KM Racing OffROAD Maraton Mohelnice Tak nám to začalo V Mohelnici nedaleko Šternberka, kde sezóna začínala v předcházejících letech, vstoupil OffROAD Maraton do svého 11. ročníku. Zdejší areál přivítal účastníky nádherným jarním počasím, i když předpovědi slibovaly snad až orkán... Registracemi úvodního podniku sezóny prošlo 110 čtyřkolkářků, 109 motorkářů, 27 dětí a 16 aut. Pořadatelé se letos rozhodli pro zpřísnění technických prohlídek. Proto pro ně byl příjemným překvapením přístup všech účastníků, kteří se k nim dostavili v jarní pohodě. Drobné závady, zpravidla nedostatky v nefunkčních trhačkách a chybějících lanech u čtyřkolek, řešili s úsměvem a v klidu. Příjemným osvěžením byl start dakarské legendy Pepy Macháčka. I ten se ale na přejímce musel sklonit před nesmiřitelnou komisařkou a svého Raptora dovybavil nezbytným lanem. Avizovaná bouře nepřišla, ale večer před závodem začal trať skrápět vytrvalý déšť. Mnozí šli spát s obavami, ale ráno byla trať pouze lehce rozbahněná a diváky vítalo ranní slunce. Sezóna 2010 mohla začít. Symbolické čtyřkolkové rojení Na první závod se sešlo symbolických 110 čtyřkolek. Vzhledem k nově vypsaným kategoriím amatérů v Poháru a zkušených i profesionálních jezdců v Mistrech se daly očekávat lité boje mezi vyrovnanými soupeři. Protože trať byla po nočním dešti rozbahněná, během jediného kola se po trati proháněli na tomto povrchu trati obvyklé bahenné koule. Bláto létalo na všechny strany. Ne tak jezdci, ty se kupodivu dokázali po dlouhé zimní přestávce velmi rychle uklidnit a. i když o dramatické situace nebyla nouze, vše se obešlo bez vážnějších karambolů. Nejvíce kol 37 absolutně zajel během dvou hodin 37 kol František Novotný z týmu NVT sport quad tuning. Ten také vyhrál v kategorii Quad SP před druhým Vítkem Šmuclerem, který dojel o pouhých 16 sekund za ním, a třetím Lukášem Kroupou. Třiapadesát sekund dělilo v cíli nejrychlejšího v kategorii Mistr Quad 4x4 Petra Svobodu z Can-Am X-TEAMu Yellow a druhého Josefa Horta. Třetí Jaroslav Chytil pak najel 35 kol, tedy o kolo méně. Pepa Macháček závod nedokončil, když se po defektu pneumatiky rozhodl zajet do depa a svého Raptora odstavit. Přislíbil ale účast na dalším závodě v Sedlčanech. Asi nejdramatičtější okamžik dvouhodinovky nabídl Honza Bažant. Ten v 19. kole po jednom ze skoků, kdy se snažil ujet pomalejším soupeřům, zastavil a po sundání přilby se na jeho tváři objevila krev. Ukázalo se, že při dopadu napsala zhruba čtyřcentimetrový podpis na jeho pravé tváři trhačka. Nejstarší pilot a držitel nejrychlejšího času na kolo své kategorie tak musel odstoupit z vedoucí pozice. V cíli se nakonec radoval Vladimír Novotný z AMK Třemošnice před druhým Vladimírem Kodim a třetím Jaroslavem Kotrčem. Nejpočetněji byla obsazena třída Quad SP a to v obou kategoriích. Po dvou hodinách byl v cíli mezi poháristy jasně nejrychlejší Ondřej Vobecký z Enduro Teamu Orlová, který na své soupeře najel celá dvě kola. Druhý Tomáš Vobecký ale hájil stříbrnou příčku až do cíle, když na něj neustále dotíral a nakonec se 6 sekundami ztráty, následoval je třetí Jan Šebík. Mezi pohárovými „třístovkami“ byl nejrychlejší Ivo Vacík z ACCESS Racing Teamu, za ním se ztrátou 25 sekund dojel David Buříval a o dvě kola zpět Jaroslav Vogl. Půllitry opanoval Dušan Partl ze stejného týmu jako vítěz třístovek, mezi druhým Radkem Šikulou a třetím Pavlem Dvořákem pak byl na cílové čáře rozdíl bezmála minuty. Ještě větší náskok 33 sekund měl v cíli Jan Hloušek, vítěz třídy TR nad 500 ccm, stejný počet 32 kol odjel i druhý Rudolf Dvořák, třetí Jarda Novák už jedno kolo v cíli ztratil. Motorky – Motokros naruby Rovněž motorky se sešly ve více než slušném počtu, na start se postavilo jen o jednoho jezdce méně než ve čtyřkolkách – 109. Také tady nebyla během dvou hodin nouze o dramatické situace. Krátká motokrosová trať, která se ale jela v protisměru, jezdcům nabízela neustálé možnosti předjíždění, ať už v jednotlivých kategoriích nebo v absolutním pořadí. Museli se přitom vyrovnávat s nástrahami opačného sklonu překážek, rolet a skoků, čímž byla eliminována znalost trati některými ze zkušených motokrosařů. V mistrovských třídách si plné body připsali Daniel Galia z RD Racing (E1), Marek Nešpor z AutoNešpor Teamu (E2) a ve veteránech jeho týmový kolega Petr Dokoupil. V pohárových třídách se radovali Lukáš Žemba z Enduro Martinice (E1), Lukáš Jokl z Enduro team Vysoká (E2) a mezi veterány Bohumil Machálek, kteří na své soupeře vždy dokázali najet jedno kolo. Děti a junioři – Táto, půjdu po tobě! Offroadová omladina opět nezklamala. Nejmladší, ani ne čtyřletý Josef Randýsek (odkud to jméno známe?), prokázal, že jablko nepadá daleko od stromu. Výdrž, kterou předvedl, by mu stačila i na trati legendárního Dakaru na slušné umístění. A v tomto případě by si „Beduína“ za svůj první závod bezesporu zasloužil, což potleskem ocenili i diváci při vyhlášení. Závody plné nasazení, slziček zklamání, vysilujícího boje, ale i dravosti mládí pro sebe nakonec rozhodli ve čtyřkolkách Daniel Klíma a mezi motocykly Nikola Livoncová. V juniorech se pak na čtyřech kolech radovali Matěj Šrajer a mezi staršími Lukáš Kobza. Jedna stopa pak nejvíce svědčila Jiřímu Czellerovi a staršímu Martinu Fabrikovi. Auta – Když se směje třetí vzadu Na startu se na úvodní podnik sezóny postavil na úvod sezóny celkem slušný počet 16 posádek. Škoda, že některé týmy nestihli začátek sezóny. Možná je odradilo opožděné vydání stanov pro sezónu2010, a tak především v kategorii auto do 1000 ccm můžeme dofat v rozšíření startovního pole v dalších podnicích. Jednoznačným favoritem na absolutní prvenství byl obhájce loňského celkového vítězství v absolutním pořadí tým KB Systém se speciálem K2 AUDI. Závod jim ale chtěli znepříjemnit především Šroťáci se svým Krokodýlem. Vlasta Forejt, tradičně rozjíždějící pro KB Systém závod, nechtěl diskusi připustit a od počátku nasadil ostré tempo. Po hodině se ale o slovo přihlásil ventilátor a musel zvolnit. Přišla chvíle Šroťáků, kteří se dostali do vedení, které po dvou hodinách ještě narostlo po první zastávce v boxech KB Systému. Adrian Stojkov však nasadil vysoké tempo a opět dostal svůj tým do vedení. Pak ale přišla závada kardanu a dvacetiminutová oprava. O vítězství Šroťáků se v tu chvíli zdálo být rozhodnuto. Jenže, jak přibývala kola, přišla bída i na ně – technická závada a konec v závodě nakonec znamenal po pěti hodinách triumf pro KB Systém. Jenže!!! Tentokrát ale jen ve své třídě. Technické problémy favoritů totiž nahrály Frre Ofroad Teamu Morava ve složení Ludvík Hradil, Václav Šrubař, Zdeněk Kráčmar a Tomáš Vyhnánek, kteří za 5 hodin dokázali objet se svojí Suzuki Samurai motokrosovou trať v Mohelnici celkem 77krát. Na druhém místě se ztrátou tří kol dojeli nejrychlejší v kategorii automobilů do 1000 ccm a loňští vítězové této kategorie Polaris Team ve složení Tomáš Kočař a Petr Gospič. O drama a nejvážnější nehodu víkendu se hned po 15 kolech postarala posádka Sara Hranice, když se Václavu Randýskovi se spolujezdcem Ondřejem Ptáčkem nevydařil jeden ze sjezdů a jejich Suzuki se na několik vteřin doslova postavila na přední nárazník. Co čert nechtěl, gravitace ji si vybrala ten horší směr a překlopila auto na střechu, pod níž se nachomýtl velký kámen. Ten stlačil, bohužel, nejen střechu zhruba o 40 centimetrů, ale i hlavu a páteř pilota. Značně potlučená posádka se ale po nezbytném vyšetření v nemocnici vrátila do depa. Tahle rána bolela a bolet ještě bude… Text a foto: Petr Jansa - WWW.OFFROADMARATON.CZ |
Přihlásit se
Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802