Datum: 23.03.2013
 


Článek z www.offroadmataron.cz

Do 14. sezóny vyrazil nejlépe Wings Team!

Ostrý start na bahně a ledu znamenal v první zatáčce boudu pro Macháčka a následné krásné souboje v kategoriích i mezi nimi. Bláto létalo všude a pak všechno na kámen zmrzlo.

Mohelnické lomy se zatím pořádně rozbahnily a na auta čekala pěkná klouzačka. Jenže to už bylo ke druhé hodině odpoledne a pomalu zase začalo přituhovat. A během jejich závodu klesl teploměr až na minus 9 stupňů. Rozprava aut před hlavním závodem v Mohelnici, maratonem na 5 hodin, probíhala na startu před zaváděcím kolem. Už v něm byl jeden defekt. Celkem se pak na rošt postavilo 19 vozů, což je na březen slušná účast. S novými auty dorazilo i několik nových posádek, také ze Slovenska. A už start ukázal, že na rozbahněné trati, která navíc později odpoledne znovu zmrzla na kámen, nebude nouze o dramatické souboje.

Hned po startu fantasticky vyrazilo několik strojů. Byly srovnány podle konečných výsledků loňské sezóny, ale do čela se chtěli nacpat piloti ze zadních řad. Například Pepa Macháček se krásně protáhnul dopředu, ale mantinel z nahrnuté hlíny ho nepustil… I ostatní auta do litru se rychle dostala do čela a především Jarda Chytil za volantem Artic Catu VYPE Teamu pak dost dlouho vedl. I žlutý Jeep Jardy Valtra byl zřetelně vidět, jak šlape na paty předním řadám. Z první řady byl nejvíc vidět brouk Wings teamu, který měl tentokrát v poli hned čtyři další týmová želízka. Kromě velkého auta také Trabanta a Jeepa Student racing teamu. Brouk sice měl před startem problémy, když se ze zavzdušněného chlazení začala valit oblaka páry, ale během chvíle se podařilo dát problém do pořádku a víc o sobě auto nedalo v depu znát. Absolutní vítězství v pětihodinovceš bylo nejlepším začátkem pro adepty na nejvyšší cenu - startovné v Intercontinental rally 2014 do Dakaru.Autům kraloval WINGS, pořadím zamíchaly i nové posádky

Po jedné hodině odpoledne byly mohelnické lomy již pořádně rozbahněné a na auta čekala nejdříve pěkná klouzačka. Vzhledem k počasí ale začalo později odpoledne přituhovat a během posledního závodu klesla rtuť teploměru až na minus devět stupňů a bahno zmrzlo na kámen. Bylo tedy jasné, že o dramatické chvíle nebude nouze.
Rozprava aut před hlavním závodem v Mohelnici, maratonem na 5 hodin, probíhala na startu před zaváděcím kolem. Na rošt se postavilo celkem 19 vozů, což patří k jedné z největších březnových účastí za poslední roky. S novými auty dorazilo i několik nových posádek, z Čech i Slovenska.
Automobily se na startu seřadily dle konečných výsledků loňské sezony. Hned po odmávnutí vlajkou fantasticky vyrazilo do boje hned několik strojů. Do čela se chtěli dostat i piloti ze zadních řad. Například Pepa Macháček se krásně protáhl dopředu, ale mantinel z nahrnuté hlíny ho nepustil. Také ostatní speciály do litru se rychle draly do čela a především Jarda Chytil za volantem Artic Catu (Vype Racing Team s.r.o.) pak dost dlouho vedl. I žlutý Jeep Jardy Valtra (KM racing team) „šlapal na paty“ předním řadám. Z první lajny byl nejvíce vidět WINGS team se svým Broukem, který měl tentokrát v poli hned pět týmových želízek. Kromě velkého auta také Trabant a Vitaru ve speciálech do dvou litrů, Range Rover (Student racing WINGS team) v Amatérech a speciál do jednoho litru. Brouk měl sice před startem problémy, když se mu ze zavzdušněného chlazení začala valit oblaka páry, ale během chvíle tým dal vše do pořádku a auto nadále šlapalo jako hodinky. Pavel Režný, manažer WINGS teamu, letos přesedlal z malé Vitary právě do tohoto auta s motorem 4,2 l Audi a po závodě si nemohl vynachválit obrovský přebytek výkonu a možnosti, které auto nabízí. Samozřejmě o to větší byla radost celého Wings teamu, když v celkovém součtu ujeli 66 kol, což znamenalo nejen vítězství v kategorii Speciálů nad 2000 ccm, ale také absolutně.

Pavel Režný, WINGS team, st. č. 244:
„Byl to můj první závod ve velkém autě a naplno jsem si užíval přebytek výkonu, který ve voze je, mohl jsem si dělat, co jsem chtěl, jet, jak jsem chtěl - vše fungovalo skvěle. Oproti loňskému roku se na autě nic nezměnilo, děkoval jsem Toníkovi Lesákovi, že tak, jako nachystal auto do Afriky, skvěle připravil i Brouka. Mohelnice má pro nás zvláštní chuť, protože před šesti lety jsme zde byli vůbec poprvé s velkým autem a nyní jsme právě zde s ním vyhráli. A navíc je zde krásný areál se zvláštním kouzlem, i když s kratší tratí. Kdybych měl neskromně odpovědět na otázku, co bych chtěl v této sezoně, tak bych moc rád jel opět do Afriky a chtěl bych s týmem vyhrát startovné na Intercontinental rally. S tím jsem tu dnes přijel, i když se mi všichni smáli... Podařilo se a uvidíme, co bude dále.“


Druhé místo mezi nejsilnějšími speciály připadlo Wogo teamu, který nastartoval sezonu posílený o bývalou posádku Bouráků, převedeno do offroadového slangu: Fráňu Straku a jeho gang. Wogo team do Mohelnice přivezl nádhernou Navaru s osvědčeným a již opěvovaným motorem Audi 4,2 l, rozdíl proti klasice byl ale v absenci „patrolových“ náprav. Stříbrný pick-up dostával během závodu pořádně zabrat a nakonec na něm nezůstalo nic zbytečného, přišel o všechny blatníky, další kusy šasi, kolo a tak dál. Jednoznačně se ale jednalo o dětské nemoci, protože 45 ujetých kol na druhé místo stačilo víc než dost. Bronzovou příčku v kategorii nejsilnějších vozů získal David Polišenský s týmem Polišsport.cz s brutálním speciálem Mercedes G 500 Evo II. Davidovi se obvykle nevyhýbají problémy s poloosami, diferenciály a dalšími díly, které se trhají pod obrovskou silou motoru. Mohelnická trať ale Mercedesu skvěle vyhovovala a jízda vypadala bezproblémově, tedy až na dva defekty, které tým vyřešil operativním dovozem rezerv z Olomouce. I přes toto zdržení ujel Polišsport.cz 23 kol a vůbec poprvé vystoupal na stupně vítězů.

Kategorie Speciály do 2000 ccm byla chudší o některé loňské šampióny, Bouráci se spojili s Wogo a jeli ve velkých autech, Rapi team prodává žlutou Jimny a pomýšlí na velký speciál. Na startu se ale objevilo hned několik nováčků, kteří změnili v poslední době zajeté standardy. Po třech letech se do Offroad maratonu vrátil Offroad team Pořízek se svým Suzuki Jimny 1,3, jen někdejšího pilota Zdeňka Pořízka nahradil jeho syn, jmenovec Zdeněk Pořízek ml. V Mohelnici ujel celkem 36 kol, získal bronz a i přes hodinovou zastávku v depu hodnotil první závod velmi optimisticky. Stříbrné stupně vítězů obsadil KB Systém offroad team, který ztratil na vítěze čtyři kola plus jednu penalizaci za nedání přednosti při výjezdu z depa. Také on měl zřejmě „blízké setkání s časomírou“, které naštěstí odnesla jen konstrukce stanu, tiskárna a pocuchané nervy časoměřiče Michala. 53 kol bohatě stačilo na druhé místo a dobrý vstup do sezony. Nejrychlejší v kategorii byl s 57 koly slovenský spolek Offroadteam.sk Richarda Špánika, Štefana Štvrteckého a Daniela Adámka. První závod v maratonu si hodně užili, chvíli je trápily měkké tlumiče, které se jim ale podařilo upustit a další technické závady se modro-červeno-bílé Suzuce Jimny vyhnuly. Pokud technika vydrží, máme se v následujících závodech na co těšit.

Richar Špánik, Offroadteam.sk, st. č. 157:
„Na takovém závodu jsme vůbec poprvé, auto jelo bez chyby, neměli jsme žádné problémy, akorát ke konci jsme museli trochu zvolnit kvůli podvozku. Žádné nepříjemné překvapení se chvála bohu nekonalo. Taktiku jsme dopředu moc nepromýšleli, spíš jsme se oťukávali a zkoušeli, co dovedeme. Závod se nám podařil, doma ho určitě oslavíme a stoprocentně se uvidíme na dalších závodech.“


Kategorie Speciálů do 1000 ccm byla nejsilněji obsazená co do počtu, ale také jmen dakarských specialistů. Na startu se objevilo hned pět Artic Cat Wildcatů, které doplnil jeden speciál Odes a jeden Emu. Wildcaty na sebe ostatně přitahovaly pozornost hned od počátku, závodit do Mohelnice přijeli Josef Macháček a Dušan Randýsek (KM racing team). Pepa Macháček se hned po startu hnal dopředu tak, že se nevešel do zatáčky, pravou stranou najel do svahu a postavil buginu na levý bok. Již vyskakoval ze sedačky, když se seběhli diváci a postavili ho na kola. Josefovi po osmi kolech odešel přední diferenciál a z maratonu odstoupil. Ne však Dušan Randýsek. Ten si jen posteskl, že stroj jede rovnou ze závodu z Itálie a neměl čas na přípravu, ale potom již vyrazil kupředu a ujel celkem 42 kol. Dost na vítězství v kategorii do jednoho litru.

Dušan Randýsek, KM racing team, st. č. 55:
„Byla hrozná zima, ale jinak parádní, extrémní podmínky, stroj držel a tak jsem si trochu spravil chuť po Itálii. Na mém stroji proběhla od loňska zásadní změna. Vznikl speciál Dakar, který má nádrž uprostřed, je o 20 cm delší, trochu širší a má lepší motor. Speciálů do litru bylo v Mohelnici sedm, udělali jsme si tady parádní derby. Nejdříve jsme se pěkně hnali a hecovali, ale pak jsem si asi všichni uvědomili, že je třeba to dojet, tak jsme zvolnili a dopadlo to výborně. Než se naše derby rozpadlo, tak jsme se nejvíce honili s Pepou Macháčkem a pak s Tomášem Minibergerem z RTR projects, který skončil druhý. Ten jel také velmi rozumně hlavou. Těším se na další závody OffROAD Maratonu, které letos pojedu, spolu s mistrovstvím Evropy.“


Tým RTR projects Tomáše Minibergera a Jana Červenky jezdí také s Wildcatem, jsou nováčky v Maratonu a přesto se s tratí poprali skvěle, i když jim dvakrát praskl variátor. Honza Červenka to přisuzoval spoustě bláta, který se na stroj nalepil. Ujeli 34 kol a s velkou radostí oslavili druhé místo. Na třetím místě skončil také stroj z produkce Artic Cat, tentokrát pod vlajkou Vype Racing teamu s.r.o. Ve Vype došlo k personální obměně a změně v přístupu k závodům. Přes velikou snahu měli technické problémy, prasklý řemen je zastihl dokonce na čele celkového pořadí, ale doba strávená v depu a pak uražené kolo je nakonec poslaly na bronzovou příčku. I tak ale šlo o slušný vstup do sezony.

Nejméně obsazená skupina mohelnického maratonu byla kategorie Amatér, tři auta zaručovala poháry všem posádkám. Na trati to ale nebylo poznat, jakoby nikdo s touto variantou nekalkuloval a všichni se prali o každý metr. Černý Cherokee týmu Záchranáři se potýkal s prasklým diskem. Posádce se podařilo přehodit ho ze zadního kola dopředu a dojela se třemi. I pře dvě hodiny v depu brali Záchranáři třetí místo za 27 kol. Druhé místo oslavuje, možná ještě nyní, Student racing WINGS team, osamostatněná WINGS větev ve složení Martin Mikošek, Ivo Franěc, David Neuwirt a Honza Režný. Jejich Range Rover prošel malou generálkou již v pátek, vodní pumpa a zadní diferenciál (spolu s poloosami a kardanem, protože původní nepasovaly) byly v sobotu doplněny o defekt v zaváděcím a posledním kole. Pohled na vlajku si tak Student racing nechává až na příští závod. Nejrychlejší auto v kategorii Amatér byl tradičně Defender Offroad centra JASE. Východočeši se vyrovnali skvělým výkonem ostatním kategoriím a ujeli bez zaváhání 57 kol.

Libor Vlasák, Offroad centrum JASE, st. č. 260:
„Bylo to hodně těžké, na auto se navalily tuny bláta, které přimrzly, takže jsme zlomili jednu poloosu. Jinak nějaký další zádrhel nebyl. Jsem šťastný, že jsme vyhráli kategorii a celkově byli třetí. Oproti loňsku se u nás nic nezměnilo. Tu letošní sezonu bych si hlavně přál odjezdit celou.“


Takové byly ledově bahenní války v Mohelnici. Nádherný areál místního AMK nabídl mnoho dramatických momentů, na které jezdci dlouho nezapomenou.


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802