Článek z www.offroadmaraton.cz V Milovicích nejvíce slavili Miřejovský, Vojkůvka a Motorsport Dorda Druhý závod seriálu OffROAD Maraton 2012 se jel uplynulý víkend v Milovicích. Tak trochu netradičně, protože v uplynulých sezonách se zde konal hlavně finálový závod v listopadu. Za poměrně teplejšího počasí bez deště se na šestikilometrové trati nejlépe dařilo čtyřkolkáři Martinu Miřejovskému z Resta racing teamu a motorkáři Lubomíru Vojkůvkovi z IR 2013. Mezi auty kralovaly vozy do jednoho litru, přičemž absolutní prvenství získal nováček seriálu Motorsport Dorda. I když se nic nemá zakřiknout, počasí letošním maratonům navýsost přeje. Šternberku se vyhnulo bahno, v Milovicích se déšť objevil ve čtvrtek a znovu se nespustil dříve než v neděli. Poslední hodiny milovického zápolení se tak odehrávaly v prachu. Šest kilometrů dlouhá trať tentokrát prověřila podvozky všech strojů. Tvrdé rolety na rychlých rovinách nabízely dvě možnosti, pomalé popojíždění přes hrby s nadějí, že se nevytlučou tlumiče, nebo vražednou jízdu bez tlumení (nejedna posádka mezi auty vypustila tlumení hned v prvním, či druhém kole). Ale pěkně postupně. Sedmá hodina ranní patřila v Milovicích motorkám. Na startu se sešlo celkem 92 přihlášených závodníků, po zaváděcím kole někteří přidali pod dresy ještě jednu zateplovaní vrstvu a závod byl odmávnut. Matador motocyklových závodů Lubomír Vojkůvka z týmu IR 2013 měl v minulém závodu smůlu a kvůli poruše převodovky odstoupil. Milovice tak pro něj znamenaly dvojnásobnou motivaci a Luboš nenechal nic náhodě. V první zatáčce po startu byl sice na pátém místě, ale ještě než jezdci stihli zmizet za horizontem, Luboš už vedl a první místo nepustil. Jeho 26 kol v cíli znamenalo vítězství v rámci kategorie Mistr Moto E2, celkově mezi motorkami a zároveň zisk pomyslného vítězství za absolutně nejrychlejší kolo napříč všemi sobotními maratony. O to cennější je druhé místo Radka Bezděka ze Stříbro týmu, který dorazil do cíle se ztrátou necelého kola. Dalších šest minut ztratil třetí Josef Jaroš z Moto klub HAM Zlaté hory. „Dneska to bylo skvělé, i když pro mě trochu s překvapením, protože jsem nevěděl, že je to tříhodinovka, počítal jsem jen se dvěma hodinami. Nakonec mi to ale tolik nevadilo. Odstartoval jsem kolem pátého místa, potom jsem se během dvou nebo tří zatáček prokousal dopředu. V mojí kategorii jsem si hlídal hlavně Radka Bezděka a pak jsem zezadu čekal Dana Galiu z E1. Jak vidím tuto sezonu? Tím, že jsem v prvním závodu vypadl pro poruchu, šance na dobré umístění musím dojíždět, abych to celkové vítězství za sezonu dal,“ řekl Lubomír Vojkůvka po závodu. Druhým a zároveň posledním jezdcem, který pokořil v Milovicích hranici 26 kol, byl vítěz kategorie Mistr Moto E1 Daniel Galia z týmu RD racing. Dan převedl fantastickou stíhací jízdu a do posledního okruhu se prosmýkl pět vteřin před cílovou šachovnicí. Druhý v pořadí, František Faflík ml. z Fanfan týmu, ujel v Milovicích 25 kol a dojel se ztrátou tří minut na Daniela. Bronzový Michal Zicha z Faryn enduro teamu nakroužil 24 kol. „Jsem rád, že to konečně vyšlo! Do závodu jsem šel s tím, že musím být první, protože po Šternberku na internetu napsali za mým jménem závorku „druhý jako obvykle“. A loni jsem také standardně zajížděl druhá místa. Nyní jsem dojel za Lubošem Vojkůvkou, se kterým moc soutěžit nemohu, protože startujeme v rozestupech podle kategorií, Luboš odjede a já pak nemám šanci dojet jeho tempo. Stroj kvůli tomu ale měnit nebudu, lépe se mi jezdí na malé motorce,“ okomentoval spokojený Daniel Galia. V kategorii veteránů potvrzuje letošní formu Pavel Nusko z Motoklubu Bílina, který si připsal celkem 24 kol. Druhý ve tříhodinovce motorek dojel do cíle Zdeněk Reichl z týmu Czert CZ a Jan Fiala z FK Cars racing, oba shodně se 23 koly. Nejsilněji obsazená kategorie Pohár Moto E2 měla na startu celkem 24 jezdců a dala příležitost Zdeňku Fertigovi z Hyeny-Bikers, aby zopakoval svůj loňský podzimní triumf a podruhé v krátké době dobyl milovické zlato. Historicky Zdeněk jezdí pouze a právě maraton v Milovicích. Druhé místo se ztrátou kola obsadil Michal Joklík z týmu Enduro Jablonec n. Nisou. Třetí v kategorii dojel jezdec týmu Miraracing, David Lexa. V pohárových E1 se do poslední chvíle o umístění přetahovali Jan Kaplan z MX Lhotky a Láďa Kukla jedoucí za Lutopečný Riders. Honza Kaplan nakonec zaostal za Láďou o pouhých 17 vteřin a obsadil třetí místo. Dvě minuty na oba borce najel Petr Turek z týmu MX cihelna Skalsko a zvítězil. Pohároví veteráni se nakonec honili až do posledního kola a mezi prvními třemi závodníky nakonec vznikla mezera menší než 50 vteřin. Cílem nejrychleji projel Bohumil Michálek, následovaný Martinem Karasem a třetím Miroslavem Pavlíkem. Junioři starší závodili celou hodinu. Nejlépe se s nástrahami tratě popral Pavel Holan ml. z Moto klubu Bezinka Kamýk, který s jasným náskokem čtyř minut ujel druhému Honzovi Šedovi z Enduro teamu Orlová a třetímu Michalu Sehorsovi. O půl jedenácté dopoledne, když už tankodrom v Milovicích ozařovalo jarní slunce, se na start svého maratonu řadily čtyřkolky. Všech 85 jezdců čekala po motorkách hodně rozbitá trať plná divokých rolet a technických pasáží. Dohnat vítěze elitní kategorie Mistr Quad SP Martina Miřejovského bylo nemožné už v loňském roce, kdy se stal vítězem seriálu a letošní rok pod křídly nové stáje, Resta racing teamu, bude zřejmě podobný. Martin mezi čtyřkolkami opět dominoval a jako jediný nakroužil 24 kol. Stříbro v kategorii SP ukořistil Dalibor Dufek z Teamu Max 2 a třetí Zdeněk Mucha, jedoucí za ASP Group racing team. „Líbila se mi trať, byla široká, rychlá a dalo se předjíždět. Kluci mě ze začátku naháněli, docela dlouho se mě drželi, ale pak jsem jim ucukl a získaný náskok jsem si jen udržoval. Takže skvělá tříhodinovka, klidně bych si dal ještě o hodinu více,“ prozradil Martin Miřejovský. Protože v době předávání poháru již bylo jasné, že Josef Macháček nebude pokračovat v závodu aut, Martin dodal: „Pepu jsem sledoval se zájmem, škoda, že musel odstoupit, viděl jsem ho jako jasného vítěze. Kdyby to vyšlo, s Vláďou Novotným (z mistrovských veteránů) by dnes tři vítězství putovala do jedné vesnice.“ Pořadí kategorie Mistr Quad 4x4 rozhodovaly desetiny. Shodně se 22 koly se k cílové šachovnici drali Martin Malát z týmu Journeyman racing a Rudolf Dvořák z Teamu Max 2, který v poslední zatáčce vyjel lepší stopu a zvítězil o jedinou desetinu sekundy! S malým náskokem se před oběma borci provlékl do posledního kola Martin Švanda, jedoucí za KC Systém–Quadservis Špak–Red team Tišnov, který zvítězil. Stejně jako mezi sportkami, také kategorie Mistr Veterán má pro letošní rok jasného favorita, Vladimíra Novotného z MX Racing-teamu CVS Klešice. Celkový loňský a letošní šternberský vítěz neponechal nic náhodě a nejbližšímu pronásledovateli Radku Stöhrovi z týmu Conti RSC nadělil minutu. Třetí místo se ztrátou dvou kol bral Jiří Císař, jedoucí za Journeyman racing. Pořádná zácpa byla při startu kategorie Pohár Quad SP, když za sebou v řadách stálo celkem 25 strojů. Žádná velká dramata, ale vyhlašovaní jezdci nedovolili, aby nejrychlejší Dominik Škarka z Domina týmu ujel o kolo druhému Radimu Stöhrovi, který je mimochodem synem a týmovým kolegou Radka Stöhra z mistrovských veteránů. Radek zase stejným způsobem, tedy o jedno kolo, odskočil třetímu Danielu Rajterovi z týmu Quad no. X. Pohárové TR nad 500 ccm se staly kořistí Davida Nedopílka z týmu Auto Pepa, který ujel o jedno kolo Martinovi Hrubému z Can-Am Red teamu Tišnov. Martin sice poslední kolo pro závadu nedokončil, jeho výkon mu ale stačil na druhé místo. Třetí do cíle dojel Josef Maňásek, stájový kolega Davida Nedopílka. Kategorie Pohár quad TR do 500 ccm byla obsazena třemi jezdci. Ti si poháry rozdělili v následujícím pořadí: třetí místo Jiří Batovec ml. z Vype EMU teamu, druhé místo Lukáš Porč z Cectek teamu a vítěz kategorie Michal Řezníček, jedoucí za Polaris team. Stejně početně byla obsazená i poslední „dospělá“ kategorie, Pohár Quad do 300 ccm, kterou do cíle dovedl Honza Režný z Wings quad teamu. Nebylo to ale jednoduché, měl problémy se čtyřkolkou a do Dobřan ho čeká spousta práce na dílně. Druhé místo obsadila výjimečně jediná žena v závodu Barbora Fischerová z Quad teamu Fischer. Štěpán Urbanczyk z Wings quad teamu sice velmi překvapivě zajel třetí nejrychlejší kolo s časem 7:44, ale téměř hodinu musel servisovat v depu a skončil na třetím místě. Junioři starší měli k dispozici šedesát minut, které nejlépe zužitkoval Petr Sýkora ml. ze Suzuki teamu Bohutín se sedmi koly. Druhé místo s těsným náskokem devíti vteřin uhájil Matěj Šrajer z týmu Superwinch – Manyjak před Tomášem Šetrnou, také ze Suzuki teamu Bohutín. Závod Dětí a Juniorů mladších přinesl v Milovicích skutečně parádní podívanou. Celkem se registrovalo 42 závodníků. Trať vedla z velké části po velkém okruhu, malí dravci si tak mohli vychutnat šikanu za časomírou, rolety startovní roviny i dva menší skoky v zadní části. První desetiminutovka patřila dětským čtyřkolkám. Na trati se nejlépe zajel Adam Veselý z MSK Panská Skála, který stejně jako zbytek nejrychlejší trojky ujel šest kol. Druhé místo vybojoval Tomáš Vašátko z IR 2013 a třetí Dominik Kalouner z týmu Panda quad. O třídu starší kategorii čtyřkolek dovedl do cíle Dennis Šetek, jedoucí za Dennis racing, který o pouhých dvacet vteřin ujel druhému Michalovi Seňkovi z Moto sport klubu Panská skála. Třetí v kategorii byl Kuba Nejedlý z týmu Pitsterpro, jež na první dva ztratil kolo. Dvanáct přihlášených byla krásná účast v kategorii Moto děti. Šířka trati byla naštěstí víc než dostatečná a malí offroaďáci neměli potřebu jezdit přes sebe. První v cíli byl po šesti ujetých kolech Jirka Nacházel z Etelexon teamu, statečně pronásledovaný Vítkem Hajným z KPJ Bohutín. Oba zvládli shodně šest kol. Třetí místo vyjel Ondra Krahula z týmu Moto Bahňáci s pěti koly. Moto Junior mladší byla poslední kategorie, která se pustila do desetiminutového klání. Bodro team opět sebral vavříny, Adam Kvinta s minimálním náskokem tří vteřin zvítězil před Michaelem Cibulkou z Moto Klubu Bezinka Kamýk. Třetí místo obsadil Daniel Šváb, jezdec týmu Švábi family. Ještě ani nedojeli poslední juniorští motorkáři a v depu se na krátkou rozpravu sešlo všech osmnáct posádek aut. Všechno to byly offroadové speciály, ale jeden tentokrát výrazně vyčníval. Pepa Macháček přivezl do Milovic dakarskou buginu, aby místní tankodrom využil jako další místo pro testování a přípravu na následující ročník argentinské nebo africké rallye. Josef do závodu nastoupil z úplného konce startovního pole, přesto se už po několika minutách hnal dopředu. Zvuk buginy ne náhodou připomínal vysokootáčkové motory F1 a když se hnal kolem ostatních aut na trati, zůstával za ním jen oblak prachu. Josefa nakonec zastavila podivná závada - jeden z převodů v motoru se mu rozletěl na kusy, které prorazily karter. A bugina šla ve třetím kole do depa. I tak ale stihl zajet nejrychlejší kolo, časem 7:19 se přiblížil nejsvižnějším motorkám a čtyřkolkám. Třetí místo v kategorii Speciál do 1000 ccm, ve které startoval i Macháček, obsadil Mirek Božík (Bóža team), který ve 13. kole zlomil poloosu a putoval do depa také. Zbývající dva Polarisy už ale dostály cti značky a vydržely až do konce. Váha lehce přes 400 kilo a brilantní podvozek totiž umožnily týmům Bazika i Motosport Dorda držet buginy pod plným plynem i na nekonečných roletách a předvádět, co se s takovými stroji dá dělat. Oba týmy pak měly v cíli shodný počet 41 kol (246 km) a po šesti hodinách závodění je dělily pouze čtyři a půl minuty. O chvíli rychlejší byl nakonec tým Motosport Dorda ve složení Aleš, Lukáš a Tomáš Dordovi, Jan Šturma a Jindřich Moc, který si za své premiérové vystoupení v OffROAD Maratonu odnesl hned zlato. „Určitě jsme to nečekali. Jeli jsme zde poprvé a víceméně na zkušenou. V klidu jsme odstartovali a sledovali, co bude dále. Ze začátku byla větší tlačenice. My ale máme zkušenosti z dlouhých závodů, i když ne offroadových, a bylo nám jasné, že v prvních kolech se závod nevyhrává. A že musíme jet s rozvahou. Náš největší soupeř, tým Bazika, jel ze začátku hodně rychle, ale pak měl závadu a když jsme získali náskok dvou kol, pošetřili jsme techniku a ošéfovali si, abychom dojeli do cíle na prvním místě. Určitě nás to hodně nakoplo a budeme uvažovat i o 24hodinovce v Dobřanech,“ řekl za tým spokojený Lukáš Dorda. Kategorie Amatér se vrátila do pomyslných kolejí, když způsobem start-cíl zvítězil tým Offroad-centrum JASE s vozem Land Rover Defender 90. Na vítězství mu stačilo 31 kol. Druhá pozice patřila týmu Option 4x4 OFFROAD SPORT. Oba celky mají shodně 27 bodů v celkovém hodnocení seriálu a Jase vede jen díky nepatrnému náskoku 25 km. Pro Dobřany jistě zajímavá výchozí pozice. Třetí místo v kategorii získal Kolprox Offroad Racing Team s 23 koly. Zmiňme ještě pomyslnou cenu hrdinů pro startovní číslo 111, tým Záchranáři. Jejich Suzuki Samurai má na obou nápravách listová pera a všichni, kteří vyrazili v Samurajce na trať, si plnými doušky vychutnali každý hrb a roletu, přes kterou přejeli. Celkových 19 kol, přepočtených na 95 km, se potom jeví ve zcela jiném světle! Pořadí mezi Speciály do 2000 ccm bylo těsné, jako málokdy. Mezi prvním a pátým vznikla pouze tři kola rozdílu a to ještě poslední tým, Bouráci, zůstal stát v závěrečném kole na trati a nedojel pod šachovnici. Na pravém předním kole totiž vytloukli brzdové destičky a následně i ložisko. Příprava na Dobřany by ale neměla být problémem, protože kolo zůstalo na místě. Pohárové třetí místo obsadil v kategorii slabších speciálů Rapi team. Nastávající táta Radek Pinkas odstavil svou milou manželku ze závodních povinností spolujezdce a povzbuzen jejím fandělním se mu s novým mitfárou skutečně dařilo. Tým za šest hodin nasbíral 34 kol. Druhé místo si za neskutečné trápení zasoužili Wings team se Suzuki Vitara 1,6. Hned od startu bylo vidět, že na rychlých pasážích motor netahá, jak by se od něj očekávalo a situace se během závodu nezlepšila. Pomalé výjezdy ze zatáček, střelba do výfuku i oblaka dýmu, to všechno provázelo Wings team až pod cílovou šachovnici. Pavel Režný i Saša Semenov ale opět předvedli své řidičské umění a ztratili na vítězný Magma team pouhé čtyři minuty. Ano, Magma to totiž neměla v Milovicích snadné. Auto s patrolovým podvozkem je na motor 1,6 poměrně těžké a bylo tak pouze otázkou času, kdy Magma přijde o tlumiče. Rány, kterými potom na roletách častovali své dorazy, byly více než dostatečným důkazem, že posádka uvnitř auta bojuje s vozem i sama se sebou. Body se ale počítají, Auto Magma team ukázal v Milovicím záda svým soupeřům a začíná ladit stroj na Dobřany. Kategorie speciálů nad 2000 ccm přinesla asi největší diváckou podívanou. I když netrvala moc dlouho. KM racing team přivezl do Milovic žlutý speciál Jeep Jardy Valtra, který po vítězství ve Šternberku startoval z první řady. Hned během prvního kola ale Jardu dohonily a dokonce předjely hbité buginy. Proto přišlápl plyn k podlaze a hnal auto kupředu. A právě to se mu vymstilo při nájezdu do zatáčky. Polaris Bóža týmu ho míjel po vnitřní straně, Valtr se nevešel do stopy a putoval na střechu. Možná i vinou boudičky, nebo jen únavou, odešlo KM racing teamu v šestnáctém kole turbo a ukončilo tak naděje na rozumné umístění. V závodu tak pokračovaly tři velké speciály. Asi nejlépe si s tratí hrál Range rover Dakar Kubi teamu Geneve. Podvozek Roveru je skutečně skvělý, a tak týmu dovolil hladce proplouvat mezi roletami. Opět ale nechyběla také smůla. Ve Šternberku Kubi po ráně od pařezu přišel o řízení, zde v Milovicích vypadla z chladiče hadice, auto začalo vařit a posádka musela dvakrát do depa. V celkovém součtu ji to stálo téměř hodinu a celkové třetí místo 35 ujetými koly. Přestože se je Kubi team snažil dojet, o jedno kolo se to nepodařilo. Valaši se svým speciálem Krokodýl 3,5 l ujeli celkem 36 kol a byli jedni z mála, které netrápily větší technické obtíže. Cesta k vítězství v kategorie velkých speciálů se tak otevřela KB Systém offroad teamu. Speciál Audi s motorem o objemu 4,2 l v kombinaci s tvrdým podvozkem sice nebyl pro podobnou trať úplně ideální, auto ale pracovalo skvěle, stejně jako posádka. Důkazem toho bylo celkových 38 kol a 228 km do celkového pořadí, díky kterým KB systém po druhém závodu vedou tabulku pořadí seriálu OffROA Maratonu. |
Přihlásit se
Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802