Článek z www.offroadmaraton.cz Absolutním vítězem se v Sedlčanech stal Polaris Team Vytrvalostní seriál Offroad maraton 2011 pokračoval pod taktovkou KM Racing Týmu v půli dubna druhým podnikem v sedlčanské kotlině. Ve vyrovnaném závodu nakonec překonal Polaris Team všechny své rivaly, dokonce i vítěze předchozího závodu Kubi Team Geneve, který zvítězil ve své kategorii nad 2 litry. V motorkách nejlépe zajel Matěj Macháček, v maratonu čtyřkolek Martin Miřejovský. Offroad maraton v Sedlčanech patří mezi velmi populární závody díky rychlé, kvalitní trati, dobrému zázemí a také neopakovatelnému rukopisu dakarského specialisty Martina Macíka. Deset kilometrů dlouhý okruh podle výpovědí jezdců nebyl tentokrát tak fyzicky náročný, ale za to nesmírně rychlý. Faktickým autorem trati byl Martin Macík ml., který ochutnal vlastní recept v kategorii Pohár moto E2. Po deštivém týdnu přivítalo sedlčanské časné ráno účastníky motorkářské tříhodinovky chladem a mlhou. Těsně před startem do zaváděcího kola a během něj se mlha zvedla a startovalo se pod čistou modrou oblohou. Bylo 7:00! Necelá osmdesátka závodníků se s hromovým rachotem vrhla na trať, až se tajil dech. Úvodní kličkovaná na trati totiž nebyla součástí zaváděcího kola, a tak se hned na začátku dala čekat řada komplikací. Všichni závodníci se ale projevili jako velcí profesionálové a komplikovaný úsek zvládli perfektně. Samozřejmě se nevyhnuli nějakým těm pádům a technickým závadám na strojích, ale lékař zasahovat nemusel. A zatímco někteří jezdci, jako například Luboš Straňák (st.č. 40) pojali sobotní maraton jako příjemné svezení (konkrétně Luboš skončil asi po hodině se slovy: "Přece se neztrhám..."), jiní bojovali tvrdě až do konce. Dobře se o tom přesvědčil jezdec Motoklubu HAM Zlaté Hory Josef Jaroš (202), který těsně před koncem závodu jezdil na třetím místě v kategorii Mistr moto E1, ale už na dohled cíle ho dojel a předjel o osm vteřin Radek Havlíček (92). Ropná krize se zřejmě projevila už i v závodech, nebývalé množství jezdců ztrácelo pozice kvůli špatnému plánu tankování. Mirek Kukrál (991) z týmu SMS Enduro Tábor přišel kvůli prázdné nádrži na trati o třetí místo v kategorii Mistr moto Veterán, kam se posunul za ním jezdící Pavel Nusko (76 z Motoklubu Bílina. Na prázdnou nádrž málem doplatil i další matador OffROAD Maratonu Daniel Galia (3) z RD Racing, když v polovině závodu ztratil asi pět minut tlačením motorky do depa. Nakonec uhájil i přes přetrvávající bolesti v zádech druhé místo. Letošní první tříhodinovka mezi 76 motorkáři nejlépe sedla osmnáctiletému Matěji Macháčkovi (105) ze Solarco czech enduro junior teamu Kolín, který na své KTM 250 ujel 21 kol a suverénně porazil soupeře ze silnější kategorie. „Jelo se mi výborně, na začátku jsem sice trochu zaváhal a byl na nějakém třetím místě, brzy jsem se ale dotáhl na první místo, kde už pak nikdo z mé kategorie nebyl, tak jsem začal předjíždět silnější E2. Nejvíce mě bavil úsek namotaný na poli, miluju rychlost a adrenalin,“ prozradil Matěj s úsměvem. Za ním se ztrátou necelých tří minut skončil týmový kolega Tomáš Louthan mladší (1) následován Davidem Pabiškou (652) z KM racing teamu. Nejlepší motorkáři: Mistr moto E2: 1. 562, Solarco Czech Enduro junior team Kolín, Tomáš Louthan ml., 2. 652, KM Racing team, David Pabiška, 3. 148, MIFA MOTO, Tomáš Kolanda Mistr moto E1: 1. 105, Solarco czech enduro junior team Kolín, Matěj Macháček, 2. 3, RD racing, Daniel Galia, 3. 92, Radek Havlíček Mistr moto VET: 1. 123, Drga Radim, 2. 702, Solarco czech enduro junior team, Tomáš Louthan, 3. 768, Motoklub Bílina Pavel Nusko Pohár moto E2: 1. 781, moto live ufo team, Radek Tůma, 2. 21, MOTODROM MYTO, Martin Šoltys, 3. 434, AutoKava Mx Zberaz, Ladislav Pulec Pohár moto E1: 1. 845, Shiva team, Filip Schustr, 2. 52, BIGGEST racing team, Pavel Böhm, 3. 48, Lukáš Vybíral Pohár moto VET: 1. 39, Bohumil Michálek, Bohumil Michálek, 2. 15, etelexon, Jaroslav Michel, 3. 670, Etelexon, František Jezbera Moto Junior starší: 1. 74, MX Lhotky, Patrik Neliba, 2. 665, Moto Klub Bezinka Kamýk, Jiří Czeller, 3. 995, Moto Klub Bezinka Kamýk, Pavel Holan ml. Pro čtyřkolky se trať trochu upravila. Motorkářská stopa byla totiž prodloužena několika speciálními vložkami, do kterých by se širší čtyřkolky nevešly. Start byl připraven na půl desátou. Trať byla stále pěkně mokrá, ale už se prohříval vzduch, takže fanynky pomalu sundávaly svetříky… Celkem 114 závodníků na svých vyladěných strojích mělo problém se vůbec vměstnat na startovní rovinu. Jako vždy byli závodníci seřazeni do vln podle kategorií a tříd. Několik zádrhelů na samotném startu a zlobení techniky v prvním kopečku a první zatáčce vedlo k napínavé chvilce pro organizátory, neboť rychlé první čtyřkolky se začaly k časomíře vracet v momentu, kdy ještě některé čtyřkolky neodstartovaly. Nakonec vše klaplo, ale jen o chlup… Start s vypnutým motorem často jezdcům komplikuje život, i přes pečlivou přípravu . Smůlu měl třeba Martin Křížek (984) z ANDY MOTORS RACING, když před ním na startu zůstal viset jiný stroj a Martin ztrácel drahocenné vteřiny na hlavní pole. Do cíle nakonec dojel na osmém místě. Stejně tak navrátilec do OffROAD Maratonu Libor Koudelka (22) z QUAD Most, který musel být na startu roztlačen a do cíle dojel jako šestnáctý. Poruchy se ale v Sedlčanech braly i s humorem. David Polišenský (80 z Artic Trade Racing přišel na čtyřkolce o obě ramena (myšlena ramena stroje) zhruba po hodině a půl závodu. Na registracích se poté domáhal medaile se slovy "Jsem první, když první vracím čip?" Nebyl, v kategorii Mistr quad 4x4 nakonec skončil na 14. místě. Smolný den si vybrali členové týmu IR 2012, Jirka Vašátko (812) v barvách zebry zlomil přední poloosu, ale vědom si své pozice v poli, stejně pomalým tempem dokroužil ještě několik kol pro jisté 13. místo. Bohužel podobně dopadl i jeho syn Tomáš, nadějný jezdec dětského maratonu, kterého závada odsunula na konec výsledkové listiny. Rychlá trať svědčila jednoznačně silným strojům kategorií Mistr SP a 4x4, největší poháry v nich získali Martin Miřejovský a Josef Hort. Martin z MM Quad Teamu dojížděl tříhodinový závod v dramatickém souboji se Zdeňkem Muchou z ASP Group racing team, který okomentoval: „Na začátku závodu jsem měl krizi, trať byla rozbitá od motorek, chytaly mě křeče a pohyboval jsem se kolem sedmého místa. Pak jsem se ale rozjel, zhruba v půlce závodu jsem dojel vedoucího Zdeňka Muchu, ve vedení jsme se ještě promíchali tak, že jsem do posledního kola vjížděl s náskokem. Zhruba ve dvou třetinách mě ale Zdeněk dojel, já se lekl, přidal a do cíle jsme vjížděli takřka bok po boku. Moc hezký závěr!“ Nejlepší čtyřkolkáři: Mistr quad SP: 1. 30, MM QUAD TEAM, Martin Miřejovský, 2. 96, ASP Group racing team, Zdeněk Mucha, 3. 47, Kábek Racing Team, Jan Kadeřábek ml. Mistr quad 4x4: 1. 497, Galaxy4bike, Josef Hort, 2. 730, quad team Malotice, František Šíma, 3. 82, MBG s.r.o. Zábřeh, Jaroslav Polášek Mistr quad Veterán: 1. 12, AMK Třemošnice, Vladimír Novotný, 2. 5, IR2012, Honza Bažant, 3. 622, CanAm Red team Tišnov, Vladimír Kodi Pohár quad SP: 1. 57, Kábek Racing Team, Tomáš Kadeřábek, 2. 226, Eurotrans racingteam, Ondřej Král, 3. 774, SPEEDY COMPANY, Karel Mařík Pohár quad TR nad 500ccm: 1. 207, QUAD TEAM TÁBOR-Quad Servis Špak-Autoskla Klik, Petr Špak, 2. 815, ATV stara skola, Jozef Maxo, 3. 572, horák tým, Libor Horák Pohár quad TR do 500ccm: 1. 242, Can-am Red team Tišnov, David Brumla, 2. 900, Cectek team, Marek Toul, 3. 19, Can-am Red team Tišnov, Petr Šikula Pohár quad do 300ccm: 1. 760, Dřevostavby OK, Petr CHabina, 2. 410, ASP Group racing team, Zdeněk Husák, 3. 24, WINGS Quad team, Adam Šabata Quad Junior starší: 1. 70, Domina team, Dominik Škarka, 2. 922, Suzuki team Bohutín, Petr Sýkora ml., 3. 192, Tomáš Šefrna Závody dětí a mladších juniorů byly v Sedlčanech vypsané na 3x 10 minut, jako vždy po závodu dospělých. Čtyřkolky jednoznačně ovládal Daniel Klíma (17), který zvítězil v kategorii Dětí i Mladších juniorů. V dětech mu statečně sekundovali Filip Koutecký (7) a Adolf Růžička ( ), kdy rozdíl mezi nimi byly pouhých 10 vteřin. Mezi mladšími juniory to bylo na špičce ještě vyrovnanější. Druhý Vojta Kroutil projížděl cílem v podstatě zároveň s Danielem Klímou – s rozdílem pouhých 6 desetin vteřiny! Třetí Honza Páník měl skluz jednoho kola. V kategorii dětských motorek zvítězil Šimon Kovalovský (10) z Motoklubu Bezinka Kamýk před Michalem Šefrnou a Jirkou Nescházelem. V kategorii mladších juniorů Samuel Lorenc (90) z KTM Praha před Jiřím Czellerem (665) a Stanislavem Krahulou (27). Závod aut byl vypsán na šest hodin a startoval až odpoledne. Týmy se musely připravit nejen na trať se zmíněnými rychlými úseky v polích či náročné lesní pasáže, ale i na dojezd do cíle za tmy. Trochu překvapením bylo avizované nové řazení na startovním roštu. Pořadatelé rozřadilo 25 závodních vozů na start podle absolutního pořadí v seriálu. Nové řazení se zdá být spravedlivější, a tak poprvé může na startu stát vedle sebe v jedné lajně vůz kategorie speciál nad 2000, Amatér nebo i „bugyna“ Speciálu do 1000 ccm. Jde pouze o celkový výsledek napříč kategoriemi. Podle dosavadního pořadí z první lajny vyrážely vozy KB Systém, Kubi Team Geneve a Fajn Radio. Největší srdce měl v první zatáčce KB Systém, který se řítil prvním kolem na čele. Velký favorit Autolive, kterému se ve Šternberku nedařilo, startoval ze zadních pozic, stejně jako dlouho očekávaný navrátilec Jarda Valtr s tradičně žlutým Jeepem v barvách KM Racing Teamu. Servis v depu čekal hned v prvním kole na Brouka Wings týmu. Autu se zaseknul plyn! Do několika soupeřů narazil a do depa se vřítil s rozžhavenými brzdami. Stejně tak i na zeleného Žabáka Horského statku Cínovec bohužel sedla smůla hned na začátku. Auto se sice podařilo mechanikům v depu rozjet, ale prudký kopec na začátku trati byl nad síly stroje. Respektive sypající se díly a kardan zapíchnutý do země Žabáka odepsaly hned v prvním kole. Na body nedosáhl ani Magma Team, který tentokrát ukončil své působení na trati po třech kolech, které nestačily na splnění alespoň 10% limitu z odjetých kol vítěze jejich kategorie. KM RAcing Team to zvládl jen tak tak. Jejich 4 kola jsou přesně na hranici započitatelnosti. Navrátivší se Valtr byl s autem spokojený, i když odstoupil ani ne po dvou hodinách: „Bylo to ostré testování a je třeba odladit dětské nemoci. Auto je celé nové a s tím se musí počítat. Jsem rád, že jsme technicky moc nezaostali a můžeme se poměřovat s nejlepšími. Chce to jen čas.“ Autolive se po problémech ve Šternberku chtěl z konce startovního pole prodrat co nejdříve dopředu na bodovaná místa. První hodiny závodu se mu to dařilo a dokonce se zdálo, že se zisk poháru v Sedlčanech podaří. Potom ale přišla "banální" závada, ulomila se "pacička" sekvenčního řazení a přestože se Autolive snažili ručně zařadit alespoň jeden rychlostní stupeň, museli z tratě na laně. Podobný osud potkal i týmovou dvojku, speciál do 1000 ccm. Odladěná bugyna přišla o spojovací tyč řízení a následně přední poloosu, což znamenalo poslední místo v kategorii. Ani dobře rozjetému Fajn Radiu se moc nedařilo. Odstoupili v polovině závodu na šestém místě. Zato nový stroj DTV Radíkovice držel skvěle až do konce a kdyby měla hodina o 20 minut více, byli by na bedně, protože před nimi se děly „věci“. Nakonec skončil těsně čtvrtý. Celému závodu vévodil boj o špičku. Ovšem finále přišlo ke konci. Jeden z nejatraktivnějších soubojů na trati se rozhořel asi půl hodiny před koncem a odehrával se mezi favority kategorie nad dva litry, Kubi team Geneve a KB system Offroad teamem. Kubi team si v tu dobu udržoval mírný náskok před KB systémem, kteří ale kolo za kolem umazávali ztrátu. To trvalo přesně do páté hodiny a 24. minuty, kdy speciál KB systém musel do depa kvůli poruše na převodovce a na trať se už nevrátil. To vše za situace, kdy na Kubi team ztráceli pouhou minutu a půl. Chybějící půl hodiny bohužel znamenala pro KB Systém nejen konec snažení o první místo, ale také ztrátu do té doby druhé pozice, na kterou se dostal Wings team s Broukem, a jen o kolo nespadli na čtvrté místo. O absolutní vítězství přišel Kubi Team v úplném závěru. Stejný počet kol měl totiž ke konci i Polaris Team se svým Ranger RZR XP 900 a rozdíl byl jen v pár minutách. „S Kubi Geneve týmem nás před posledním tankováním dělily asi 4 minuty. Jejich vůz ale sjel ještě jednou do depa a my stihli ujet o jedno kolo více“, okomentoval sedlčanský fantastický závěr Tomáš Kočař z vítězného týmu absolutně a dodal: „Sedlčanská trať nám každoročně sedí, ta letošní byla vylepšena o prodloužení nahoře na poli, byla rychlá i technická, což autu vyhovuje. V týmu máme jasné priority: na prvním místě je dravost, na druhém technika, na třetím vítězství v kategorii a teprve poté sledujeme celkový vývoj, což se nyní absolutně povedlo. Už se těšíme do Dobřan, kde bychom rádi skončili do třetího místa absolutně. Jen musíme ještě sehnat chybějícího spolujezdce.“ Z nastoupených čtyř posádek do 1 litru odstartovaly jen tři, neboť Vype Emu team (st. č. 8 odstoupil kvůli technickým potížím ještě před startem. Druhý týmový speciál EMU (st.č. 99) skončil po 23 kolech s poruchou na druhém místě před Autolive. A tak Polaris Team získal cennou pozici do boje o cenu pro absolutního vítěze seriálu – účast na Intercontinental Rally 2012 do Dakaru. Speciály do 2000 ccm se v rychlém polním úseku trati dostávaly do problémů kvůli kolejím od velkých aut. Jakmile do nich vjely příliš, nabíraly do podvozku materiál, přední pérování tak nefungovalo a náprava dostávala zabrat. Závady na autech proto byly velmi podobné. KB systém (st.č. 177) přišel o přední nápravu, po jejím svaření zvládl ještě chvíli v závodu pokračovat, ale řešení nebylo trvalé a následoval konec snažení po osmi kolech a celkové osmé, poslední místo. Juhy Racing a Rapi Team se udrželi ve hře 4,5 hodiny, ale jejich snažení stačilo jen na sedmé, respektive šesté místo. To Crazy Team Tachov jezdil výrazně rychleji a tak se za 3:16 dokázal dostat o kolo, tedy o cca 10 km dál než Rapi team, tedy na 5. místo. Ani Auto Magma nedokázali dosáhnout na bednu, ač jim chyběla jen 3 kola. Odstoupili také po čtyřech hodinách. Přední poloosu neustále řešili i ve Wings teamu, kdy v depu strávili téměř dvě hodiny. Vytrvalost (a náhradní poloosa) se v tomto případě vyplatila a pro s.č. 144 znamenala 3. místo v kategorii, neboť dokázali ujet, jak již bylo zmíněno, o 3 kola více než čtvrtí Auto Magma. Rychlejší než Wings byli v kategorii menších speciálů už jen minulí vítězové tým Šadové (117) a suverénní vítěz Bobr team se 42 koly. Bobři, z jejichž výfuku často šlehaly plameny, atakovali absolutní pořadí, v němž nakonec zůstali čtvrtí. Kategorie Amater se jeví nejvyrovnanější. Všech pět strojů vydrželo na trati téměř po celou dobu závodu a poslední Záchranáře dělilo od vítěze jen deset kol. Mezi tzv. neupravovanými vozy dominují i v letošním roce jezdci z Offroad centra Jase na nesmrtelném Defenderovi. Ohrozit se je tentokrát pokusili Rebelové s novým autem Range Rover, kteří, ač se domáhali přepočítání výsledků, se museli nakonec smířit s jednokolovou ztrátou, ale velmi dobrým výsledkem a druhým místem. Jejich auto jelo skvěle a stali se pro vítěze velmi nepříjemným soupeřem. Třetí v Amatérech dojeli známí matadoři této kategorie - Patrol Team Křakov, který sváděl o tuto pozici nelítostný boj s Bouráky. Nakonec je dělilo pouhých 20 sekund. |
Přihlásit se
Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802