Článek z WWW.OFFROADMARATON.CZ Poslední tříhodinovce quadů dominoval Miřejovský, Kuncíř a Plný V sobotu 12. října se v Janovicích nad Úhlavou ve známém bývalém vojenském prostoru konal letošní předposlední díl MČR OffROAD Maratonu. Tři dny před závody sice pršelo, ale terén trati přívaly deště rychle vsákl, a tak proti drnovickému „Bahnobraní“ čekal na závodníky spíše mírumilovný terén. Měkký podklad vydržel hlavně čtyřkolkám, které startovaly první. Motorkáře pak čekala „vyčištěná“ trať, která díky sluníčku trochu oschla, ukázaly se i díry, a tak dostávaly zabrat hlavně ruce závodníků. Přesto se stroje více šetřily než při předchozím maratonu. Tři a půl kilometrů dlouhá trať začínala rychlou asfaltovou rovinkou, která se hned po startu zanesla bahnem a pekelně klouzala. Na jejím konci byl úzký trychtýř klopený do lesa, po němž následovala obtížná trialová pasáž mezi stromy, několik přejezdů mezi loukami a jízda přes další les zpět na start. Auta nemohla absolvovat úzkou lesní pasáž mezi stromy, proto si alespoň vyzkoušela louže plné bahna. Jen v málo kategoriích bylo rozhodnuto o celkovém pořadí v sezoně, i ti nejlepší šli do janovického klání naplno, protože právě v něm si mohli zajistit mistrovský titul najisto, či upevnit dosavadní pozici. A bylo se na co dívat. Čtyřkolky startovaly krátce po sedmé hodině ranní, hned jak se dostatečně rozednilo. V první řadě stál i vedoucí jezdec mistrovských čtyřkolek Martin Miřejovský (Team Max 2), který ale kvůli pozdnímu příjezdu startoval se studeným motorem a na trať vyrazil až ze čtvrtého místa. Poté se několik kol propracovával na absolutní špici, kterou v dalším průběhu závodu již nepustil. Prvním místem absolutně si s konečnou platností zajistil mistrovský titul. Po drnovickém klání, ve kterém Martin nastydl, trápil se se zády a skoro předčasně vzdal, byl jeho výkon na janovické trati radostnější, o čemž hovoří i náskok celého kola na druhého absolutně Luboše Kuncíře (Kaskadér team). Ten dříve jezdil na motorkách a čtyřkolku s chutí „osedlává“ čtvrtým rokem. A přestože má raději spíše kratší tratě, janovická mu skvěle sedla a podal svůj nejlepší letošní výkon. Přitom se do poslední chvíle přetahoval se třetím Zdeňkem Tůmou (THF racing team) a v cíli byl jen o 13 vteřin rychleji. Luboš pomohl zdramatizovat aktuální stav v kategorii Mistr Quad SP. Nyní druhý Roman Kratochvíl (Quad no. X) má devítibodový náskok před třetím Zdeňkem Tůmou, následuje Luboš Kuncíř s další osmibodovou ztrátou. Do bojů o bednu může ještě zasáhnout i pátý Patrik Vítek (Quad racing Skořenice), který ztrácí na třetího jen deset bodů. Připomeňme, že hodnocení jezdců začíná vítěznými 25 body a pokračuje 22, 20, 18 a 16 za druhé, třetí, čtvrté a páté místo. Poté klesá postupně s odstupem jednoho bodu. Martin Miřejovský, Team Max 2, st. č. 30: „Letošní Janovice byly nad očekávání výborné. Po předloňské sezoně jsem z nich měl trochu strach, ale byl jsem mile překvapen, trať byla čistá, bez nástrah. Vím, že v posledním závodu nemusím startovat, ale podle počasí a zdraví asi pojedu, Ředhošť se mi líbí. A co dělám s poháry? Dávám je vždy jedné nebo druhé dceři, které se na ně těší. Takže věta, že už mám přestat závodit, protože poháry není kam dávat, je zapomenuta.“ Luboš Kuncíř, Kaskadér team, st. č. 340: „Viděl jsem, že jezdec za mnou píchnul, na Miřejovského jsem ztrácel kolo, takže jsem si hlídal hlavně svoji pozici. Trať mi sedla, vše fungovalo. A musím zaklepat, že letos jsem z toho až na pár krizovek nevypadl. V týmu budeme nadále zlepšovat techniku a já se budu snažit zajíždět lepší časy.“ Jistého mistra získala i nejsilnější kategorie 4x4. V Janovicích zajel nejlépe Rostislav Plný (RP Interier), který nasčítal 40 kol, celkově má 188 bodů a suverénně vede. Josef Maňásek (Auto Pepa) skončil se ztrátou kola druhý, ale do bojů o celkovou bednu už nezasáhne. Třetí místo i po dvou defektech vybojoval Martin Švanda (Radio Hey - Quad servis Tábor - čtyřkolky Tišnov) se 38 koly, kterého ještě může ohrozit Martin Malát (Journeyman racing) se 13 bodovou ztrátou, jež v Janovicích zlomil poloosu a dojel pátý. Pohár letošní sezony ale zatím definitivně neunikl ani čtvrtému Petru Špakovi (QUAD TEAM TÁBOR-Quad Servis Špak-Autoskla Klik), který na Martina Maláta ztrácí 10 bodů. A při troše štěstí a dobrých okolnostech je reálné toto manko smáznout. Kategorie Mistr Quad veterán byla nejméně obsazená, tři závodníci si tak mezi sebe rovnou dělili stupně vítězů. Luboš Mezei (Journeyman - Big Shock) skončil s 21 koly třetí a v celkovém pořadí se posunul z „bramborové“ příčky na bednu. Prohodil si tak pozici s Vladimírem Novotným (MX Racing-team CVS Klešice), který ale v Ředhošti může bronz získat zpět. Druhý v Janovicích Rudolf Dvořák (Team Max 2) bral stříbrný pohár a o jeden bod ho sesadil z dočasného trůnu první Michal Vágner (Michall). Oba jezdci poměřovali své síly během celé sezony a všechnu svou energii vloží i do finálového souboje. Pohárové sportky patří tradičně mezi nejpočetnější, v Janovicích stálo na startu 15 strojů. Daniel Rajter (Quad no. X) dovedl své soupeře do cíle jako vítěz s 39 koly, druhý Dušan Novotný (Kaskadér team) na něj ztratil necelou půl minutu. Bronzový Lukáš Prantl (Quad team Prantl) byl v cíli o kolo pomalejší. I tato kategorie má již svého mistra, Dan Rajter díky vynikajícím výsledkům v sezoně nasbíral celkem 188 bodů a nepřekonatelný náskok na druhého Lukáše Prantla. Ten ale ještě nemůže vynechat finálový souboj, protože třetí Honza Dvořák (Option 4x4 offroad sport) ztrácí 18 bodů, čili by mu stačilo být v Ředhošti nejhůře třetí. Nicméně o bednu by se ještě mohl přihlásit i čtvrtý Michal Eiselt (EISteam), který za Honzou zaostává o pouhé čtyři body. V kategorii pohárových traktorů nad 500 ccm zápolilo sedm jezdců, trať nejlépe sedla Davidu Nedopílkovi (Auto Pepa), který s náskokem kola zvítězil před Tomášem Pázlerem (Nicoruss racing) a třetím Dušanem Padevětem (Superkary.cz). Ten je nyní celkově druhý a z třetího místa na něj útočí Drahomír Valina (Rider Racing) s pouhou tříbodovou ztrátou. V Janovicích skončil pro poruchu poslední, ale ředhošťské klání může dopadnout úplně jinak. Neohroženým lídrem kategorie je Martin Ševčík (Ševča team), který byl v Janovicích pátý, ale již nyní slaví titul sezony. Slabší pohárové traktory do 500 ccm vyhrál lídr kategorie René Daubner (Rider racing). Zajel pěkných 33 kol a i on projížděl cílem s oprávněnou myšlenkou na největší pohár sezony v kategorii. Druhý František Rafaj (Auto Pepa) se zpozdil jen o jedno kolo a třetí Martin Netrval (MadAss team) zvládl půlku výsledku Rafaje. V průběžné tabulce sezony je teoretická šance na změnu, přestože jezdci na stříbrné i bronzové příčce mají poměrně slušný náskok. Druhý Lukáš Trojan (LTcar racing) vede nad Jaroslavem Holým o 24 bodů, výměnu pozic by si tak Jarda zajistil vítězstvím v Ředhošti za neúčasti Lukáše. Papírovou šanci na bednu by mohl mít i zatím čtvrtý René Gargulák (Polaris tým Kašava), který ztrácí na třetího Jardu 22 bodů. Uvidíme, v jaké sestavě a s jakým výsledkem se jezdci ukáží v závěrečném klání. Poslední letošní tříhodinovku si zajely i "třístovky". Ty do cíle dovedl s 34 koly Honza Režný (WINGS Quad team), který si vítěznými body pojistil titul druhého vicemistra. Franta Mandík (Čermák Racing Team) ujel 31 kol a byl druhý, Barbora Fischerová (Quad team Fischer) byla s 26 koly druhá. Bára se tolik potřebnými body dotáhla na prvního Antonína Kouteckého (Vype Racing Team s.r.o.), kterému se v Janovicích nedařilo a časomírou projel jen dvakrát. Dva největší rivaly kategorie nyní dělí pouhé tři body. Starší junioři si tradičně vystřihli šedesát minut společně se zbytkem startovního pole, přičemž rozdíly mezi nejlepšími byly tentokrát minimální. Všichni skončili v cíli se 12 koly, Dan Matějka (Bimbajs racing team) měl náskok minuty a půl na druhého Michala Šefrnu (Suzuki team Bohutín), za kterým s další ztrátou dvou minut dojel Robin Chum (Opravy motorových vozidel Chum). Celkové pořadí se ještě může v této kategorii promíchat, Michal Šefrna je třetí se 149 body a tím pádem na dosah druhého Robina Chuma se 154 body. Oba dokonce mohou zaútočit i na vedoucího jezdce Filipa Kouteckého (Vype Racing Team s.r.o.), který má sice 171 bodů, ale v Ředhošti ještě bude muset nějaký ten bodík přidat. Bez šance na pohár sezony není ani čtvrtý Honza Páník (Páník Petr – Autodoprava), který ztrácí na třetího Michala 18 bodů. Janovické klání zdramatizovalo pořadí i mezi auty Finále sobotního programu vypuklo o půl čtvrté odpoledne. Celkem 16 závodních automobilů čtyř kategorií se postavilo na start poslední letošní šestihodinovky. Po odmlce se na první místo absolutně opět vyšvihl KB System offroad team. Zaváděcí kolo zvládly všechny posádky bez problémů. Hned po něm ale začal zlobit Deffender Offroad centra Jase (st. č. 260). Tým zůstal několik prvních kol v depu kvůli problémům s unašečem a snažil se vůz opravit. Problémy měl i Auto Magma team (st. č. 175), neboť v motoru jejich Vitary vynechával jeden válec. Na čele se mezitím sváděly velké boje o pořadí. Rozdílná povaha trati nedávala jasnou převahu menším, nebo větším speciálům, přesto se dopředu rychle propracovaly buginy, tedy speciály do 1000 ccm. Za nimi se seřadily velké speciály nad 2000 ccm, konkrétně první KUBI team Geneve (st. č. 220), následovaný WINGS teamem (st. č. 244) a KB System offroad teamem (st. č. 277). Všichni potřebovali důležité body a všichni se o ně maximálně snažili. Jen ne všem přálo štěstí. WINGS team se speciálem nad dva litry potkala nepříjemná závada. Prasklo jim jedno ze tří ramen volantu. Oprava dlahou a páskou na chvíli pomohla a posádka mohla směle jet o důležité body. Mezitím začal modrý speciál stříkat vodu, chladič si přisával zespodu trávu, zanášel se a WINGS team musel zůstat v depu o dlouhé minuty déle, než zamýšlel. Pak se o své slovo opět přihlásil volant, když prasklo další rameno, což z Broučka udělalo obtížně řiditelný stroj. V tu chvíli v autě seděl Pavel Režný s novou posilou Luckou Radoušovou. A byl to adrenalin. Situaci využil Vlasta Korec za volantem červeného speciálu KB System offroad teamu, který se protáhl na druhé místo a vydal se pronásledovat i KUBI team Geneve. Mirek Kubiček byl zraněný, po pádu měl problémy s ramenem, a tak usedl na sedadlo spolujezdce a za volant pustil hostujícího Jakuba Strejce. Ten má řidičských zkušeností nad hlavu, přesto mu chvíli trvalo, než se sžil s bílým Roverem. KB System v tu chvíli nezaváhal a prodral se do čela pelotonu. K problémům s chlazením se u WINGS teamu hodinu a půl před koncem přidala i závada na spojce, která po 44 kolech vyhlásila stopku. A WINGS přišel o třetí místo. To se povedlo získat WOGO teamu (st. č. 253), který se po vážně vypadající kolizi se stromem vzpamatoval, vytrval celých šest hodin a 48 koly obhájil bronz z Drnovic. Průběžné pořadí v kategorii Speciál nad 2000 ccm je stále velmi napínavé. Zatímco loni KB system již mohl slavit mistrovský titul, letos v Janovicích „jen“ stáhl sedmibodovou ztrátu na vedoucí KUBI team na rozdíl pouhých čtyř bodů. A všechny síly soustředí do finálového klání, na které se stejně jako pánové z KUBI teamu velmi těší. S pohárem za první místo z Janovic nám to v dobrém rozmaru potvrdil Přemek Rejdík z KB System offroad teamu: „Situace letos je lepší, protože máme motor závodit, na maraton jedeme s jasným cílem. A to nás baví. Bavily nás i Janovice. Trať byla super připravená, hezky natažená, dole bagr, když někdo zapadl. Samozřejmě devadesát procent úspěchu závisí na mechanicích, kteří auto skvěle připravili. V minulých závodech jsme měli dva roky starý motor, který dosloužil, i proto jsme některé závody prohráli. Na řidičích je, aby jeli s rozumem a uměli si rozvrhnout i svoje síly. Takže i oni se budou připravovat na finále. Musí navštěvovat fitka, zlepšovat kondičku, pít méně alkoholu... Bodové rozdíly jsou hodně těsné.“ WINGS team sice říká, že jede o třetí místo, které má již nyní jisté. Nicméně v případě selhání KB System offroad teamu a výborného výsledku v Ředhošti by mohl pomýšlet i na stříbrný pohár. Inu, jen to, co je doma, se počítá. Zcela opačná situace je v kategorii Speciál do 2000 ccm. Druhé auto KB System offroad teamu (st. č. 177) má v čele seriálu jasný náskok, závod v Janovicích tým vynechal a přijede až do Ředhoště. Bez ohledu na tamní výsledek má mistrovský titul jistý. Stejně jako WINGS team titul prvního vicemistra za nasbíraných 108 bodů. Nejbližší soupeř Offroadteam.sk má pouhých 38 bodů, které získal za tři letos odjeté závody. V podobném duchu se odvíjelo i klání v Janovicích, kde síly poměřily dva vozy, WINGS team (st. č. 144) a Auto Magma team (st. č. 175). Ten skončil po 27 kolech kvůli zmiňovaným problémům s motorem, WINGS zvládl 54 kol a slavil zlato. Pro Honzu Režného, který seděl za volantem modré Vitary poslední čtyři hodiny, to bylo druhé vítězství dne po dopoledním úspěchu na čtyřkolce do 300 ccm. Kategorie Speciál do 1000 ccm byla v Janovicích plná adrenalinu a nádherných soubojů. Průběžně vedoucí tým RTR Projects (st. č. 40) potřeboval co nejlepší umístění pro udržení na čele, technika se ale rozhodla situaci zkomplikovat. Vypálená pojistka odstavila jejich Arctic Cat po hodině a půl tvrdého závodu. I když se zdálo, že jde o maličkost, Wildcat má pojistky pod sedačkou a její demontáž a zpětná montáž znamenala zbytečné zdržení. Zamrzela o to více, že se celá situace opakovala ještě jednou. Elektronika v Janovicích tým v čele s Tomášem Minibergerem a Honzou Červenkou hodně zlobila. Zdržení využili ostatní soupeři, hlavně dakarský matador Dušan Randýsek z týmu Rally#Cat by KM Racing (st. č. 55) a VYPE racing team s.r.o. (st. č. 14), mimo jiné účastník Intercontinental Rally 2012. Dušana nakonec přibrzdil prasklý variátorový řemen a VYPE tak měl cestu k vítězství otevřenou. Tým dokonce bojoval o absolutní vítězství, ale v jednom z posledních kol vjel řidič moc rychle do zatáčky, auto se převrátilo na střechu a posádka ztratila náskok. Celkových 66 kol přesto znamenalo skvělý výsledek stvrzený pohárem za první místo, který Pavel Vyoral a Ludvík Pek převzali vůbec poprvé. „Dnešní závod byl skvělý, počasí vyšlo i technika nám konečně vydržela. Chtěl bych poděkovat mechanikům i Dušanu Randýskovi, že nám pomohl se na dnešek připravit. Komplikace jsme neměli, až na jednu, kdy se mi povedlo převrátit auto. Čím to? Že bych vjel příliš rychle do zatáčky...? Doufám, že v Ředhošti vyhrajeme a třeba se i dotáhneme na třetí místo absolutně,“ okomentoval za VYPE racing team spokojený Pavel Vyoral. Zkušený Dušan Randýsek skončil se 62 koly druhý, následovaný třetím EMU teamem CZ (st. č. 99), který zvládl 54 kol. Co to znamená v průběžném hodnocení kategorie? RTR Projects ztratil šestibodový náskok a vede již jen o dva body před Dušanem Randýskem z KM racing a EMU teamem CZ, který nyní ztrácí 14 bodů na druhou pozici. Na tu by se teoreticky mohl vyšvihnout jen v případě vítězství v Ředhošti při neúčasti Dušana Randýska. Na druhou stranu by mohl o třetí příčku v sezoně i přijít, protože čtvrtý VYPE racing team, který nabírá na síle, ztrácí na titul druhého vicemistra osm bodů. Nejasný výsledek předpovídá skvělé souboje v závěrečném klání. Pepa Macháček s Pepou Voříškem zůstanou pátí, stejně jako v Janovicích, kde se jim příliš nedařilo a zapsali si 28 kol. Účast pěti týmů si zapsala kategorie Amatér. S úsměvem, pohodou a již mistrovským titulem si bez problémovou jízdu užil Kamionservis (st. č. 227). Ujel celkem 49 kol a svůj náskok v průběžném pořadí navýšil na 127 bodů. Kamionservis se do OffROAD Maratonu vrátil loni po dvanáctileté přestávce dobřanským závodem, který vyhrál v kategorii. Letos vynechal pouze první závod v Mohelnici, jinak se mu dařilo dle představ a doma má čtyři zlaté, jeden stříbrný a jeden bronzový pohár. Otázka, zda pojede poslední závod a proč, se Tomáši Hodrovi a Honzovi Ronovi zdála nadmíru zbytečná. „Určitě pojedeme! Proč? Protože nás to baví! Tam není žádné proč! I zde v Janovicích jsme se honili se všemi, i se speciály. Trať byla luxuní, měkký terén, skvělí soupeři, prostě dokonalost. Máme moc dobré auto a my jsme také dobří. A ještě něco – vždy chceme ujet o kolo více, než ostatní. Ale pozor, to je tajná taktika...“ Zástupci Kamionservisu sršeli dobrou náladou a také naoko váhavě prozradili, že se příští rok možná přesunou s novým vozem mezi speciály. Teď se těší na závěrečné klání a pořádnou oslavu poté. A my se necháme překvapit. Dvě druhá a dvě třetí místa letos slavil Option 4x4 offroad sport (st. č. 247), který v Janovicích ztratil na první Kamionservis šest kol a v celkovém pořadí sezony stáhl ztrátu na průběžně druhé Záchranáře (st. č. 111) na pouhý jeden bod! Záchranáři dojeli v Janovicích druzí a během celého roku předvádí s Option skvělé souboje. V Ředhošti se s konečnou platností rozhodne, kdo s koho. Tak trochu smůla na paty se lepí týmu Offroad centrum JASE (st. č. 260), který je na průběžné čtvrté příčce a do bojů o bednu již nezasáhne. V Janovicích měl problém s unašečem, později s převodovkou a nakonec skončil s 19kolovým výsledkem. O jeden průjezd časomírou byli lepší Návštěvníci (st. č. 134), kteří přijeli s obrovskou dávkou energie a chuti do závodění, jež zbrzdila prasklá panhardka. Při pohledu do absolutního pořadí sezony podle počtu ujetých kilometrů zatím suverénně vede KUBI team Geneve se 1924 kilometry před KB System offroad teamem (1747 km) a Rally#Cat by KM Racing teamem s Dušanem Randýskem (1665 km). Pokud KUBI v posledním závodu dobře odstartuje a neskončí hned po pár metrech, měl by toto prvenství udržet. Do bojů o absolutní třetí místo může zasáhnout i čtvrtý RTR projects, který ztrácí pouhých 41 kilometrů. Pátý speciál nad dva litry WINGS teamu má o 112 kilometrů méně než posádka na třetím místě. I ten má šanci promluvit do předních pozic. Připomeňme, že hlavní cenou pro absolutního vítěze aut napříč kategoriemi je startovné do Afriky na Intercontinental rally 2014. |
Přihlásit se
Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802