Datum: 21.05.2010 - 23.05.2010
 


Článek z www.offroadmaraton.cz - psáno odzadu (dle časové posloupnosti)

Jak šel v Dobřanech čas

Už po třinácté ožily Dobřany nedaleko Plzně offroadovým víkendem. Počasí se vydařilo a chvílemi na nás milostivě vykukovalo sluníčko, i když odpolední vyhlašování nejlepších zkropila krátká přeháňka. Ranní dvouhodinovka quadů nabídla řadu dramatických soubojů až do samotného cíle, ale neméně dramatické závody nabídly i motorky. Hlavní 24hodinový závod pak dokončilo celkem 15 z 25 posádek na startu.... Kdo z vás nemohl přijet, ať nahlédne do naší "ochutnávkové" FOTOGALERIE!

Po 24 hodinách nekonečného maratónu na šestiapůlkilometrové trati v Dobřanech v prachu i dešti, za svitu sluníčka i pod mrakem, světlem i tmou se pod šachovnicový prapor dostalo celkem 15 posádek z původních 25.

Symbolicky první se po vypršení 24 hodin objevil v cíl KB Systém, který si příjezd k cílové fotobuňce perfektně načasoval. Po 113 kolech se tak stali nejúspěšnější posádkou nejen s klasickým autem, ale i ve třídě nad 2000 ccm. Za nim dojeli se ztrátou pouhých dvou kol Tygr Team se svým „Batmobilem“ a třetí domácí Patrol Mad Team Dobřany.

Nejvíce kilometrů, přesně 767, tedy 118 okruhů, dokázali ale ujet se svým malým Polarisem Bóža Team. Převahu malých aut, kterými zdejší trať opravdu seděla, potvrdil druhým místem absolutně i Polaris Team, který na vítěze ztratil 4 kola. Třetí v litrech pak dojela posádka EMU Teamu se startovním číslem 99.

Ve dvoulitrech odkroužili celkem 105 kol se svojí Suzuki Jimny Offroad team Pořízek, o 5 kol méně druzí v pořadí Wings Team a třetí „malé kábéčko“ najeli 98 kol.

Kategorii Amatérů opanovalo Offroad centrum Jase s 91 okruhy, druzí skončil Patrol team Křakov a třetí Šadové.

--------------------------------------------------------------------------------
Neděle 23. května 09:00: 17 statečných...

Dobré ráno z Dobřan! Počítáme-li dobře, pak nám na trati tři hodiny před koncem terénního Le Mans, aneb nejtěžšího závodů offroadů, stále krouží neuvěřitelných 17 posádek z původních 25 na startu!!! Z našeho pohledu se na pořadí prakticky nic nezměnilo a po poklidné noci nás do nového dne dokonce přivítalo sluníčko.

Na čele je stále Bóža Team a kluci dál udržují svůj náskok na čele. Před malou chvílí najeli do svého jubilejního 100. okruhu, což značí neskutečných 650 kilometrů namotaných zdejším terénem. Jakoby jeli poslepu, a to od jedné v noci jedou prakticky bez brzd, když se společně s ostatními stali obětí rádoby vtipálků, kteří průjezd bordem "zpestřili" tu pneumatikami, tu nějakým tím stromem... Ale i přesto za naprosté tmy zajížděli časy jako za světla. Posuďte sami: sobota odpoledne: 10:47, 11:19, 11:02, 11:15... Za hluboké tmy, kdy pouze Polárka ukazovala, kde že je sever: 11:03, 10:40, 10:32, 10:38, 10:46... Panují sice jisté obavy, že až pánové vyrazí na cestu k domovu, budou mít problém v první zatáčce, protože ta bude mimo naučenou trať, ale přesto, nebo právě proto, si tento výkon zaslouží uznání...

Na druhé místo se ještě v průběhu noci dostal po jednom "špuntu" na trati KB Systém, za ně se tak propadl Polaris Team a na čtvrté místo se od ranní půl třetí posunuli Tygr Team, když se Autolive Offroad Team se svým Touaregem propadl až na osmou příčku. Na pátém a šestém místě si pak prohodili pozice Wings Team se svojí Suzuki a za nimi nyní jedoucí Offroad Team Pořízek. I v průběhu noci jsme mohli sledovat, jak dlouhá světla probodávala tmu a na trati si posádky nic nedarovaly. Po občasných problémech se k sobě několikrát sjely různě početné skupinky, které si to pak mezi sebou rozdávaly o každý píď trati, a kdo nešel spát, neprohloupil, ale kdo do Dobřan nedorazil, ten ano....

Do konce závodu nám zbývají poslední tři hodiny, ale podle rčení "nikdy neříkej nikdy" ještě není nic rozhodnuto. Do cíle zbývá těm nejlepším ještě nějakých 15 kol, tedy takřka sto kilometrů....
--------------------------------------------------------------------------------

Sobota 24:00 – Neděle 00:00: Bóža je blázen nebo boží blázen?

Čím dál tím víc jde depem jeden hlas: myslí to Bóža Team vážně? Tohle nemohou vydržet! Oni se snad zbláznili! Důvod? Bóža Team s jejich Polarisem i po polovině letošní 24hodinovky zvyšuje svůj náskok na čele celého startovního pole. Zatímco ostatní se tu méně, tu více, potýkají s obvyklými nástrahami terénních vytrvalostních závodů, oni dokázali opět navýšit náskok na své pronásledovatele o další kola. Po 12 ze 24 hodin vedou nad druhou posádku v pořadí už o 5 kol. Vše násobí to, že startují s autem nové kategorie do 1000 ccm, s nímž už dokázali opanovat závod v Sedlčanech. Také druhý v pořadí Polaris Team, jedoucí se stejným strojem stejné značky, a zatím v poklidu krouží s náskokem jednoho kola na třetí v pořadí, kterým je nejlepší ve třídě nad 2000 ccm Autolive-Offroad Team. Ten se dostal na průběžné pomyslné stupně vítězů poté, co se na šestou příčku propadli Tygři. Před ně poskočili na nevděčnou bramborovou pozici piloti KB Systému.

Pořadí po 12 hodinách:
1.Bóža Team / Polaris RZR S 800
2.Polaris Team / Polaris Polaris RZR S 800
3.Autoliove-Offroad Team / Volkswagen Touareg 4.2
4.KB Systém / Special K2 Audi V8
5.Tygr Team / Nissan Navara
6.KB systém / Suzuki Samurai 1.6
7.Wings Team / Suzuki Vitara 1.6
8.Patrol Mad Team Dobřany / Nissan Patrol K160
9.Offroad Team Pořízek / Suzuki Jimny 1.3
10.Offorad centrum Jase / Land Rover Defender
Podrobné průběžné výsledky najdete na http://www.sportis.cz/index.php?category=zavody .

A co se děje v zákulisí, tedy v depu? Kromě obvyklých více či méně plánovaných zastávek u mechaniků se mnohé týmy potýkají s neplánovanými problémy, které ale při takovémto závodu částečně očekávaly.

Wings Team se svým Broučkem, kterého zde představil poprvé (dokončil ho doslova několik hodin před závodem), nejprve třikrát vyměnil palivové čerpadlo, aby si následně mechanici pohráli se zadním diferenciálem, a tak dva defekty už jsou nezaznamenáníhodnou prkotinou. Naopak jejich menší a slabší Suzuki potkala jen nutná výměna jednoho disku po neplánované schůzce s kamenem. Obdobně je na tom se svým speciálem K2 Audi KB Systém, který doufá, že si trable s pneumatikami vybral měrou vrchovatou v Sedlčanech, kde měnil kolo z tohoto důvodu hned pětkrát. Tady v Dobřanech za 12 hodin „pouze“ dvakrát. S problémy se potýkají posádky EMU Teamu startovních čísel 99 a 88. Jejich zcela sériová autíčka side-by-side si vyžádala nejprve výměnu baterie, pak řízení včetně tlumičů po jednom z tvrdších dopadů a nakonec si usmyslel jeden z motorů, že si trochu odfoukne pod hlavou... Obě auta se ale vrátila na trať a jejich světla prořezávají černočernou tmu. Na trati se objevili také Šadové se svým Patrolem.

Opravy takového rozsahu, že se mechanici raději dobrovolně přeškolili na kuchaře u rozpálených grilů, si naopak na své posádky vymysleli: Žabák Horského statku Cínovec (pravděpodobně problémy s chlazením), Suzuki D- Perfect Draci (příliš mnoho vnitřního mazání – diagnóza: propálený píst), u nádherného Mercedesu G500 týmu Artic Trade Racing zase měli mechanici plné ruce se zavěšením levého předního kola, jak můžete vidět v naší galerii. Range Rover Kubi Teamu Geneve zase skončil na následky kolostřešní kombinace z úvodu závodu. Stejně tak odstoupily posádky Kena Offroad Teamu, MB autodopravy, Fajn radio se na startu objevilo až po třech hodinách, aby se po 8 kolech opět ztratilo v propadlišti dějin.

Tolik tedy před nocí dlouhých světel odsud z Dobřan. Další zprávy o tom, jak týmy, auta, jezdci i jejich mechanici přežili dnešní noc zde najdete zítra okolo 9:00 (doufáme… :- ) )
--------------------------------------------------------------------------------

SOBOTA 22. května 19:00: Sršni na čele, za nimi mela

Po sedmi hodinách ze čtyřiadvaceti potvrzují svoji převahu litrová auta. Na čele stále suverénně trůní Bóža Team, který už svým soupeřům nadělil dvě kola a je s celkovými 38 bezpečně na čele. Vydrží jejich Polaris tohle zběsilé tempo? Toť otázka, na níž budeme znát odpověď až v následujících hodinách. Do cíle přeci jenom zbývá ještě předlouhých 17 hodin... Za nimi se pak usadil s dalším Polarisem „tovární“ tým Polaris, ale už se ztrátou zmiňovaných dvou kol. Před svými soupeři ale mají rovněž dvě kola. Za nimi se míchalo pořadím, a to nemálo. Do čela se v prestižní kategorii nad 2000 ccm dostali po problémech v úvodu závodu stíhací jízdou se svým Nissanem Navara jezdci tygr Teamu a propracovali se tak na třetí místo celkového pořadí. Z toho se naopak propadli „až“ na šesté místo Offroad Team Pořízek. Dopředu na průběžné čtvrté místo také poskočili s 203 na dveřích svého VW Touaregu Autolive – Offroad Team. Na páté místo celkově a třetí ve třídě nad 2000 ccm se tak propadl favorizovaný KB Systém.

Pokusíme se v depu získat další podrobnosti o problémech jednotlivých teamů před nocí dlouhých světel… Sledujte nás…
--------------------------------------------------------------------------------

SOBOTA 22. května 17:00: Nejlépe to rozjeli nejmenší
Nesmíme zapomenout na offroaďáckou drobotu. Na start se ve 14 hodin v jednotlivých kategoriích čtyřkolek i motocyklů postavilo přes padesát odvážných závodníků, kteří se srdnatě prali s nástrahami speciálně pro ně vytyčené trati. A že bylo nač se dívat!!! Zatímco někteří hrdinně polykali své první závodní metry a prach od zkušenějších soupeřů, ti bojovali kolo na kolo jako ostřílení mazáci, a ani tady nebyla o pády nouze. Jenže, kdo je má, ví, že děti jsou jako z gumy, a tak nakonec všechny viděli cíl a byli po zásluze odměněni. Sláva vítězům, čest poraženým…

Auta jsou na začátku

Jakoby letošní trať, která se proti loňsku jede v opačném směru, svědčila autům nové kategorie do 1000 ccm. Od startu se na čele drží vítězové Sedlčanského závodu s 53 na boku svého Polarisu jedoucí Bóža Team (Miroslav Božík, Bedřich Gošala, Vítek Šmucer, Zdeněk Smetana, Roman Vajlanťák). Po třech hodinách si dokázali na čele vybudovat náskok více než jednoho kola nad Offroad Teamem Pořízek (Zdeněk Pořízek, Josef Sýkora, Petr Zábranský) se Suzuki Jimny 1,3. Oba tyto týmu také průběžně vévodili svým kategoriím. Nejlepší v nejsilnější kategorii nad 2000 ccm byli podle očekávání KB Systém (Josef Pajdič, Vlasta Forejt, Vlasta Jenč, René Kaleta, Martin Fišr, Vlasta Korec, Adrian Stojkov) na celkovém čtvrtém místě a v amatérech Offroad Centrum JASE (Lukáš Šrajer, Libor Vlasák, Tomáš Jebavý, Luboš Nový, Martina Nová, Josef Honek), kteří se svým Land Roverem stihli obkroužit šestiapůlkilometrový dobřanský okruh doposud patnáctkrát.

Nejrychlejší kolo doposud ale zajeli Kubi team Geneve se svým Range Roverem Dakar, kteří se jako jediní dostali časem 9:40 pod magickou desetiminutovou hranici. Za rovných 10:00 pak jedno kolo zajel také vedoucí Bóža Team.

Koho doposud potkala smůla?

D-Perfect Draci, kteří chtěli při své jubilejní 10. účasti alespoň vidět cíl, což by pro ně bylo za ta léta malým svátkem, „odešli na motor“ po necelé tři čtvrtě hodiny a na trati si toho moc neužili. Přitom do tohoto závodu měli po prvních dvou podnicích celkem dobře nakročeno k celkovému vítězství, ale Dobřany to jsou trojnásobné body, a tak to do konce sezóny nebudou mít jednoduché.

Průběžné výsledky najdete na www.sportis.cz .

Horský statek Cínovec se svým zeleným Žabákem skončil už po necelých 4 kolech, Bobr Team stejně tak. Wings Team sice představil svého nového Broučka na osvědčeném, pouze o 15 centimetrů zkráceném, patroláckém podvozku, ale ani tomuhle autu doktoři život nezachránili a po dvou opravách čerpadla pro ně letošní 24hodinovka skončila. Problémy se nevyhnuli ani Nissanu Patrol týmu MB Autodoprava, kteří si po 6 kolech udělali „krátkou“ půlhodinovou zastávku v boxech. A jen o dvě kola později se objevily první problémy u Patrol Teamu Křakov. Nevyhnuli se jim ani s diváky velmi okukovaným Mercedesem G500 Artic Trade Racing nebo EMU Racing Team se startovním číslem 88 v rukou offroadového mazáka Miroslava Rotha, ale i jejich parťákům s číslem 99. Boudičku si dopřáli hned na úvod, přesně ve třetím okruhu, KUBI Team Geneve, ale bez kapoty, čelního skla a se ztrátou tři čtvrtě hodiny se vydali do dalších bojů.

Zkrátka nuda v Dobřanech není! A to nejen na trati, v depu u mechaniků nebo na pódiu, kde ve tři hodiny proběhlo vyhlášení Čtyřkolky roku 2010 (podrobnosti www.ctyrkolka-roku.cz ), aby je po vyhlášení vítězů všech doposud odjetých závodů, vystřídala kapela České srdce…
--------------------------------------------------------------------------------

SOBOTA 21. května 13:00 – Dobřany bolí

O tom, že Dobřany bolí se hned po startu motorek přesvědčil Tomáš Fadler startující s číslem 99 v kategorii Mistr E2. Hned v prvním stoupání se přenesl přes řidítka proti svahu a jeho pád nevypadal vůbec dobře. Země se proti němu zvedla a trefila jej přímo do hlavy a na pravé rameno. Naštěstí jezdec, sice značně otřesený, ale po svých došel do bleskově přistavené sanitky. Mezitím organizátoři operativně odklonili další vlny startujících a závod se mohl rozběhnout naplno. Ani v následujících 120 minutách ale nebyla o pády a dramatické situace nouze, což potvrzovaly i následující minuty. Nebylo kola, aby prakticky někdo nedopadl nebo minimálně neupadl.

Nakonec se v Mistrech radovali v E1 Daniel Galia a v E2 Marek Nešpor. Pohárové E1 se staly kořistí Pavla Nuska ml. a E2 Lukáše Lokla. Ve veteránech si plný počet bodů připsali Pavel Diviš a Radim Drga.

V jedenáct hodin se pak divákům představily všechny posádky aut, kterým zbývala jedna hodina do startu. Těsně před polednem se pak do prostoru startu snesly z nebe parašutisté, aby se startující pomalu přesunuli na kopec k tradičnímu startu stylem Le Mans. Z kopce proti startu nejrychleji seběhli s 277 jedoucí jezdci KB Systemu reprezentovaní Vlastimilem Forejtem, ale rychleji naskočil stříbrný speciál Tygr Teamu st. č. 205 a vyrazil na trať jako první. Druhou byla K2 KB Systému a třetí malý, ale vzteklý Polaris Bóža Teamu, mimochodem, absolutních vítězů ze Sedlčan. Ti se také ještě před polovinou okruhu ujali vedení před „Forejtovci“.

Hned v prvním kole se někde na trati ztratili Tygři, boudu udělali Kubi Team Geneve a začátek závodu také nevyšel nově postavenému speciálu Wings Teamu, který byl dostavěn doslova na poslední chvíli a z laku vyjel dva dny před závodem. Ty hned dvakrát zradilo čerpadlo a mechanici mají plné ruce práce. Po prvních kolech tedy ani v této kategorii není o dramata nouze.
--------------------------------------------------------------------------------

Sobota 22. května 11:00 - Čtyřkolky to mají za sebou, a lítalo to!!!
Souboj 118 čtyřkolek nabídl dramatické chvilky až do samontého závěru. Jezdci, ale ani diváci se určitě nenudili. O kolize a nehody, které naštěstí končily „jenom“ nějakými těmi naraženinami a modřinami, nebyla nouze. Celkem 15 kol, tedy bezmála 100 kilometrů v náročném terénu, stihl během dvou hodin ujet jediný jezdec, a to František Novotný. Asi nepřekvapí, že byl současně nejúspěšnějším jezdcem ve třídě Mistr Quad SP. Ovšem to, co se odehrávalo za ním, stálo za to. Fotobuňka časomíry svítila v cíli 14 okruhů prakticky nepřetržitě, protože v tomto okruhu se šachovnicového praporku dočkalo celkem 16 jezdců!!!

V celkovém pořadí bez rozdílu tříd by se na pomyslné stupně vítězů za vítězem Františkem Novotným, postavil jeho soupeř z Mistrů Quad SP Vítek Šmucler, na bronzovém by pak stanul s dalším espéčkem, ale pohárovým, Miroslav Stupka-

Neuvěřitelná bitva se odehrávala ve třídě Mistr Quad 4x4, kde po 120 minutách v jednom okruhu bojovala o stupně vítězů hned pětice jezdců na Can-Amech. Z nich paradoxně nejhůře na pátém místě skončil zatím poměrně suverénní vedoucí jezdec průběžného pořadí Josef Hort. Předním dojel jeho parťák ze žluté odnože Can-Am X-Teamu Karel Irlbek. Na bronzový stupínek se nakonec prosadil Jaroslav Polášek, který ztratil na druhého Jiřího Srbu 21 sekund, a ten zaostal o 41 sekund za vítězným Davidem Polišenským z Arctic Trade Racingu.

--------------------------------------------------------------------------------

Sobota 22. května 7:00 - Den "D"obřany je tady!!!

Tak je to tady!!! Den D, jako Dobřany, začal!!! Jako první vyrazily na trať quady.

A to v následujícím počtu:
Pohár do 300 ccm: 19 kousků
Pohár SP: 31
Pohár TR do 500: 8
Pohár TR nad 500: 10
Mistr SP: 20
Mistr 4x4: 10
Mistr veterán: 10

Hned po prvních zatáčkách odstoupil mimo jiné se st. č. 353 Jiří Kvaššaj, který bezradně obracel v rukou přetržený řetěz. Prakticky ve třetí zatáčce se zase proběhla čtyřkolka po zádech dalšímu z quadistů, ale nakonec vše dobře dopadlo. Zkrátka o kolize i urputné souboje není nouze.

Už od 5. hodiny ranní jsou v permanenci registrace i technické přejímky a fronta motorkářů, kterých bylo včera přihlášeno 76, stále nekončí, i přes zručnost a rychlost, s nimiž je naše děvčata odbavují. O půl desáté se tedy opět můžeme těšit na více než stočelnné pole na startu kategorie motorek.

Mimochodem, pakliže do této chvíle váháte, zda se do Dobřan vydat, pak vás můžeme ujistit, že tady vládne slunečné počasí a polojasné počasí dává tušit, že takový bude celý víkend. Ať je tedy u vás jakkoli, tady si užijete nejen vůně benzínu, ale i konečně hezkého počasí. Tak neváhejte!!!
--------------------------------------------------------------------------------

Pátek 21. května 23:00

Je po 23. hodině a pro dnešní deny skončily registrace i technické přejímky. Logicky největší počet – 97 - jich absolvovaly čtyřkolky, které startují už v 7 hodin ráno. Motocrkářů bylo doposud 76 a aut, která ale mají na přihlášení do letošního ročníku 24hodinovky ještě celé dopoledne, nakonec 11. Potěšující je 36 přihlášených dětí a juniorů, což potvrzuje vzrůstající oblibu offroadových závodů omladiny, která jde často ve šlépjejích svých rodičů. Kolik jezdců se nakonec postaví na start uvidíme až těsně před samotnými závody, protože už v 5 hodin ráno budou děvčata připravena přijmout další…. Dobrou noc….
--------------------------------------------------------------------------------

Pátek 21. května 15:00

Úderem třetí hodiny se před karavanem, kde probíhají registrace a technické přejímky, začala tvořit fronta a jezdci motocyklů a čtyřkolek, kteří do svého závodu odstartují jako první už v sedm hodin ráno sobotního času, si ještě mezi sebou sdělují dojmy z posledního závodu ze Sedlčan, ale i o přípravách na dobřanský závod.
--------------------------------------------------------------------------------


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802