Datum: 24.03.2012
 


Článek z www.offroadmaraton.cz

Miřejovský i Nešpor zlatí, KM racing team první mezi auty

Šternberský tankodrom otevřel v pořadí 13. Ročník MČR Offroad maratonu. Místo obvyklého bahna přivítalo závodníky slunečné a teplé počasí, které v tomto období přineslo nečekaná kila prachu a tvrdou trať.

Šternberský maraton na tankodromu nad městem je klasikou mezi klasikami. Letos o to větší, že se do seriálu závodů vrátil po dvou letech odmlky domácí Jaroslav Valtr, závodící spolu s Martinem Macíkem za KM Racing team.

K maratonu aut ale až později, první se na trať ve Šternberku rovnaly už v sedm hodin ráno čtyřkolky. Dvouhodinový maraton byl pro tyto stroje vytyčený na 4,8 km dlouhé trati, která čítala dlouhé roviny, dvě náročné, technické pasáže s prudkými výjezdy, nebo menším brodem.

Favoriti loňského ročníku Offroad maratonu hned od počátku potvrzovali, že chtějí dominovat i v letošní sezóně. V kategorii Mistr quad SP se celý závod odehrával v rytmu bitvy mezi Martinem Miřejovským z RESTA racing teamu a Janem Kadeřábkem mladším z Kábek racing temu, za kterými v mírném odstupu čekal na příležitost Dalibor Dufek jedoucí za Team Max 2. Závěrečný náskok jedné minuty na stříbrného Honzu Kadeřábka už jen potvrdil letošní formu Martina Miřejovského, který slavil své letošní první zlato. Zlomil tak smůlu loňské sezony, kdy po defektu skončil třetí.

„Soupeř byl velice silný, dá se říct, že na jiných kratších závodech je rychlejší než já. Zatím to tedy vypadá, že na těch delších by štěstí mohlo přát mě. Rozhodla asi fyzická výdrž, byť jsem prakticky vůbec netrénoval, podobně jako loni. Chci to ale změnit a alespoň jednou týden se svézt. Z vítězství mám radost a budu se snažit, aby další umístění vypadala obdobně,“ vyjádřil své přání Martin Miřejovský. Našlápnuto má dobře, loni závod ve Šternberku musel vzdát.

Mistrovské 4x4 překvapil na startu David Polišenský z AMK Mohelnice, který do Šternberka přivezl zbrusu nový stroj, nasadil hned od prvních minut a dojel si pro první místo. O vítězství ale musel bojovat do konce závodu, protože ztráta druhého Františka Šímy z Quad team Maletice byla pouhých 19 vteřin. Třetí místo připadlo, shodně se šestnácti koly, veteránovi offroadových tratí, Martinu Malátovi z Journeyman racing teamu.

Ani veteránská kategorie nepřinesla proti loňsku žádná výrazná překvapení. Nejrychlejší čas zajel Vladimír Novotný jedoucím za MX Rarcing-team CSV Klešice, kterého s odstupem pouhých pěti vteřin pronásledoval Honza Kadeřábek st. Z Kábek racing teamu. Na třetím místě do cíle dorazil Jan Dušek.

Pohárové sportky byly obsazené celkem dvaceti sedmi závodníky. Široké závodní pole dovedl do cíle parádním výkonem Dominik Škarka z Domina teamu, o druhé a třetí místo se ve finále poprali Roman Kratochvíl, jedoucí za Quad no.X a Mišo Farkašovský z Lazy Dogs, který skončil třetí.

Kategorie pohár TR nad 500 ccm se rozhodovala v jednom z nejtěsnějších rozdílů v historii! Rozdíl mezi druhým a třetím místem byl pouhé 2 desetiny sekundy. Pomalejší u cílových snímačů byl nakonec Martin Hrubý z CanAm red team Tišnov, druhé místo bral Josef Maňásek z týmu Auto Pepa a první, také s malým, ale výraznějším náskokem 3 sekund, získal týmový kolega Hrubého Radomír Beneš.

To čtveřice jezdců v kategorii Pohár do 500 ccm jezdila rozvážněji, Lukáš Porč z Cectek teamu vyjel na druhého Jiřího Batovce z VYPE EMU teamu čtyři minuty, trojici doplnil o kolo pomalejší Michal Řezníček z Polarisu.

Kategorie do 300 ccm byla obsazená skromně, rozhodně ale zmíníme, že se nám rozrůstá počet žen jezdících na čtyřkolce. Ve třístovkách se ve Šternberku předvedla Bára Fišerová z Quad team Fischer, která dojela na skvělém druhém místě s 11 koly. První s náskokem tří kol dorazil do cíle Štěpán Urbanczyk z Wings Quad teamu, který vinou technické závady přišel o svého největšího soupeře Honzu Režného, jež skončil čtvrtý. Na třetím místě dojel Jiří Zbořil z JZMotoservis.

Poslední kategorie, která se jako první honila po šternberském okruhu, byli starší Junioři. Po 30 minutách je přivedl do cíle Tomáš Šefrna ze Suzuki team Bohutín, za ním druhý přijel týmový kolega Petr Sýkora ml., třetí Matěj Šrajer ze Superwinch Manyjak.

Ihned po dojezdu čtyřkolek se na start začal řadit neskutečný roj jezdců na motorkách, celkem ve Šternberku bojovalo 123 registrovaných!

Nejsilnější kubatury, kategorie Mistr Moto E2, přišla hned na začátku o dva favority, Lubomír Vojkůvka udělal převodovku, Rostislav Ondračka po dvou kolech odstoupil pro zranění. Na čele i tak zůstalo dost špičkových jezdců, známých z loňského ročníku, takže o vypjaté momenty nebyla nouze. Třetí místo nakonec vyjel se ztrátou kola Jan Kakalejčík z Enduro team Orlová, Richard Maršálek z Eurovia Vinci Jakubčovice nad Odrou s devatenácti koly dojel druhý a ztratil necelé tři minuty na domácího matadora Marka Nešpora z Motorsportu Nešpor.

„Znám tu každý kámen a dobře se mi tady jezdí. Dnešní závod jsem jel od začátku na pohodu v rámci tréninku, takže jsem tempo nastavil tak akorát a udržel ho až do konce. Soupeřů jsem měl několik, ale trochu mě překvapilo, že hned ze začátku odpadli a že mě více nepotrápili. Čekal jsem ataky, které nebyly. Mým přáním pro letošní rok je být zdravý, objet nějaké závody a dobře si zazávodit,“ spokojeně ohodnotil závod Marek Nešpor.



Kategorie Mistr E1 dopadla podobně, o kolo vzadu byl třetí Jiří Slischka z týmu KM autoservis, druhé místo bral „jako obvykle“ Daniel Galia z RD racing, první místo patřilo s náskokem minuty Marekovi Borákovi z ENC racing teamu.

Veterány dovedl do cíle týmový kolega Marka Nešpora Petr Dokoupil, celkem ve Šternberku ujel devatenáct kol. Dušan Michlík z Bike Sudety se musel spokojit s osmnácti koly, které mu stačily na stříbrnou pozici. Bronzový mezi mistrovskými veterány byl Marek Sedláček z MX-PRO racing se ztrátou jedné minuty na druhé místo.

Celkem 39 jezdců v kategorii Pohár Moto E2 se postaralo o pořádné vzrušení, rozdíl mezi prvními šesti jezdci byl do dvou minut. Nejrychlejší v kategorii se nakonec ukázal Patrik Haitl z Tutty enduro team v čase dvě hodiny a čtyři minuty. Druhé místo si vyjel polský jezdec Rafal Troszok z Endurosport.pl, za kterým se o deset vteřin opozdil Martin Urban pod hlavičkou Moravský enduro team.

Největší pohár kategorie Pohár Moto E1 putoval také do Polska, s náskokem kola si ho vyjel Maciej Loboz ze stejnojmenného týmu jako Troszok. Druhé místo bral zaslouženě Mario Hložek z Enduro klubu Frenoil a třetí Pavel Janský z týmu JanskyGroup.

To v pohárových veteránech se žádná překvapení nekonala. Miroslav Pavlík nadělil ostatním soupeřům dvě kola a jasně zvítězil, druhý Antonín Kořenek se až do posledních minut pral s třetím Jaroslavem Drešerem z MSB AEC racing, aby mu nakonec ujel o pouhých čtyřicet vteřin.

Motorky uzavíráme kategorií Juniorů starších, ve které jasně zvítězil Jan Šeda z Enduro team Orlová, ztráta minuty vynesla druhé místo Standovi Krahulovi z Motobahňáci, třetí dojel v půlhodinovém maratonu Michael Cibulka z Motoklub Bezinka Kamýk.

Dětský závod se jel na části velkého okruhu a výjimečně měl dvě obtížnosti. V obou byl ale zařazený bahnitý brod, který si junioři dosytosti užili.

Mladší juniory čtyřkolky vyhrál nejtěsnějším možným rozdílem Dennis Šetek z Dennis racing, druhý Honza Páník z týmu Audoprava-Páník Petr na něj ztratil pod cílovou šachovnicí pouhou jednu desetinu sekundy a po dojezdu litoval, že se nechal v posledním kole předjet. Bronzový pohár si odnesl Michal Seňko z Moto sportklubu Panská Skála.

Také dětské čtyřkolky se jely na minimální rozdíly, první Adam Urban z Urban autodoprava ujel druhému Kubovi Hruškovi z Team Max 2 o pouhé tři desetiny sekundy, třetí byl Richard Ctibor z Role, který se na bednu dostal vůbec poprvé.

Junioři mladší na motorkách se museli sklonit před uměním Matěje Slischky z KM Autoservisu, který najel za deset minut celkem 15 kol a zvítězil. Druhý se 14 koly byl Tomáš Botur z Mototomu, třetí se ztrátou dalšího kola Michael Cibulka z Motoklubu Bezinka Kamýk, kterého zbrzdil pád.

V dětských motorkách kraloval Ondřej Krahula z Motobahňáci, který ujel o kolo druhému Pepovi Koutnému z Buba racing teamu a třetímu Jardovi Novákovi ml. z Enduro Škrdlovice.

Po dětském závodění nastal čas pro hlavní kategorii dne, pětihodinový maraton aut. Na startovní rošt se postavilo celkem 19 vozidel, v první linii jasně dominovali loňští favorité, Kubi team Geneve, Wings team a KB systém offroad tým. Nebyl to ale ani jeden z nich, kdo nakonec pole aut dovedl do cíle. KB systém zlobilo řazení, vypadávala jim dvojka a většinu závodu tak kroutili na první a třetí rychlostní stupeň, Kubi team Geneve zase odešlo řízení a bez něj se technické pasáže trati jet nedaly.

Z toho všeho vytěžil maximum navrátilec na domácí trať, Jaroslav Valtr, který se představil s KM racing týmem včetně Martina Macíka a Ladislava Fajtla. Se svým Jeepem zdolal během pěti hodin 39 kol a i navzdory jednokolové penalizaci se udržel na vrcholu tabulky jako absolutní vítěz.

„Bylo to těžší než v Argentině, protože jsem si nemohl moc odpočinout. Startoval jsem zezadu a hned v počátku závodu jsem ztratil asi dvě kola kvůli vyzuté gumě. Věděl jsem, že musím začít tvrdě makat, tak jsem do toho šlápnul. Když už jsem si myslel, že mám vyhráno, dostali jsme ještě penalizaci. Ale vyšlo to, šlo o taktický boj,“ zhodnotil po závodu Jarda Valtr, který byl za volantem celých pět hodin.

Martin Macík sledoval celý závod mimo trať a o vítězství nepochyboval. S dobrou náladou okomentoval: „Nejel jsem čistě záměrně, protože se do toho auta nevejdu, Jarda je jinak stavěný. Ale jsem moc spokojený, protože každé kolo jim dával dvacet nebo pětadvacet vteřin, takže jsem ve vítězství věřil i po tom prvním defektu.“

O druhém a třetím místu rozhodlo necelých 22 vteřin, když druhý skončil KB systém offroad team se svým speciálem K-2 Audi a třetí Wings team s vytrvalým Broučkem. Všechny tři týmy jsou z kategorie Speciál nad 2000 ccm a jako jediní najeli 38 kol.

V kategorii do 2000 ccm se na třetím místě s celkovými 34 koly umístil Rapi team, který z povzdálí sledoval neskutečnou bitvu o první a druhé místo. Crazy team Offroad Tachov, který jel většinu závodu víceméně na pohodu, totiž těsně před koncem fantasticky zrychlil a začal dotahovat na Wings team. Pavlu Režnému za volantem modré Vitary nezbylo nic jiného, než přišlápnout plyn k podlaze a držet minimální náskok. A i přes neskutečný tlak Tachováků se mu to povedlo a cílem prolétl o 10 vteřin dříve, než Crazy team. Pro Wings team to znamená první šternberské vítězství po deseti letech, kdy tuto trať jezdí a samozřejmě fantastický vstup do nové sezony!

Speciály do 1000 ccm sice takové bitvy neprovázely, i tak VYPE EMU team s Jirkou Batovcem, Davidem Fedkem a ostatními zajeli skvělých 35 kol a jednoznačně se přiblížili posádkám ostatních kategorií. Druhé místo obsadil stroj stejného týmu s Jardou Chytilem za volantem, který celkem ujel 31 kol. Třetí skončil Polaris tým, který po kolizi v zaváděcím kole zůstal se ziskem 2 kol bez bodů.

Kategorie Amatér přinesla naprosto nečekanou změnu v zavedených zvycích, když první místo fantasticky vyjeli Option 4x4 Offroad sport s Nissanem Black widow V6. Loňský vítěz Offroad centrum Jase kvůli technickým problémům a hodinovému zdržení v depu zůstal o kolo pozadu a tím pádem druhý. Třetí místo brala samurajka týmu Záchranáři.

Takový byl tedy první letošní maraton ve Šternberku. Pro mnohé jezdce i posádky přinesl naprosto nečekaný a o to zajímavější vstup do sezony, který budou jistě chtít zúročit již za necelý měsíc v dalším dílu Offroad maratonu.


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802