článek z WWW.OFFROADMARATON.CZ OM Janovice: Miřejovský a Vojkůvka zlatí, WINGS poprvé absolutně první Sedmý díl seriálu OffROAD Maraton se jel v sobotu 15. října v Janovicích nad Úhlavou. Místní offroadová trať byla pro drtivou většinu závodníků naprostou novinkou, předchozí závod maratonu se zde jel před zhruba deseti lety. Překvapení přinesla hned dvě: mezi automobily proťal cílovou pásku jako první Wings team se svým Broučkem a z absolutního prvenství mezi motorkáři se poprvé radoval Lubomír Vojkůvka z IR 2012. Martin Miřejovský z MM Quad team nepustil vítěznou sérii a opět kraloval mezi čtyřkolkáři. Bývalý vojenský prostor nabídl necelé čtyři kilometry dlouhou trať, plnou technických úseků, kombinovaných s rovinami, kde se plyn tlačil až na doraz. Start první kategorie, čtyřkolek, byl kvůli nedostatku světla posunutý ze sedmé hodiny na půl osmou. Do jaké míry to závodníky potěšilo, nevíme, ale během čekání se teplota zvedla ještě o jeden stupeň nahoru na neméně mrazivých minus 2 °C. Široká startovní rovina umožnila postavit vedle sebe neobvykle velké množství jezdců, o to zajímavější byl pak nájezd do první levé šikany, kam se víc než dva stroje současně nevešly. Kategorie Mistr Quad SP, to byla tradiční přetlačovaná mezi favority. Pavel Ulman předvedl naprosto bezkonkurenční rozjezd a dlouho si držel vedení. Pak ale došlo na taktizování s tankováním. Martin Miřejovský, lídr čtyřkolek napříč kategoriemi nezaváhal a protáhl se před Pavla Ulmana. Během tří hodin najel 53 kol, což znamenalo jasné absolutní vítězství. Třetí se ztrátou minuty dojel Květoslav Sochor. „Hodně mě proháněl Pavel Ulman. Jel rychle a nedělal skoro žádné chyby. Přiznávám, že jsem to chvílemi viděl bledě. Hlavně, když jsem zhruba v 35. minutě trefil trubku, které jsem si všiml tak dva metry před čtyřkolkou. Ohnul jsem rameno čtyřkolky, vzadu disk a částečně prorazil kolo. Opravovat to nemělo smysl, jel jsem dále. Čtyřkolka si dělala, co chtěla, takže jsem se na to první místo nadřel. Pavla pořád v zádech... Všiml jsem si ale, že měl jeden výstup, kdy ho nakopla asi nějaká díra, takže i to mi pomohlo k vítězství. A poslední závod v Milovicích? No, když napadne sníh, tak pojedu... No a když nenapadne, tak taky,“ s úsměvem okomentoval Martin Miřejovský. Kategorie Mistr Quad 4x4 má o celkovém letošním vítězi více méně rozhodnuto. Josef Hort předvádí stabilní výkony, díky kterým má náskok 30 bodů na další jezdce. Možná i proto se Pepa v Janovicích nikam nehnal a dojel na jistotu na třetím místě. Ostatní pozice letošního maratonu nejsou vůbec rozhodnuté. Petr Svoboda, Franta Šíma a Ruda Dvořák mají mezi sebou minimální odstup, a tak všichni jmenovaní závod pojali jako velkou příležitost pro bodování. První místo na klouzající trati ukořistil Petr Svoboda, který o minutu ujel druhému Františku Šímovi. Také veteránská kategorie začíná účtovat před finále. Suverén letošního ročníku Vladimír Novotný dokázal své kvality i v mrazu a dojel si pro první místo. Neměl to ale nijak jednoduché, protože na něm neustále visel Honza Bažant, který celkové body potřebuje jako sůl. Honza za Vladimírem nakonec zaostal pouze o šestnáct vteřin. To znamená, že v celkovém pořadí ztrácí na Vladimíra Kodiho jen 4 body a Kodi se bude muset hodně snažit, aby pozici uhájil. V Janovicích si s drobným odstupem dojel pro třetí místo. Pohárové sportky patří mezi kategorie, kde není jisté vůbec nic. Martin Krejčík zůstal na startu zmrzlý, nebo spíš jeho Polaris, a roztlačoval. Ostatní příležitost ale nevyužili, protože Martin se prokousal polem na skvělé druhé místo a celkově je čtvrtý. Nedařilo se vedoucí jezdkyni Ollie Roučkové, která v Janovicích dojela až osmá a v čele tabulky má náskok už jen pět bodů na druhého Patrika Vítka. Ten ale v Janovicích taky nebodoval, třetí místo a cenné body připadly Jirku Šefrnovi. Zlato mezi sportkami bral jezdec, kterého jsme v letošním ročníku viděli premiérově, Otakar Vávra. Pohárové traktory byly obsazeny sedmi jezdci nad 500 ccm plus jedním závodníkem v kategorii do 500 ccm. Tím jediným, kdo vystoupil na bednu a odnesl si pohár, byl Michal Řezníček. Souboj silnějších strojů opět ovládl neporazitelný Petr Špak, který má již nyní jako jeden z mála jisté vítězství. Druhý dojel s kolovou ztrátou David Nedopílek, třetí Martin Ševčík. Pohárové sportky do 300 ccm byly hlavně o prokletí pneumatik třetího Lukáše Mezeie. Lukáš asi nikdy nepochopí, proč zrovna na této trati musel prorazit tři gumy. Štěstí mu ale přálo a nakonec odjížděl domů s bronzem. Druhé místo připadlo stále lépe jezdícímu Adamu Šabatovi. Ten nabral v letošním ročníku hodně síly a výrazně zasahuje i do celkového pořadí. Nejrychlejší třístovka v Janovicích patřila Daliboru Dufkovi, který Adamovi ujel o rovných šest kol. Starší junioři na čtyřkolkách se shodli na prodloužení maratonu na jednu hodinu, měli tedy dost času, aby „potrénovali“. Třetí místo bral po problémech s rukavicemi a saltem Matěj Šrajer. Druhé s náskokem necelé minuty Tomáš Šefrna a ještě půl minuty před ním dojel první Dominik Škarka. Jedinou stinnou stránkou závodu čtyřkolek byla nepříjemná nehoda Mirka Rotha, který pro jistotu letěl vrtulníkem do nemocnice. Nic zlomeného se neprokázalo, ale bolelo ho na těle i na duši. Přehled nejlepších čtyřkolkářů i s týmy Quad Junir starší: 1. Domina team - Dominik Škarka, 2. Suzuki team Bohutín - Tomáš Šefrna, 3. Superwinch-Manyjak - Matěj Šrajer. Pohár Quad do 300 ccm: 1. Team Max 2 – Dalibor Dufek, 2. Wings Quad team – Adam Šabata, 3. ADDINOL-BIG SHOCK!-TOMIS CZ-JOURNEYMAN team - Luboš Mezei. Pohár Quad do 500 ccm: 1. Polaris team – Michal Řezníček Pohár Quad nad 500 ccm: 1. QUAD TEAM TÁBOR-Quad Servis Špak-Autoskla Klik, 2. Auto Pepa – David Nedopílek, 3. Ševča team – Martin Ševčík. Pohár Quad SP: 1. Otakar Vávra, 2. Eurotrans racing – Martin Krejčík, 3. Jiří Šefrna. Mistr Quad SP: 1. MM Quad team - Martin Miřejovský, 2. Andymotors – Pavel Ulman, 3. Galaxy4bike - Květoslav Sochor. Mistr Quad 4x4: 1. Can-Am Team Yellow - Petr Svoboda, 2. Quad team Malotice - František Šíma. 3. Galaxy4bike - Josef Hort Mistr Quad Veterán: 1. AMK Třemošnice - Vladimír Novotný, 2. IR 2012 – Honza Bažant, 3. Can-Am Red team Tišnov - Vladimír Kodi. Čtyřkolky parádně vyhrabaly trávu z trati v klouzavých místech, slunce rozpustilo zmrazky a nastala ideální doba pro start motorek v jedenáct hodin dopoledne. Slabě zastoupená mistrovská třída se tentokrát stihla poskládat do jedné řady a dala příležitost vyniknout kategoriím Mistr E1 a Mistr EVET, které jinak startují s odstupem. Využil toho mimo jiné i Daniel Galia, který si dojel absolutně pro druhé místo v odstupu za Lubomírem Vojkůvkou. Lubomír jezdí kategorii Mistr Moto E2, v Janovicích nakroužil 58 kol a absolutní vítězství slavil poprvé. Druhý byl Michal Tesařík se ztrátou tří kol a třetí Miroslav Otáhal. Michal Tesařík zatím vede průběžné pořadí seriálu a nad Lubošem má náskok dvaceti bodů. „Závod to byl hezký, super počasí, neprášilo se. Nejvíce jsem soupeřil s Danem Galiou. Ten se pak ale ztratil a já zjistil, že jsem mu dal dvě kola. Nevím, co se mu stalo. Vyhrál jsem asi díky dobré trati, mám také hodně najeto a možná byla i dobrá konstalace. Jsem maximálně spokojený se strojem, který je letošní novinkou v Itálii i u nás. Průběžně v kategorii jsem nyní druhý za Michalem Tesaříkem, který má náskok dvaceti bodů. V Dobřanech jsem měl zranění, proto mi závody chybí. Abych kategorii letos vyhrál, musel by Michal nejet v Milovicích a já skončit na bedně. Teď mám každý týden závody, jen před Milovicemi pauzu. Tak vyměním gumy a uvidíme,“ předeslal Lubomír Vojkůvka. Vítězem kategorie Mistr Moto E1 byl zmiňovaný Dan Galia, kterému již celkové vítězství v kategorii nikdo nevezme. Druhý celkově Josef Jaroš ztrácí 37 bodů. A přesně v tomto pořadí dojeli jezdci i v Janovicích, kdy za druhým Pepou Jarošem skončil třetí Radek Havlíček. Ve veteránech se mezi sebou prali Miroslav Kukrál a Stanislav Dobiáš, první jmenovaný nakonec zvítězil s pěti koly k dobru. O poznání obsazenější třída Pohár nabídla krásné souboje napříč kategoriemi. V Pohár Moto E2 se mezi sebou neskutečně prali Michal Joklík, který jel letos svoji premiéru a nakonec dojel první, a Jirka Štědroňský, který do cíle dorazil druhý se ztrátou tří minut. Na třetím místě dokroužil Lukáš Krejčí s jednokolovou ztrátou. Podobná bitva se odehrávala i mezi jezdci slabší kategorie. Mezi prvním Petrem Svobodou a druhým Patrikem Nelibou zůstaly pouhé dvě minuty. Třetí místo v kategorii Pohár Moto E1 patří Zdeňku Švecovi. Veterány ovládl také málo známý jezdec František Ferus. V seriálu se poprvé představil v Dobřanech, kde dojel pátý, v Janovicích jeho 51 kol stačilo na zlato. Na druhém místě dojel se ztrátou dvou kol František Jezbera a na třetím Jaroslav Novák. Starší juniory dovedl do cíle druhý v E1 Patrik Neliba. Pro Patrika to znamená potvrzení jeho dominance mezi juniory a prakticky jasné vítězství v kategorii v letošním seriálu. Druhý v hodinovém závodu dokroužil Jiří Czeller a třetí Pavel Holan ml. Přehled nejlepších motorkářů i s týmy Moto Junior starší: 1. MX Lhotky - Patrik Neliba, 2. Motoklub HAM Zlaté Hory - Tomáš Lukeš, 3. Motoklub Bezinka Kamýk - Pavel Holan ml. Pohár Moto Veterán: 1. Enduro team Klatovy – František Ferus, 2. Etelexon - František Jezbera, 3. Enduro Škrdlovice – Jaroslav Novák. Pohár Moto E1: 1. Racing Blade - Petr Svoboda, 2. MX Lhotky - Patrik Neliba, 3. Zdeněk Švec. Pohár Moto E2: 1. Enduro Jablonec n. N. - Michal Joklík, 2. Enduro team Nepomuk - Jiří Štědronský, 3. Enduro Zábřeh - Lukáš Krejčí. Mistr Moto Veterán: 1. SNS Enduro Tábor - Miroslav Kukrál, 2. Stanislav Dobiáš Mistr Moto E1: 1. RD Racing - Daniel Galia, 2. Moto klub HAM Zlaté hory – Josef Jaroš, 3. Radek Havlíček. Mistr Moto E2: 1. IR 2012 - Lubomír Vojkůvka, 2. Golem Sport – Michal Tesařík, 3. Enduro Zábřeh – Miroslav Otáhal. Závod dětí a mladších juniorů byl vypsán ve čtyřech kategoriích a jel se na části „velké“ trati. Malí bojovníci zlomili v polovině startovní roviny levou zatáčku, poprali se s technickou pasáží pod lesem, aby se vrátili za vydatného potlesku fanoušků zpět k časomíře a najeli do dalšího kola. Mezi malými motorkami se s nástrahami tratě nejlépe popasoval talentovaný Šimon Kovalovský, který soupeřům dokonce o kolo ujel. Druhé místo připadlo Jirku Nacházelovi a třetí bral Dan Franz. Menší junioři na jednostopých strojích byli o mnoho těsnější. Favorité potvrdili své kvality a zařadili se podle své obvyklé výkonnosti. Standa Krahula si dojel pro první místo. Druhý byl stabilně jezdící Jiří Czeller a třetí jeho týmový kolega Michael Cibulka, který je závod od závodu lepší a bez pochyby roste ve velký jezdecký talent. Dětské čtyřkolky opět přinesly řadu dramatických událostí, mj. odstoupení favorita kategorie Tomáše Vašátka pro poruchu stroje. První pozice se tak uvolnila pro další dravce, konkrétně pro Dominika Kalounera. Ten ale do letošního celkového pořadí v seriálu nezasáhne, od Dobřan jsme ho na trati neviděli a tak mu chybí potřebné body. Na rozdíl od druhého Adama Urbana, který ještě pořád hraje o celkové třetí místo a jeho výkon v Milovicích bude nesmírně důležitý. Bronzový dojel Jakub Hruška, který se s obrovským odstupem od ostatních závodníků pere o celkové vítězství v seriálu s Tomášem Vašátkem - oba nyní dělí pouhý jeden bod. Nic tedy není uzavřené a rozhodovat se bude až v Milovicích. Podobná situace panuje i mezi mladšími juniory na čtyřkolkách, kdy první tři jezdce celkového pořadí dělí pouhých pět bodů. V Janovicích bral bronz Honza Páník, celkově druhý, stříbro Kuba Nejedlý, vedoucí pořadí seriálu, a zlato Dennis Šetek, který je celkově třetí. Přehled nejlepších dětí a mladších juniorů i s týmy Moto děti: 1. Moto Klub Bezinka Kamýk - Šimon Kovalovský, 2. Etelexon – Jirka Nacházel, 3. Motoklub Vražkov – Daniel Franc. Moto Junior mladší: 1. Motobahňáci - Stanislav Krahula, 2. Moto Klub Bezinka Kamýk - Jiří Czeller, 3. Moto Klub Bezinka Kamýk - Michael Cibulka. Quad děti: 1. Panda quad – Dominik Kalouner, 2. Urban autodoprava – Adam Urban, 3. Team max 2 – Jakub Hruška. Quad Junior mladší: 1. Dennis Racing - Dennis Šetek, 2. EMU team - Jakub Nejedlý, 3. Autodoprava Páník Petr – Honza Páník. Odpoledne se na start postavilo 21 automobilových speciálů. Šestihodinový závod přiděloval smůlu plnými hrstmi hned na začátku. Jeden z favoritů letošního OffROAD Maratonu, KB systém Offroad team, přijel už ze zaváděcího kola se syčícím motorem. Upadla hadička chlazení. Mechanici se snažili závadu opravit ještě před startem (tým odstartoval s jednokolovou ztrátou), pak přímo na trati. Neúspěšně. Podobná smůla potkala i účastníka kategorie Amatér, Option 4x4 Offroad sport. Jejich Nissan Black Widow ale zklamal natolik, že Option ani nevyjel z depa. Po absenci v Ostravě se do seriálu vrátil i Kubi team Geneve, který se na start postavil vedle Broučka Wings teamu. Spolu s nimi stál v první řadě favoritů tým ze slabší kategorie do 2000 ccm, Bobr tým, vedle kterého zůstalo prázdné místo pro opravující KB systém. Samotný start jasně ukázal, kdo v Janovicích pomýšlí na cenné kilometry a chce míchat závěrečným pořadím. Wings team s Jaromírem Anlaufem za volantem vyrazil kupředu a nechal zbytek startovního pole v mírném prachu. Startovní rovina byla dlouhá necelých 300 metrů a končila prudkým levým vjezdem mezi stromy. Hned na začátku se tu vytvořil špunt a týmy nabíraly vteřiny ztráty. A tak zatímco první jmenované vozy letěly kupředu, zadní řady se tlačily ve skrumáži a diváci si užívali řinčení plechů. Pořadatelský tým OffroadDraci.cz spěchal na druhou stranu než diváci. Hned v prvním kole se mu zadřelo ložisko a následkem toho přišel o kolo. Naštěstí poblíž vlastního depa, takže dostat žlutočervené Suzuki Drak do depa nebyl takový problém. Hodina a půl, po kterou opravovali, už ano. Draci sice zahájili stíhací jízdu, ale na víc než 4. místo jim tentokrát nestačila. Dopadli by ještě o stupeň hůře, nebýt obrovských potíží KB Systém Offroad teamu. Ten šel hned dvakrát na střechu, poprvé v levé části trati a podruhé za startovním horizontem, k tomu se přidaly problémy s převodovkou. Ve finále měl v úplně suché převodovce ohromnou díru, napevno zařazený třetí rychlostní stupeň a pomalu kroužil s modlitbami, aby vydržel co nejdéle. Vyšlo to na tři kola. Pak se vše zakouslo a byl konec. Vlasta Forejt, který seděl v autě, ho ani nenechal odtáhnout do depa. Bylo to v době, kdy Draci měli na KB systém ztrátu a kolo penalizace za odtah mohlo hrát roli. Na to ale nedošlo a KB systém skončil pátý. Problémy s převodovkou potkaly i nedávného lídra absolutního pořadí a aktuálně vedoucí posádku kategorie, Kubi team Geneve. Jejich automat v Range Roveru Dakar začal hvízdat, Broňa Franc se rozhodl mu ulehčit a řadit jen dlouhé rychlosti. Vzápětí toho ale litoval. Jinak bezchybná jízda Kubi teamu skončila na vozíku v depu a ziskem 3. místa. Druhé místo v kategorii silných speciálů braly DTV Radíkovice a chtělo by se říct „konečně“! Radíkovičtí ladí svůj nový speciál Sangyong Korando k dokonalosti a Janovice pro ně byly odměnou. Korando létalo jako blesk, jen volnější jízda na počátku jim zabránila v zisku největšího poháru. Wings team je na tom podobně, v sezóně se potýkal s mnoha závadami, ale zde se mu neobyčejně dařilo. Neustále pod plným plynem hnal Broučka kupředu a hltal kolo za kolem. Celkem jich nasbíral 83 a stal se tak i absolutním vítězem celého janovického maratonu. Poslední minuty ale prožíval v křeči, protože ho postihly problémy s převodovkou, která neřadila. Přes fantastickou jízdu Radíkovických v závěru se Wings teamu podařilo uhájit prvenství s náskokem jediného kola. „Byl to moc hezký závod pro nás i pro diváky. Trať nebyla příliš náročná, ale tím svým negativním sklonem byla dost zrádná na převrácení. Takže o boudičky a krovky nebyla nouze. My jsem vyloženě krizovku neměli, jen naše jízda s Jardou Anlaufem za volantem přinesla kvůli závodění s KB systémem utržený motor, prasklé pero v přední nápravě a zcela nefunkční přední tlumiče. Problém jsme měli i s převodovkou, celý závod jsem jel jako s automatem na trojku. Vyhráli jsme, protože se pokazila auta jedoucí před námi. Po stránce jízdních vlastností nemáme vůz na to, abychom stíhali KB systém nebo Kubi team Geneve. Ale když se něco pokazí, přichází naše chvíle. Když jsme se na konci závodu dozvěděl, že nás dělí jen minuty, posledních pět kol jsem z auta vydoloval tolik, abychom vyhráli. Velmi se těšíme na závěr v Milovicích, protože máme jen o bod méně než KB systém - a třeba zase přijde naše chvíle. Extra příprava nebude, ale musíme se podívat na převodovku a možná už velmi historické tlumiče vepředu nebudeme repasovat, ale vyměníme za nové. Každopádně do toho dáme vše, své srdce i jezdecké umění,“ řekl Tomáš Lukasík za Wings Team (Speciál nad 2000 ccm). Ve speciálech do 2000 ccm se čarovalo. Crazy Offroad team Tachov potvrdil svoje vysoké kvality a dojel si pro páté místo. Sice ho po cestě potkala jedna bouda, ale nebyli na ní sami – leželi ve společnosti KB systém offroad teamu. Čtvrté místo si odvezl Wings tým s Vitarou 1,6 l. Zajížděl parádní časy lehce přes čtyři minuty, dokud ho v šestnáctém kole nepotkala závada na poloose. Servis přímo na trati zabral více než hodinu a to byla ztráta, která se nedala dohnat. Zvlášť, když všechny tři vozy na bedně fungovaly takřka bezchybně. Třetí Rapi team testoval novou převodovku, která ho v minulých závodech pořádně potrápila. A asi se osvědčila a je to ta pravá (i když přesně tohle říká Radek Pinkas o své Barušce). Kromě drobného servisu, kdy zezadu ťukl jiné auto a vrtulí prorazil chladič, řádil Rapi team jako černá ruka a vyjel si bronz. Na druhé místo v malých autech vyšplhali Šadové. Zřejmě už zapomněli na své trápení z Ústí, vyladili speciál svůj speciál a bez zaváhání nakroužili 78 kol. O tři kola méně než vítězové kategorie. Zlato brali pánové z týmu Bobr na Nissanu 2,0 Drahomíra. Bobři již poněkolikáté dokázali, že jejich auto i tým jsou perfektně fungující mašina, která si díky vítězství v Janovicích upevnila svoje vedení v celkovém průběžném pořadí maratonu a nad druhým KB systémem má náskok 57 km. Kategorie speciál do 1000 ccm byla obsazena pouhými dvěma stroji, hodnocení tak bylo jednodušší. Na druhém místě dojel Vype EMU team, který v Janovicích nakroužil 59 kol. Rychlejší byl Autolive – offroad team, který se krátce potýkal se servisem, ve finále projel Tomáš Voříšek cílem na laně za testovanou Autolive buginou a připsal si 77 kol. Kategorie Amatér byla obsazena třemi vozy, 58 ujetých kol stačilo Patrol teamu Křakov na 3. místo. Bída s nouzí, to je název nově sestaveného týmu na starém známém, houpavém, Nissanu Patrol. Na druhé místo patrolákům stačilo nakroužit 68 kol, kterými se bezpečně zařadili po bok kolegů ze speciálů. Zato vítěz kategorie Amatér by rovnou mohl atakovat čela tabulek všech kategorií. Bezproblémová akce a fungující stroj pomohly Offroad centru Jase do přední části absolutního žebříčku, kdy ujelo 78 kol a s velkou rezervou bralo zlato. Jase se momentálně nachází na šestém místě celkového pořadí sezony. Janovice pořádně zamíchaly celkovým pořadím a poslední Final Offroad Maraton v Milovicích bude rozhodovat. Týmy mají necelý měsíc volna, během kterého většinu aut i ostatních strojů čeká kompletní rozborka. Technika je to poslední, co by v Milovicích mělo selhat. A my se tak máme na co těšit. Přehled nejlepších automobilových posádek i s počty kol Amatér: 1. Offroad Centrum Jase - 78 kol, 2. Bída s nouzí - 64 kol, 3. Patrol team Křakov – 58 kol. Speciál do 1000 ccm: 1. Autolive offroad team - 77 kol, 2. Vype EMU team - 59 kol. Speciál do 2000 ccm: 1. Bobr team - 81 kol, 2. Šadové - 78 kol, 3. Rapi team - 69 kol. Speciál nad 2000 ccm: 1. Wings team - 83 kol, 2. DTV Radíkovice - 82 kol, 3. Kubi Team Geneve – 56 kol. |
Přihlásit se
Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802