Datum: 19.06.2009 - 21.06.2009
 


Článek z www.offroadmaraton.cz


Motorky i čtyřkolky bojovaly v Sosnové o důležité body


Rozdané bodové hodnocení jen v součtu ukázalo, jak jsou závodníci v letošním ročníku seriálu vyrovnaní. Krásná trať v Sosnové ukázala svoji mokrou tvář, což ale vůbec nebylo na škodu.

Údolím bývalých mokřad v Sosnové u Bruntálu se nad ránem rozléhal zvuk startujících čtyřkolek. Ten, kdo chtěl stihnout ranní start v 7:00, musel se dostavit před šestou na registrace. Zatímco se nad rybníky rozplývala mlha, z rybízových keřů začal osychat noční dešťový příděl. Všem bylo jasné, že pokud chtějí udělat fotky závodníkům v jejich původních barvách, mají na to jenom první kolo dnešní dvouhodinovky. A byla to pravda. Hned po prvním okruhu měli všichni draví jezdci bahno i za ušima.

Ještě před závodem se nabízela otázka, zda na start v podmáčeném terénu raději nepustíme nejdříve kategorii TR, v níž by si závodníci s hlubokými překážkami poradili lépe, ale nakonec bylo vše ponecháno standardu. V první startovací vlně tedy odjela kategorie SP s průběžnými vedoucími závodníky v první řadě. Čtyřkolkáři měli co dělat, aby udrželi směr na kluzké startovní rovince a aby nezajeli do rybízových plantáží. Po dvou minutách jsme odmávli start druhé kategorie TR a po další minutě za nimi TRV a čtyřkolky do 300ccm. Celkově zhruba 80 strojů se rozjelo po těžké, mokré a asi šestikilometrové trati. Na závodníky čekalo kromě bahna a vody i kličkování mezi stromy, prudké výjezdy a sjezdy - a to ještě k tomu s bočním náklonem, takže každou chvíli hrozilo nějaké kutálení po svahu či do vody. Přes to všechno by se sobota dala nazvat pouze zahřívacím kolem, protože v neděle čekala na ostřílené borce tříhodinovka. I když trať byla o poznání tvrdší, bahenním lázním někteří závodníci z padesátičlenného pelotonu neutekli.

A jak červnové zápolení dopadlo? Ve sportovních čtyřkolkách kraloval Marek Dobiáš, který sobotní i nedělní závod vyhrál před Erikem Lesákem - v neděli byl rychlejší jen o minutu a půl. Stejně těsno je mezi oběma závodníky i v průběžném pořadí seriálu. Honzovi Bažantovi se poprvé podařilo prokousat se na bednu a v sobotu slavil třetí místo. V neděli sice až sedmé, ale celkový součet bodů ho vynesl o dva body na průběžné třetí místo! Sobotní čtvrtá příčka patřila Vláďovi Novotnému. Stejně jako druhý, třetí i čtvrtý měl nakonec i pátý Zdeněk Mucha najeto 16 kol. Stejných počet okruhů ujeli i první dva závodníci v kategorii TR. Zdeněk Mucha si pak v neděli vylepšil bilanci třetím místem před Pavlem Koišem a uzdraveným Lukášem Kroupou, všichni ujeli shodně pědavacet kol.

Kategorii TR vládl Martin Malát. V sobotu ho od pronásledujícího Jardy Chytila dělila jen minutka, v neděli však dal druhému Milanu Junkovi, aktuálně vedoucímu muži seriálu, celé kolo. V sobotu třetí Ruda Kolitsch a čtvrtý Petr Svoboda od Cickinů před sebe museli pustit v neděli třetího Karla Irlbeka. První pětici v sobotu uzavířel František Šíma.

Jak jste si mohli všimnout, všichni sobotní vítězové se stali i vítězi nedělními. Ne jinak tomu bylo v kategorii TRV, kde zvítězil Mirek Roth, aktuálně dotahující v průběžném pořadí druhého Pepu Krofta, kterého v sobotu předjel o šest minut, přičemž Pepa dojel až třetí. Mezi ně se vtlačil Karel Zapadlo. Všichni ujeli třináct kol. Pepa Kroft měl sice v neděli větší ztrátu, až sedm kol, ale body bral za druhé místo. Bylo to tím, že v sobotu pátý a v neděli třetí Franta Šíma (aktuální vedoucí jezdec seriálu) odstoupil po šesti kolech. Takže ani ulomené kolo na „čtyřkolce-bugyně“ Polaris RZRS 800 body nevzalo. První pětku kategorie doplňovali ještě na čtvrtých místech v sobotu Miloš Daniel a v neděli Ivo Winkler.

V nejmladší vypsané kategorii Čtyřkolek do 300 ccm v oba dny zvítězil Ivo Vacík. V sobotu těsně, rozdílem jedné minuty, před Jardou Voglem, a v neděli rozdílem kola před Martinem Kölblem, který byl v sobotu čtvrtý. Sobotní bronz patřil Marku Maříkovi, kterého v neděli sesadil na čtvrté místo skvěle bodující větší junior Adam Šabata. Oslavy byly samozřejmě všude, ale v týmu Wings, za něž Adam získal pohár, byly rozhodně největší - Adam se tímto výkonem totiž posunul o tři body na třetí místo i v průběžném pořadí! Pátá místa pak patřila v sobotu Františkovi Glatrovi a v neděli Petrovi Chagánovi.

V průběžných výsledcích jsou nyní po půlce sezóny velmi těsné rozdíly ve všech kategoriích, takže se máme nač těšit do druhé půli letošního seriálu. O velmi důležité body se závodníci „poperou“ v písecké čtyřhodinovce, ale můžeme předpokládat, že těsné výsledky budou až do posledního klání a že vše rozhodne až finálový závod v listopadu v Milovicích.

Ne jinak je tomu mezi morkami všech kategorií. I těch bylo v Sosnové požehnaně a nepříznivé počasí (respektive předpověď) nikoho neodradila od krásných závodů. Přihlížející tisícovka diváků mohla vidět na sobotním startu celou stovku startujících. V motorkových kategoriích si to závodníci užili víc, neboť trať byla pro nedělní závod otočena obráceně, což nebylo možné pro čtyřkolky. Ty by ji neprojely, protože byla „rozryta“ od aut a i motorek. Startovní pole ozdobili osobnosti z Dakaru. Mezi přihlížejícími a fandícími byl Dušan Randýsek, který se již sice zotavil ze zranění z letošního ročníku Dakaru a začal trénovat, ale lékař ho do závodu v Sosnové nepustil, kosti potřebují svůj klid… V sobotu na pátém místě v kategorii E2 dojel Roman Šiška, člen posádky kamionu týmu Offroadsport, který z našich letos jediný dojel Dakar do cíle. Najel 19 kol stejně jako Radek Bezděk, který se v neděli vyhoupl stejnými třiceti okruhy s vítězem na druhé místo, třetí skončil Richard Maršálek a druhý o sekundu rychlejší další dakarista David Pabiška, který v neděli bodoval na třetím místě. Pro pořádek, v neděli uzavíral nejlepší pětici čtvrtý Marek Sedláček a pátý Jirka Frolík ml. Kategorii vládl v Sosnové jednoznačně, i když těsně, Rosťa Ondračka. V průběžném pořadí si polepšil a na druhém místě se dotáhl na rozdíl 10 bodů na vedoucího Radka Bezděka.

V kategorii E1 se jezdilo obdobně. Nejlepší najezdili rovněž ke dvaceti kolům v sobotu a třiceti v neděli. Jen v této kategorii neplatí, že sobotní vítěz vyhrál i v neděli. Sobotní zlatý Dan Galia bral v neděli stříbro za Markem Nešporem, který v sobotu vůbec nestartoval. Vyrovnanost závodníků opět dokumentuje těsnost výsledků. V sobotu druhý Jan Hejda, třetí Jiří Elstner a čtvrtý Štěpán Říha měli shodně 18 kol. Až pátý Jakub Špaček měl o jedno méně. Ten si ovšem v neděli o jedno místo polepšil - byl čtvrtý o dvě kola před pátým Denisem Cibulkou a o jedno kolo za třetím Petrem Bačíkem.

Mezi Veterány se vede také urputný boj. Po závodech v Sosnové vede průběžné pořadí Dan Jarnot o pouhé dva body před Mirkem Kukrálem. Dan vyhrál sobotní i nedělní maraton a Mirek byl oba dny až třetí, čímž ztratil průběžné vedení. Mezi ně se vklínil v sobotu Bohumil Michálek a v neděli Bedřich Jež. Za nimi pak v sobotu se stejným počtem najetých okruhů čtvrtý Ferdinand Koiš a pátý Milan Vachtl. V neděli pak uzavírali první pětici Standa Dobiáš a o dvě sekundy za ním Pepa Stašek st.


Na své si na oddělené, ale delší trati, než jsou zvyklí, přišli i závodníci z kategorií Děti a Mladší junioři. Mezi nejmladšími motorkáři si nejlépe vedl Matěj Slischka, který ujel deset kol, o kolo méně a stříbrnou pozici vybojoval Michael Cibulka, kterého pronásledoval zatím vedoucí své kategorie průběžného pořadí seriálu Marek Straka se sedmi koly. Čtvrté a páté místo patřilo Kristýně Tomiškové a Adamu Kytkovi. Ve stejné věkové kategorii na čtyřkolkách zazářil Lukáš Kolpek, na kterém je vidět zlepšující se výkony závod od závodu, následovaný druhým Matyášem Tesárkem, třetím Lukášem Látaníkem a čtvrtým Honzíkem Páníkem. O pořadí na prvních čtyřek místech přitom rozhodovaly jednotlivé časy, protože všichni odjeli shodně osm kol. Páté místo patří Jiřímu Polákovi se sedmi koly. Velmi zajímavé bude v příštích závodech sledovat Honzíka Páníka, který ve své kategorii zatím vede pouze o tři body před Lukášem Kolpekem.

Kategorie Motorek juniorů menších byla tentokrát ochuzena o vedoucí závodnici Kristýnu Vítkovou, čehož naplno využili stříbrný Jiří Czeller a bronzový Michal Sehors, kteří ujeli shodně deset kol a na svůj účet si připsali důležité body. Tím velmi úspěšně dotáhli Kristýnku, průběžně druhému Jiřímu Czellerovi chybí na vedoucí pozici dokonce jen dva body. Vítězem závodu se stal Martin Fabrik s jedenácti koly, který je zatím průběžně šestý. Velkou radost měl v závodu Čtyřkolek juniorů menších Matěj Šrajer, který s devíti koly zajel získal stříbro a díky němu se v průběžném pořadí se vyšvihl na první místo o pět bodů před Lukášem Chytilem! V Sosnové první byl Petr Sýkora (průběžně třetí s Jaroslavem Mlčochem a Lukášem Bumbalou), třetí Marek Suchý ml. následovaný Lukášem Bumbalou a Jaroslavem Mlčochem. O vyrovnanosti závodníků svědčí i shodně ujetých osm kol všech prvním pěti borců.


Jak jela auta v Sosnové u Bruntálu


Krásný závod automobilových posádek mezi rybízovými plantážemi, který přinesl spoustu nečekaných překvapení a zvratů.

Krásná lokalita mezi rybníky, rybízovými plantážemi a sady švestek přivítala závodníky OffROAD Maratonu na letošním čtvrtém závodě. V pátek těsně před závodem to v Sosnové vypadalo jako v deštném pralese při monzunových deštích. Pršelo v kuse téměř 12 hodin a všechny optimistické představy se vytrácely.

V sobotu v půl šesté ráno, když se otevřely registrace, vypadala obloha o poznání lépe. A trať samotná byla přímo skvělá. Závodu aut předcházely na trati dvouhodinovky motorek a čtyřkolek, takže při nastoupení aut na start bylo jasné, které úseky je nutné vynechat a kde se budou odehrávat dramatické situace. Na ty se připravovaly soutěžní posádky i diváci kolem trati.

Motory speciálů zaburácely ve dvě hodiny odpoledne. Nové týmy, registrované poprvé v Dobřanech, nezklamaly a objevily se i v Sosnové. Se svojí veteránskou Ladou Nivou odstartoval Jahoda Team, a i když ani sama posádka z Plzně nevěřila v dlouhou životnost stroje, za ten hec v kategorii Amatér jí závod stál. Ze stejného kraje si do Sosnové vyšlápl nový tým s druhým vozem dobřanské stáje MAD Patrol Dobřany 2. A do třetice se zde objevil nováček ve startovním poli Autolive Team s novým vozem, Nissanem Navarou, který zakoupil od Tiger Teamu (druhý v Dobřanech).

V první lajně odstartovaly vozy KB Systém, Wuka a Cínovec ze silnější kategorie a ve druhé Free Morava, Rafani a Bouráci. Z posledních míst pak startovala pětice soupeřů v kategorii Amatér, úplně poprvé zde stál nový vrchlabský team s názvem Offroad Centrum JASE. Dále startovní pole rozšířili Šroťáci, SARA a Bernard.

Závod začal pěkně z ostra. Dvojčata vozů konstruktéra Karla Šmída se prala o každý centimetr a velmi sebejistě jim asistoval na špici celého startovního pole Cínovec. Na konci druhého kola byl v čele vůz wuka Teamu s Petrem Borčem za volantem. Získal pěkný náskok, ovšem narazil v úzkém potoce na potácející se a na bok zapadlý vůz týmu Jahody, který se pokusil gentlemansky vyprostit. Vůz se jim podařilo dát na stranu, ale zbytek pelotonu místo negentlemansky objel mimo trať a vedoucí Wuka tým téměř všichni předjeli. K tomu všemu si Petr Borč při vyprošťování prosekl kolo, takže ho celá záchranná akce vyšla na dvě kola mínus v celkovém hodnocení. Jahody začaly opravovat až po úplném vyproštění traktorem. Wings Patrol musel servisovat hned cca 30 minut po startu, nakonec nedojel kvůli poruše na zadní nápravě, tak tak že zůstaly obě zadní kola na svých místech.

O pár kol později zůstal viset červený speciál KB Systému, protože se jim ulomil „palec“ na posilovači řízení (od volantu se nepřenesl pokyn ke kolům, aby zatočila). Chvilka, než se neovladatelný vůz, řítící se do lesa, podařilo zastavit, byla nekonečná… Naštěstí se vše obešlo bez zranění.Oprava v depu trvala více než hodinu a půl.

Na velký závod měli zaděláno v Autolive Teamu. Wuka team hnal svůj vůz maximálním výkonem. Po třech hodinách byl třetí rozdílem přibližně jednoho kola. Stíhací jízda ale byla příliš tvrdá na techniku, která vypověděla službu. Následná oprava sice vrátila stroj do hry, ztrátu šesti kol ale už tým nedohonil a skončil třetí s rozdílem pěti kol na druhý Cínovec, který udržel nasazené tempo. Velmi nepatrným rozdílem, cca dvou minut, zvítězil nováček Autolive, který jel s novým vozem! KB Systém, i když zajel nejrychlejší kolo (o téměř 30 s rychleji než druhý nejrychlejší wuka) dosáhl jen na 4. příčku. I tak si ale v průběžném pořadí seriálu drží vedení s pětibodovým náskokem před Wuka teamem. Pátý skončil Bernard Offroad team, u kterého se dlouho zdálo, že se dobře sžil s novým vozem Mercedes Evo II, neboť oproti jeho prvnímu představení v Sedlčanech bylo vidět velké zlepšení jízdy. Pravděpodobně ostré nájezdy na horizontu u časomíry měly za následek to, že se z mercedesu se stala předokolka. Bez náhonu na všechny čtyři kola těžké auto nemělo ve výjezdech šanci a pro Bernard Offroad Team to znamenalo konec po čtyřech hodinách. Velkou smůlu ze Šternberka neprolomili Šroťáci, kterým auto vypovědělo službu krátce po projetí prvního kola.

V kategorii do dvou litrů se vozidla s pomalejšími průjezdy, ale s vyšší pravidelností jízdy, probojovali k větším počtům kol. Vítěz v kategorii nad dva litry ujel 39 kol, stejný počet kol v kategorii do dvou litrů stačil týmu Rafani Čistá jen na čtvrté místo. Třetí Bouráci najeli 43 kol. Také v této kategorii probíhal tvrdý boj, ze kterého nakonec vyšel o půl kola lépe šternberský Free Offroad Team Morava vedený „Dědkem“ Ludvou Hradilem před nezmarem offroadových závodů Vaškem Randýskem a jeho SARA Teamem. Šternberští si tímto vytvořili slušný osmi bodový náskok v průběžném pořadí na Rafany.

Krásné závodění se odehrálo i mezi posádkami v kategorii Amater. Poslední z nich, Patrol MAD Team 2 Dobřany, najel 24 kol (což by pro něj ve Speciálech nad dva lity znamenalo 6. místo), stejný počet kol, ale o příčku výše se umístili Rafani 2 (ve Speciálech do dvou litrů by skončili také šestí). A to si pánové z Čisté ustlali v brodu za lesíkem, kde museli čekat na vyprošťovací vůz.

A nyní pozor! Po všech lapáliích, pádu auta na bok v potoce a očekávaném posledním místě se podařilo nemožné. Tým Jahody ve složení Petr Páník, Roman Bebr, Franta Straka a Marek Suchý dokázal dovézt nezdolnou Ladu Nivu na třetím místě! Podali vskutku obdivuhodný výkon i přes hodnocení některých konkurentů, že bude potřeba vyměnit vše od zrcátek dolů… Stejný obdiv zasluhují i dva týmy, které se umístily na příčkách nejvyšších - oba najely 39 kol. A oba, druhý Offroad Centrum JASE i vítěz DTV Radíkovice, byly rychlejší než vítěz kategorie Speciál nad dva litry! Oba týmy sváděly souboj, který ani nejde popsat. Po šesti hodinách je dělily cca dvě minuty.


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802