Datum: 26.04.2014
 


Článek z www.offroadmaraton.cz

Mrštné buginy si trať v Šiklově Mlýně užívaly, nově jim kraloval RP interier

Posádky aut se ještě během posledního závodu dětí seřadily ke krátké rozpravě a vyrazily do zaváděcího kola. Na startovním roštu bylo celkem 21 vozů, krásná účast zejména díky osmi speciálům do 2000 ccm a šesti buginám do jednoho litru.
Rychlé úseky nestačily na předjíždění, a tak auta v některých částech trati musela jet za sebou ve vláčku. Právě zde se projevila výhoda obrovské manévrovatelnosti a mrštnosti lehkých bugin. Velké speciály nad 2000 ccm jim stačily výkonem, ale už ne obratností v těžkých pasážích.

V úvodu byl jednoznačně nejlepším strojem jednomístný upravený dakarský speciál Wildcat Josefa Macháčka, který přijel s tradiční větou: „Jedeme na vítězství!“ Nicméně sám dodal, že raději pojede dvě hodiny rychle, než šest pomalu. Vzhledem i zvukem charakteristická bugina létala terénem jako na vzduchovém polštáři a Josef i v Šiklově mlýnu dokázal, proč právem patří mezi dakarské profesionály. Pepovo testování dopadlo nadmíru dobře, přestože si s Wildcatem dopřával několikametrové skoky, celý podvozek vydržel bez problémů a Josefa odstavila banální porucha v podobě prasklého čepu řízení. Tato závada se dala opravit během pěti minut, ale chyba se vloudila: náhradní čepy zůstaly doma. „Budeme hledat viníka,“ řekl Pepa Macháček v depu. Zklamaný ale nebyl a s vtipem sobě vlastním poznamenal: „Odpadl jsem z prvního místa, jel jsem dvě a půl hodiny a tím překonal délku jízdy oproti prvnímu závodu. Mám tedy plán přidat příště další půl hodinu, postupně pokračovat a poslední letošní závod – čtyřhodinovka - bude moje!“ Pepa Macháček odstoupil po 19 kolech s nejrychlejším kolem 6:25 minut, které do konce závodu již nikdo nepřekonal.

Dokud byl dakarský matador na trati, souboje s ním si pochvaloval i další zkušený rally závodník Dušan Randýsek, který nenastoupil se svým Artic Catem s číslem 55, ale jako posila Vype racing teamu s buginou číslo 14. Jel první dvě hodiny závodu, a tak si tehdy vedoucího Macháčka naplno „vychutnal“. Závod pro VYPE racing team zahajoval, protože měl nevyzpytatelnou trať najetou již z loňského roku a mohl tak předat zkušenosti dalšímu pilotovi Pavlu Vyoralovi. Týmu se sice nedařilo tak, jako ve Šternberku, ale na náročné trati byli nakonec všichni spokojeni s 39 koly a 179 kilometry na druhé místo absolutního pořadí. Buginu Dušana Randýska Vype tým šetřil na řeckou rally, kam se na testování stroje chystal i Macháček. Protože je čekal 2,5 tisíce kilometrů dlouhý závod, přípravu nechtěl nikdo podcenit.

Suverénně nejlépe si během šesti hodin vedl Rostislav Plný z týmu RP Interier. Rosťa měl v minulém závodě nehodu, urazil kolo a pohnul rámem a přestože se mu nepodařilo Polaris dostat do 100% kondice, ujel v Šiklově mlýnu celkem 47 kol a absolutně zvítězil. Jeho tým udržel i druhý nejlepší čas kola s hodnotou 7:07 minut. „Po startu jsme byli někde na čtvrtém místě a chvíli trvalo, než jsme se propletli dopředu. Od půlky závodu jsme byli vepředu a už jsme si jen hlídali dojezdovku. Skoky pro nás byly utrpením, protože máme špatně naladěný podvozek. Ale jinak oproti Šternberku bez problémů,“ pochvaloval si vyčerpaný Rosťa Plný při předávání cen.

Druhé místo v kategorii Speciál do 1000 ccm i absolutně vybojovala zcela nová posádka Offroad team Šén při testovací jízdě v Polarisu 800 pod dohledem Mirka Božíka. Tým bez výraznějších technických problémů ujel 44 kol. Třetí bugina v pořadí Offroad teamu Ostropestřec Josefa Voříška projela cílem s celkovými 40 koly. Umístění mohlo být lepší, ale Can-Am šel hned po zaváděcím kole do depa na servis, startoval se zpožděním a hned ve druhém kole situaci zopakoval s další ztrátou 30 minut. Buginu se ale podařilo vyladit do zisku bronzového poháru.

Hned dvě posádky se dokázaly částečně vyrovnat nedostižným buginám. První z nich si tak vynahradila obrovskou smůlu z minulého závodu. WINGS team měl ve Šternberku problémy s motorem Audi 4,2l speciálu Brouček, roztrhal se mu řemen a „ukázkově“ potkaly ventily. A na loňskou premiéru v Šiklově Mlýnu má ještě horší vzpomínky - již v zaváděcím kole se jeho vůz převrátil na střechu a do ostrého závodu vůbec nenastoupil. Letos ale vydržel a se 44 koly dojel třetí absolutně a zvítězil mezi speciály nad dva litry. „Loni jsme hodili boudu, dnes bednu, takže jsem spokojený. Od třetího kola jsem jeli jen na zadní náhon, tak to bylo trochu náročné, ale auto má obrovský výkon, takže nám taková jízda nevadila,“ okomentoval Pavel Režný s pohárem v ruce a směrem k dobřanské 24hodinovce dodal: „Byli jsme mistři republiky, vyhráli jsme různé ceny, ale mezi poháry nám chybí opravdu jen ta 24hodinovka. Čímž se ale nechci rouhat. Je to opravdu nejtěžší závod, který mám nejraději ze všech. A i ta druhá místa, která jsme zajeli, jsou nádherná.“

O dvě kola méně nasčítal stříbrný v kategorii Jaroslav Valtr se svým žlutým Jeepem pod hlavičkou VALTR offroad teamu. Jeho najetých 193 kilometrů stačilo k tomu, aby se posunul na špici průběžného absolutního pořadí sezony. Třetí Wogo team ztratil na Valtra osm kol. Jeho Navara jezdí skvěle a poslední test před 24hodinovkou dopadl velmi dobře. Čtvrtý Klášterka offroad team, nováček v závodu s novým šestiválcovým Mitsubishi 3,5l, pojal závod v Šiklandu také jako testování před dobřanským kláním. A nejen jeho soupeři napjatě očekávají, zda v květnu zasáhne do předních příček.

Offroadových speciálů do 2000 ccm bylo na startu rovnou osm a všechny se pustily do zápolení s vervou. Trojice na stupních vítězů měla i po šesti hodinách shodně 41 kol a rozhodovaly vteřiny. Na třetím místě projela cílem modrá Vitara WINGS teamu, což pro stáj se čtyřmi vozy znamená dobrý vstup do sezony. Nárazník na nárazníku projela pod cílovou vlajkou auta Wogo teamu a Offroad teamu Pořízek. Wogo se snažilo Pořízky dohnat ze všech sil, auto létalo v posledních kolech i v místech, kde ostatní z obavy o techniku brzdili. Nakonec pouhé čtyři vteřiny rozhodly o tom, že Wogo zůstalo na stříbrné pozici a Offroad team Pořízek zvítězil! S obrovskou radostí, ale na pokraji sil. Tým dorazil pouze ve dvoučlenné posádce, která odřídila a odservisovala celý šestihodinový závod. Jejich Jimni fungoval opět na jedničku, tak jako před osmi lety při vítězstvích Zdeňka Pořízka staršího.

Tři auta kategorie Amatér měla jasného lídra, Offroad - centrum Jase. Novopacký tým se od začátku držel špičky, dokonce se v některých momentech honil s buginami a jeho celkových 40 kol nikdo v kategorii neměl šanci napodobit. Výsledek byl plně srovnatelný s nejlepšími speciály. Záchranáři s Jeepem Cherokee ujeli celkem 25 kol a brali pohár za druhé místo. Nová posádka v Amatérech, LEGO team Kdyně, úspěšně otestovala litrový motor v bílozelené Suzuki a s 23 koly skončila na třetím místě.


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802