Datum: 16.04.2010 - 18.04.2010
 


Macík OffROAD Maraton Sedlčany
Historické vítězství: Bóža team s vozem do 1000 ccm urval absolutní prvenství

Do sedlčanské kotliny se sjely početné skupiny závodníků ve všech kategoriích. O body v druhém klání OffROAD Maratonu se praly za slunného počasí. A mezi automobily se dokonce přepsaly dějiny: nově vypsaná kategorie vozů Speciál do 1000 ccm ukázala svou sílu a díky Bóža teamu porazila všechny své soupeře!

Sedlčanská kotlina přivítala účastníky 2. podniku Offroad maratónů 2010 slunečným počasím. Registrace a technické přejímky, které započaly úderem páteční 14. hodiny, probíhaly v poklidném tempu a mnozí bezprostředně po nich využili možnost vyzkoušet si suchou trať. Tu postavil nejúspěšnější Čech na letošním Dakaru Martin Macík, když navrhl tři varianty pro jednotlivé kategorie o přibližné délce osm kilometrů.

Okolo páté sobotní hodiny ranní začalo promrzlé depo ožívat a v sedm hodin se na start prvního závodu dne postavilo 117 motorkářů všech kategorií. Oproti prvnímu závodu motokrosového střihu v Mohelnici tentokrát na jezdce čekal pravý offroad, který díky velké části trati namotané přímo v areálu tradičního autokrosového závodiště nabídl divákům možnost sledovat desítky soubojů o pořadí, ale také řadu dramatických pádů. Zrádné byly nejen dlouhé padáky nebo naopak strmá stoupání, ale své si vybíral i dobře známý přejezd z terénu na asfalt v prostoru startu. A tak o pády nebyla nouze...

V průběhu tří hodin ujel nejvíce kol Marek Nešpor na svém Husabergu 390. Ten dokázal trať obkroužit celkem třiadvacetkrát a současně byl nejrychlejší v mistrovské třídě E2. Také zásluhou druhého nejrychlejšího času na kolo s hodnotou 7:51 min nenašel v tomto závodu přemožitele. To nejrychlejší zajel časem 7:42 min Roman Krejčí z BODRO Teamu, který ale v polovině závodu odstoupil. O stupně vítězů se v E2 podělil se druhým Radimem Dralíkem na KTM (22 kol) a třetím Rostislavem Ondračkou na Suzuki (21 kol). Ve třídě E1 pak vyhrál absolutně druhý Daniel Galia na Yamaze, za to za ním bojovali o stříbrný stupínek urputně až do cíle Matěj Macháček a Jan Kakalejčik oba na KTM, když nakonec vyzněl souboj lépe pro prvního jmenovaného. Stopky jim v cíli naměřily po 180 minutách na náročné trati rozdíl pouhých 15 sekund. Mistrovské veterány pak s náskokem vyhrál Daniel Jarnot (Ural 500) před Miroslavem Kukrálem (KTM) a Janem Břízou (KTM), kterého až do cíle naháněl čtvrtý Boris Weinfurter (KTM). Tomu ale zůstaly stupně vítězů 24 sekund vzdálené.

Hned 4 jezdci v pohárových třídách stihli absolvovat 20 kol. Mezi nimi i vítězové třídy E1 Filip Schuster a E2 Lukáš Jokl, který si současně připsal v této skupině nejrychlejší kolo s časem 8:30 min. To jen potvrzuje správnost rozhodnutí rozdělit pro letošní sezónu amatéry a profesionály do dvou kategorií, vždyť rozdíl nejrychlejší v jednotlivých kategoriích dělal zhruba minutu na kolo. Pohárové vítězství mezi veterány si pak rovněž ziskem 20 kol zajistil Pavel Nusko. Právě mezi veterány to v bitvě o jednotlivé stupně vítězů jiskřilo až do konce. První tři dojeli do cíle ve stejném kole a mezi prvním a druhým Václavem Sedmidubským bylo pouhých 15 sekund, třetí Radim Drga pak souboj o vítězství sledoval ze vzdálenosti jediné minuty.

Na čtyřech kolech se do sedlčanské kotliny vydala opět stovka quadistů a bylo se nač dívat. Trať byla oproti motorkám na některých místech rozšířena, protože především v horních pasážích by hlavně sportky zůstávaly viset. Sluníčkem vysušená trať pak nejlépe svědčila Františku Novotnému z NVT Sport Quad Tuningu, který dokázal jako jediný odkroužit celkem 29 kol. Opanoval tak nejen celkové pořadí, ale i třídu Mistr Quad SP. V ní si s poměrně bezpečným náskokem takřka minuty a půl na třetího Martina Miřejovského dojel pro druhé místo Petr Nejezchleba. Ve čtyřkolkách bojovali tradičně o přední místa jezdci na Can-Amech, vyhrál Josef Hort z Can-Am X-teamu před Karlem Irlbekem a Petrem Svobodou. Také druhého a třetího v této kategorii dělilo v cíli pouhých 52 sekund. O tom, že žádná jizva se nehojí dlouho, se přesvědčil Honza Bažant mezi veterány, který v závěru tříhodinové bitvy dostal jedno kolo a podlehl pouze vítěznému Vladimíru Novotného z AMK Třemošnice. Na stupních vítězů je pak doplnil bronzový Milan Junek.

Absolutně nejlepším jezdcem mezi čtyřkolkáři byl Václav Bazika, který své nejrychlejší kolo zajel časem 6:03. To mu společně s vyrovnanou jízdou stačilo k vítězství v pohárovém klání s pětadvaceti jezdci nejpočetněji obsazené kategorie Quad SP před Ondřejem Vobeckým a Martinem Krejčíkem. Ve „třístovkách“ svedli urputnou bitvu až do samotného vypršení časového limitu David Buříval z Access Motor Racing Teamu a jeho stájový kolega Ivo Vacík. Do cíle dojeli s nejtěsnějším rozdílem dne 9 sekund. Se ztrátou dvou kol za nimi dojel na třetím místě Honza Režný. Pohárové pětistovky se staly kořistí Václava Šance z Polaris Teamu před Dušanem Partlem a Václavem Kroutilem. Traktory nad 500 ccm pak s náskokem jednoho kola vyhrál Jan Hloušek před Michalem Šándorem a Rudolfem Dvořákem.

Příjemným překvapením byl start bezmála padesátky dětí a juniorů. Jejich závody byly vypsány na krátké trati vždy na 12 minut a nejlépe si mezi nejmenšími čtyřkolkáři vedl Tomáš Kolpek před Markem Fischerem ml. a Danielem Klímou. Motocyklová drobotina se zase musela sklonit před Jakubem Vrňákem, kterého na stupních vítězů doplnili Marek Straka a Nikola Livoncová. Mezi mladšími juniory na čtyřech kolech se radoval Matěj Šrajer, mezi staršími zase Dominik Škarka. Jednu stopu pro sebe v mladších juniorech rozhodl bývalý hokejista Michal Sehors a mezi staršími Martin Fabrik.

To, o čem se před sezonou jen spekulovalo, se stalo mezi automobily skutečností hned ve druhém závodu letošní sezóny: historicky poprvé projel cílem na prvním místě v absolutním pořadí tým startující v nejmenší kategorii automobilů do 1 000 ccm!!! Miroslav Božík a Bedřich Gošala z Bóža teamu dokázali využít hbitosti svého Polarisu a v průběhu šesti hodin jako jediní absolvovali celkem 55 okruhů. Na druhém místě dojeli se ztrátou jednoho kola D-Perfect DRACI (Josef Kubík, Vena Taitl, Tom Kotek), kteří si současně připsali plný počet bodů ve třídě dvoulitrů. O tom, že trať svědčila malým side-by-side autům svědčí i třetí místo celkově pro Polaris team (Tomáš Kočař, Petr Grospič, Vanda Grospičová).

K tomuto, pro někoho možná poněkud překvapivému, pořadí přispěly i drobné problémy favorizovaného týmu KB Systém (Josef Pajdič, Vlastimil Forejt, Vlastimil Jenč, René Kaleta, Martin Fišr, Vlasta Korec, Adrian Stojkov). Ti jen do poloviny závodu museli měnit 5 pneumatik, přičemž po defektu jedné z nich jejich speciál K2 AUDI po skoku před tribunami vyletěl mimo dráhu. Na druhou stranu nejrychlejší kola v podání obou prvních posádek v cíli – Bóža team: 5:48, D-Perfect DRACI: 5:43 – svědčí o tom, že jejich úspěch zdaleka nebyl náhodný.

Mezi Amatéry vyhráli Lukáš Šrajer, Libor Vlasák, Tomáš Jebavý, Luboš Nový, Martina Nová a Josef Honek se svým Land Roverem Defenderem z Offroad-centra Jase, kteří projeli cílem na osmém místě celkového pořadí.

Příjemným překvapením bylo vystoupení týmu Horský statek Cínovec, který představil svůj nový speciál, který na závodu v Sedlčanech otestovali. Pakliže se podaří vychytat obvyklé mouchy (problémy s chladícím systémem, palivovým čerpadl apod.) a nespolehlivost nového auta, pak se máme v nejvyšší kategorii nač těšit a KB Systém bude mít více než zdatného soupeře. Stihnou to už do Dobřan? Odpověď přinese tradiční 24 hodinovka 22. května.

Text a foto(ochutnávka): Petr Jansa www.offroadmaraton.cz


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802