Datum: 25.03.2011 - 26.03.2011
 


OffROAD Maraton Šternberk - 5h - článek z www.offroadmaraton.cz

Nová sezona vytrvalostních závodů terénních strojů začala!

OffROAD Maraton Šternberk: Kubi team překvapil favority!
Úvodní podnik osmidílného seriálu extrémních vytrvalostních závodů OffROAD Maraton 2011 se mezi automobily stal kořistí KUBI Team Geneve, který ujel na pětikilometrovém náročném okruhu celkem 45 kol a „vypálil rybník“ papírovým favoritům. Trať u moravského Šternberku nejlépe sedla ve čtyřkolkách Josefovi Brandovi. V motorkách absolutně kraloval domácí Marek Nešpor.

Poslední březnový víkend se první závod seriálu Offroad Maraton vrátil zpět do Šternberka. Na tradiční místo zahájení nové sezony se tak těšili závodníci i diváci. Obvykle bahnitá trať přivítala jezdce v sobotu teplým, suchým a místy dokonce i slunečným počasím. A to se na severu Moravy v tomto období jen tak nevidí. Díky skvělé práci technického ředitele Honzy Šrajera a jeho týmu, s pomocí „čekajícího závodníka“ Jardy Valtra a také domácího Ludvy Hradila, se povedlo připravit krásnou trať, která ruku v ruce s hezkým počasím nabídla výborné podmínky. Místy mokrá až bahnitá stopa byla prostřídána rychlými tvrdšími úseky a nebyla nouze o kličkování mezi stromy či hrabání se do prudkého kopce nebo klouzání z něj dolů. Motorkářům a čtyřkolkářům dala zabrat hlavně náročná pasáž za startovní rovinkou, vedoucí klikatě po značném převýšení. Často se kutáleli jiným směrem, než je vedlo hraniční páska. Auta a čtyřkolky jezdily na trati dlouhé (v tzv. základní verzi) necelých 5 km. Pro motorky připravil domácí specialista Marek Nešpor pár „lahůdek“, kterými trať protáhl na více než 6 km dost náročnými pasážemi, takže průjezdy atakovaly desetiminutovou hranici. Trať prověřila nejen kondici jezdců po dlouhé zimě, ale i technické dovednosti a samozřejmě připravenost strojů.

V sobotu se jako první seřadili závodníci na čtyřkolkách. V sedmi kategoriích jich bylo k neuvěřitelné stovce. Osmou kategorií startující v 7:00 ráno byli starší junioři, kteří tradičně bojovali svých 30 minut. Ovšem ti zdatnější se po vypršení tohoto limitu zařadili mezi své starší soupeře a pěkně jim zatápěli po zbytek dvouhodinového maratonu. V prudkém výjezdu ve zmíněné technické pasáži za startem nevěřícně zastavovali hlavně hobby závodníci, z nichž se mnozí po nezdařilém pokusu o výjezd kutáleli dolů i se stroji. Tuto zkušenost měl za sebou i například Radek Vrána (st. č. 179), který zastavil na hraně stoupání a při druhém pokusu vyjet byl na zádech. Na stejném místě zaváhal i navrátilec do OffROAD Maratonu Libor „Koudy“ Koudelka, který bohužel při pádu z kopce zlomil řidítka a po hodině a půl skončil. Smolný den zažil, stejně jako na jiném závodu o týden dřív, Martin Miřejovský (st. č. 30), kterému uniklo první místo krátce před koncem závodu, když musel po defektu vyměnit gumu.

V nejsilnějších quadech (čtyřkolkách) byl nejlepší Josef Hort (Galaxy4bike) v kategorii Mistr Quad 4x4, který ujel 20 kol a jen dvě vteřiny za ním cílem projel Martin Švanda. Úspěšný vstup do sezony Pepa Hort okomentoval. „Byla pěkná, široká, dlouhá a poměrně suchá trať, takže vlastně jednoduchá bez příliš složitých úseků, pokud mohu mluvit za sebe. Jezdím standardním tempem, které se mi osvědčilo. Také všechny úpravy a testy na stroji se zúročily ke zdárnému konci.“ V celkovém pořadí byli nejrychlejší čtyřkolkáři z kategorie Mistr Quad SP, kterým kraloval Josef Brand s 21 koly.

Jak důležitá je příprava a plánování ukázala i bitka v kategorii Pohár do 300 ccm mezi týmovými kolegy Adamem Šabatou a Honzou Režným. Adam se dlouhou dobu držel na třetím místě, když mu pět minut před koncem závodu došel benzín a se skřípěním zubů musel pustit Honzu před sebe.

Nejlepší čtyřkolkáři
Mistr Quad SP: 1. 75 – Josef Brand, 2. 46 – František Novotný, 3. 30 – Martin Miřejovský
Mistr Quad 4x4: 1. 497 – Josef Hort, 2. 767 – Martin Švanda, 3. 730 – František Šíma
Mistr Quad Veterán: 1. 12 – Vladimír Novotný, 2. 5 – Honza Bažant, 3. 622 – Vladimír Kodi

Pohár SP: 1. 776 – Martin Krejčík, 2. 6 – Roman Kratochvíl, 3. 211 – Ollie Roučková
Pohár TR nad 500: 1. 207 – Petr Špak, 2. 572 – Libor Horák, 3. 815 – Josef Maxo
Pohár TR do 500: 1. 900 – Marek Toul, 2. 19 – Petr Šikula, 3. 242 – David Brumla
Pohár do 300: 1. 410 – Zdeněk Husák, 2. 760 – Petr Chabina, 3. 346 – Honza Režný
Quad Junior starší: 1. 70 – Dominik Škarka, 2. 123 – Štěpán Urbanczyk, 3. 7 – Lukáš Mařík


Krátce po projetí poslední čtyřkolky cílem se na trať vrhla skupinka traťových komisařů. Úprava pro dvouhodinovku motorek jí zabrala více času, než předpokládala, a tak závodníci na motorkách, jejichž počet atakoval stovku, vyjeli na trať až těsně před desátou. S nástrahami „okruhu“ se vypořádávali jednodušeji, než jejich dvoustopí kolegové. Ale i mezi nimi byli tací, kteří se museli poklonit před mocnou přírodou či pokleknout až na zem, přidrženi zemskou přitažlivostí. Většina ale bojovala velmi statečně až do konce. Za všechny zmiňme Daniela Galiu, který měl nařízen od lékaře třídenní klid na lůžku kvůli skřípnutému nervu v zádech. Jenže jeho vrozená touha závodit byla silnější... A přestože na registraci slíbil, že pojede pomalu a klidně, druhé místo v kategorii Mistr E1 ukazuje opak. Palec nahoru a přejeme brzké uzdravení.

Ukázkovou jízdu předvedl už v prvním kole Marek Nešpor. Cílem projel s takovým náskokem, že jen málokdo pochyboval o následném vývoji. Zastavit ho mohla jedině technická závada. Dobře připraven byl nejen on, ale i jeho stroj, a tak se stal absolutním vítězem se 16 koly, pronásledovaný Martinem Krejčím. „Jsem rád, že to vyšlo, bylo to doma, trať mi vyhovovala, některými úseky se lišila od té čtyřkolkářské a autařské a myslím, že právě v nich jsem získával nějaké ty vteřiny navíc. Výhodou pro mě bylo i to, že mimo tréninků jsem letos jel druhý závod, který byl poměrně těžký. Mám také dobrou motorku Husaberg 250 dvoutakt, která je oproti loňskému Husabergu 390 lehčí,“ vyjádřil svou spokojenost Marek Nešpor.

Nejlepší motorkáři
Mistr Moto E2: 1. 31 – Marek Nešpor, 2. 49 – Roman Krejčí, 3. 100 – Lubomír Vojkůvka
Mistr Moto E1: 1. 511 – Dominik Hrabský, 2. 3 – Dan Galia, 3. 171 – František Faflík ml.
Mistr Moto Vet: 1. 199 – Petr Dokoupil, 2. 5 – Dušan Michlík, 3. 123 – Radim Drga

Pohár Moto E2: 1. 988 – Matouš Kryl, 2. 172 – Marek Bláha, 3. 210 – Martin Šoltys
Pohár Moto E1: 1. 70 – Tomáš Oulehla, 2. 162 – Roman Havrila, 3. 866 – Josef Stašek ml.
Pohár Moto Vet: 1. 39 – Bohumil Michálek, 2. 670 – František Jezbera, 3. 678 – Jan Fiala
Moto Junior starší: 1. 74 – Patrik Neliba, 2. 255 – Jan Šeda, 3. 665 – Jiří Czeller

V čase mezi hodinovkou motorek a pětihodinovkou aut vstoupil do nové sezony i OffROAD Maraton dětí a mladších juniorů. A jako obvykle nejmladší závodníci předváděli úctyhodné výkony. Na trati, postavené v technické pasáži u časomíry, přihlížejícím divákům přecházel zrak. Sotva čtyřletí caparti skákali na motorkách i čtyřkolkách jak žáby a jejich starší kolegové tahali za plyn, že se jen prášilo za koly. Po prvních několika nejistých okruzích všichni závodili natvrdo stejně jako dospělí. Chvílemi se dokonce zdálo, že stan s anténami a počítači časoměřičů nezvládne nápor řítících se strojů, ale přeci jenom jsou i tito mladí matadoři již ostřílení řidiči a řídítka umí držet pevně - ať už jde o kluky nebo holky. Všechny přítomné vystrašil jeden výjezd nezvládnuté čtyřkolky mimo trať do roští, ale rychlá akce zdravotníků naštěstí nebyla třeba. Jak si tedy vedli ti nejlepší?

Nejlepší děti a mladší junioři
Quad děti: 1. 7 – Filip Koutecký, 2. 66 – Jakub Hruška, 3. 212 – Tomáš Vašátko
Quad Junioři mladší: 1. 77 – Matěj Jendřišák, 2. 7 – Filip Koutecký, 3. 140 – Jakub Nejedlý
Moto děti: 1. 10 – Šimon Kovalovský, 2. 3 – Jaroslav Novák
Moto Junior mladší: 1. 665 - Jiří Czeller, 2. 27 – Stanislav Krahula, 3. 71 – Adam Skopal

Nakonec se zpožděním, ale zato v rekordní účasti na prvním závodu sezóny, se na trať vydala auta a jejich natěšené posádky. S pětadvaceti závodními speciály s sebou přivezl OffROAD Maraton do Šternberka i mnoho systémových změn. První se týkala stanov – přepočtový koeficient pro motory hnané turbem znamenal pro tým Draků start v nejsilnější kategorii nad 2000 ccm. V případě přeplňování je totiž zdvihový objem válců násoben koeficientem 1,7 pro benzínové motory a koeficientem 1,5 pro dieselové motory a vůz je převeden do kategorie, která odpovídá takto vypočtenému objemu. Zajímavou novinkou jsou i podmínky pro získávání bodů. Ty jsou započteny v plné výši pouze tehdy, je-li výsledný počet ujetých kol minimálně roven 35% výsledku vítězného týmu dané kategorie. Není li tato podmínka splněna, započítává se jen 50 %. A pokud je výsledek nižší než 10 %, posádka odchází s prázdnou.

Dalšími novinkami už byly nové stroje závodníků. Těmi se pochlubili Šadové a DTV Radíkovice, které v maratonu začínaly v kategorii Amatér. Šadové přivezli bílý speciál Suzuki Jimny 1,3 a hned napoprvé vybojovali zlato za první místo v kategorii do 2000 ccm. DTV Radíkovice představili speciál Ssangyong Korando s motorem Mercedes 2,5l a kvůli dětským nemocem, mimo jiné tlumení přední nápravy, skončili na šestém místě.

Od samého startu nebyla nouze o zajímavé momenty. S brutálním zátahem vyrazil jako první do okruhu KB Systém offroad team, následovaný dalšími dvěma velkými speciály z první řady – Broukem Wings teamu a speciálem Touareg Autolive offroad teamu. Hned v prvním kole Autolive překvapivě KB systém předjel a dral se k jednoznačnému vítězství. Snahy zhatila až porucha řízení po kolizi s Defenderem Offroad centra Jase, která znamenala pro tým konec v závodu - při kontaktu na přední kolo se ustřihla tyč řízení. Po odstoupení Autolive si začal brousit zuby na medaile KB Systém offroad team. Ze zadních startovních řad se na něj ale velice brzy dotáhl Range Rover Dakar KUBI teamu Geneve ve složení Mirek Kubiček a Broňa Franc. A protože musel ke konci závodu řešit problémy s předním náhonem, odvezl si nakonec pohár za druhé místo.

Kubi team Geneve si precizní, klidnou a vyrovnanou jízdou se skvěle připraveným vozem dojel pro absolutní vítězství. „Auto nám v posledních třech letech shořelo, dvakrát bylo na střeše, takže bych to viděl tak, že jsme byli dole a teď jsme nahoře,“ s úsměvem řekl Mirek Kubiček, šéf vítězné posádky. „Štěstí bylo i s počasím, trať byla dlouhá a bezproblémová, velice spokojen jsem i s autem, mechanika šlapala jako hodinky. A i když je to do Čech dlouhá cesta, na OffROAD Maraton jezdíme moc rádi a už teď se těšíme do Sedlčan!“

Premiérové představení si v kategorii nad 2000 ccm velmi důstojně odbyli zmiňovaní D-Perfect Draci. Do chvíle, než je zastavila roztržená zadní náprava a následně rozlámaný přední diferenciál, se drželi na vynikajícím třetím místě. Šéf týmu Pepa Dryje je dle svých slov přesvědčený, že mezi nejsilnějšími vozy zůstane a upraví jejich Draka do konkurenceschopné podoby. Tomu se dá celkem snadno věřit. Již dříve zmíněný nový speciál Ssangyong Korando týmu DVT Radíkovice trpěl ve Šternberku dětskými nemocemi - při ladění podvozku dostal od dodavatele slabší odpružení náprav, než si tým vyžádal, a to nápor nevydrželo. Nový speciál tak několik kol kroužil pouze s polovičatým tlumením a pérováním, a když se odporoučelo i tohle, skončil Ssangyong na vozíku. Hodnocení posádky ale bylo více než dobré, protože vše ostatní fungovalo. Po vyladění podvozku budou radíkovičtí v Sedlčanech v půlce dubna bojovat o pozice na čele startovního pole. Doufejme, že se z loňských nezdarů vyhrabal tým Fajn Radia. Ve Šternberku nejen oslavil jeden člen týmu narozeniny, ale také závodní štěstí stálo na správné straně a Petru Borčovi a jeho lidem se podařilo dovézt žlutočervený speciál na třetí příčce.

Brouk Wings teamu vypadal jako nový, i když dětskými nemocemi už dávno netrpí. Přesto ve Šternberku nejel na pohodu, ale trpěl poruchou převodovky, kdy pilot bojoval jen s prvním a pátým převodovým stupněm. Takto oslabený vůz pak vodil po trati několik kol. Motor měl na jízdu dost síly, ale v okamžiku, kdy odešel posilovač řízení, bylo po závodu. Přetahovat se s hydraulikou, jak trefně poznamenal Tonda Lesák, se už nikomu nechtělo. Porucha ovlivnila i útok na první historické vítězství Vitary Wings teamu. Wings sice vyhrál celý uplynulý ročník v kategorii do 2000 ccm, ale největší pohár v jednotlivém závodu mu stále uniká…

S propadem Wings teamu výsledkovou listinou se na tři nejvyšší příčky propracovali postupně RAPI team (třetí místo) a také Crazy team Offroad Tachov, který dostál svému jméno a položil auto bokem do bahna. Přítomní diváci a závodníci měli, podle očitých svědků, rychle vrátit Tachováky zpět na všechna čtyři kola a zajistit jim tak velmi hezké druhé místo. První příčka tak plynule a bez většího rozruchu obsadili Šadové, nováčci v kategorii speciálů do 2000 ccm. Pokud jim forma vydrží po celou sezonu, musí se konkurence připravit na dlouhý a tvrdý boj. Inu, jak by řekl klasik, s námi roste i konkurence.

Kategorie speciálů do 1000 ccm se rychle rozrůstá. Ve Šternberku dokonce kolovaly zvěsti o nejméně dalších čtyřech strojích, které nedorazily. Na start se jich nakonec postavilo pět. VYPE EMU team se potýkal s drobnými problémy. Na stroji se startovním číslem 88 se utrhl tlumič na zadním kole. I přes velkou snahu ho rychle svařit se posádce nepodařilo vrátit na trať. Na rozdíl od druhé týmové posádky složené z Jirků Batovců a Lubomíra Vojkůvky, která rychle opravila ohnuté řízení a dojela si pro velmi hezké druhé místo. Bugyna Autosportu Romana Augustýna a Roberta Krola odstoupila už po první hodině, další konkurence Can-am Autolive po třech a půl hodinách. Dobrou přípravu a velké srdce předváděl na trati Polaris tým, který pokukoval po celkovém vítězství v závodu. To se sice nepovedlo, ale v kategorii do litru získal jasné zlato. A motivaci do dalšího závodu.

Nejlepší automobilové posádky
Auta Amatér: 1. 260 – Offroad centrum JASE, 2. 125 – Bouráci II., 3. 214 – Patrol team Křakov
Auta Speciál do 1000 ccm: 1. 1 – Polaris tým, 2. 99 – VYPE EMU team, 3. Autolive – Offroad team
Auta Speciál do 2000 ccm: 1. 117 – Šadové, 2. 105 – Crazy team Offroad Tachov, 3. 180 – Rapi team.
Auta Speciál nad 2000 ccm: 1. 220 – KUBI team Geneve, 2. 277 – KB Systém offroad team, 3. 206 – Fajn Radio


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802