WINGS OffROAD Maraton Ostrava Loňská organizace byla těžká a složitá, protože jsme nevěděli do čeho jdeme. Letošní organizace byla těžká a složitá, protože jsme už věděli, do čeho jdeme. Letos se proti nám spiklo počasí, pršelo a nešlo postavit trať s loňskými parametry, protože by byla neprůjezdná. Letos se proti nám spikli ochranáři a nešlo postavit trať s loňskými parametry, musela být výrazně zkrácená. Letos se proti nám spikli bohové elektriky a elektroniky a proto jsme nemohli na start postavit čtyři auta. Letos se proti nám spikli sponzoři a ze slibů zbyly jen ty řeči o krizi (proto dík všem, kdo sliby splnili a pomohli – děkujeme). Letos se proti nám spikli minulí nájemci areálu a z jejich akcí nám nechali na trati čurbes, který nám překážel. Letos se proti nám spikli i výrobci žebříků … A o to víc jsme makali, abychom přichystali krásné závody. Ještě jednou velké díky Toníkovi, Evě, Jeníkovi, a oběma Peťům, kteří se mnou odpracovali ve Vřesině nejvíc „brigádnických“ hodin. Pro puntičkáře trochu statistiky: - náklady dosáhly 120 tisíc Kč (naše náklady, bez nákladů Ondry), - 495 kolíků na vytyčení trati, - 12500 m ohraničovací pásky, - 273 pneumatik na stavbu mantinelů, - 213 cedulek (Pozor, Stanoviště, šipky, Vjezd depo,...), - 20 kg masa na gril, - 30 l guláše, - 25 l zelňačky - 27 pecnů chleba, - 150 rohlíků, - 200 koláčů, - vaječina ze 120 vajec, - 100 l piva, - 4 hodiny kácení lesa a keřů, - 8 hodin za volantem bagru, - 3 hodiny s rýčem v ruce, - 9 večerů motání věnců, - 90 starých pístů na poháry, - 250 "brigádnických" hodin, a nějaký ten drobný materiál. Tady vám ještě napíšu něco ze zákulisí a zajímavosti ze závodů, ale to zase až příště. Na závěr poděkování sponzorům, myslím že jsme při organizaci, za řídítky a volanty dokázali, že se jejich pomoci vážíme. Seznam sponzorů (podle abecedy): Auto Alex servis s.r.o., Car&Truck Partner, Dami Motors, Elektrocentrum Anlauf s.r.o., EPSON, Fast ČR a.s., Hadex s.r.o., fy. Lesák, LOGO system s.r.o., KOFOLA a.s., ORION, Sectron s.r.o., Sectron Mobil s.r.o., SEKU Machala, Z+M servis s.r.o., Článek od Ondry z www.offroadmaraton.cz Wings OffROAD Maraton v Ostravě byl velkým svátkem Šílené výkyvy počasí, které nás minulý týden provázely, předznamenaly scénář předposledních závodů seriálu OffROAD Maraton. Zatímco někteří závodníci měli obavu, zda vůbec dojedou na místo konání skrze sněhové bariéry, popadané stromy a nekonečné kolony na silnicích, pořadatelský Wings team měl obavy, aby závod nemusel zrušit z důvodu neprostupnosti terénu. Na Ostravsku sice nesněžilo, ale neustávající drobný déšť připravil neobyčejné bahniště. Většinou jsme zvyklí, že se na startu zvedne oblak prachu a v něm všichni na čas všichni zmizí. Na Vřesině tomu bylo jinak. Při startu se zvedla obrovská masa bahna a během několika vteřin pohltila všechny závodníky. Nebýt spolehlivých čipů, nikdo by nebyl schopen určit, kdo je kdo a na kterém místě jede. Sérii náročných závodů odstartovaly ráno čtyřkolky na svou dvouhodinovku. Krátce po odmávnutí se se značnou rychlostí na trati pohybovalo na padesát šedohnědých blátivých koulí. Po zhruba půlhodině byl závod z bezpečnostních důvodů zastaven, protože na odlehlém místě měla Míša Šimůnková nehodu a bylo třeba ji dopravit k sanitce. Míša, startující v kategorii starších juniorů, nechtěně vystoupila ze své čtyřkolky, která jí přejela nohu. Jak se později ukázalo, zranění nebylo vážné a o berlích si nakonec převzala pohár za třetí místo. Malé pauzy v závodu samozřejmě někteří využili a dojeli své soupeře. Nicméně trať byla neúprosná a na bednu mohli jen ti nejlepší. Těmi byli v kategorii TR Milan Junek, Pepa Hort a vítěz Martin Švanda. V kategorii SP si nejlépe vedli Franta Novotný, Marek Dobiáš a nejvíce bodů si připsal za vítězství Erik Lesák z domácího WINGS Teamu.V kategorii do 300 ccm kraloval Ivo Vacík před Martinem Kölblem a Jiřím Zbořilem. Po krátké pauze se na start postavili závodníci na motorkách, rovněž do dvouhodinového závodu. I oni bojovali s tratí a blátem jak nejlépe uměli. Často bylo vidět i ostřílené matadory, jak se bezradně válejí v bahnu, či jak si jejich motorka dělá, co chce. S vřesinským peklem si nejlépe poradili Peter Martinka, Dan Galia a Roman Krejčí z kategorie E1, Richard Maršálek, Rosťa Ondračka a Martin Volný z E2 a Ferda Koiš, Ivan Novotný a Dan Jarnot z E Vet. Ani nejmenší závodníci nebyli ušetřeni bahenních útrap stejně jako jejich stroje a rodiče. Jindy divoce jezdící děti a mladší junioři tentokrát bruslili bahnem stejně jako jejich starší vzory. Některé stroje nápor bahna a vlhkosti nevydržely a jejich piloti jen bezradně seděli poblíž svých „mašin“ a smutně sledovali ty šťastnější. Vítězi ve svých kategoriích se stali v dětech Michael Cibulka na motorce a Honza Páník na čtyřkolce. V menších juniorech kluky proháněla skvěle jedoucí Kristýna Vítková na motorce, která předvedla, že je velká bojovnice po otci. Technicky skvěle nadaná slečna nakonec dojela třetí a zároveň si pak v neděli zkusila jet se svojí malou motorkou (KTM 65 ccm) mezi juniory staršími na dospělé trati, kde na obtížném povrchu vedla svůj stroj s naprostým přehledem a i na rozrytých lavicích dávala zabrat podstatně silnějším strojům a jezdcům. Přes tátovy nervy dojela rovněž třetí. Nicméně kategorii mladších juniorů na motorkách vyhrál Martin Fabrik a na čtyřkolkách David Stejskal. Jeden z jeho soupeřů dostal zvláštní cenu Zlatý Plaváček. Dan Bauer se totiž snažil vměstnat s dalšími dvěma čtyřkolkami na úzkou trať u „bazénu“ a protože byl moc široký, bahno ho chytlo za kolo a stáhlo do vody. Naštěstí je dobrý plavec. Pro úplnost - nejlepšími staršími juniory se stali na motorce Pepa Jaroš a na čtyřkolce Dominik Sás jen těsně před Adamem Šabatou. Přesně v jednu hodinu po poledni, když trochu přestalo pršet, se na start šestihodinového závodu postavilo 20 vozů s posádkami, připravených nekompromisně bojovat o drahocenné body. O dramatické chvilky nebyla nouze. Už v první zatáčce měl pilot vozu KB Systému obavu, že ho rychleji startující vůz Wuka Teamu sestřelí do neprojetitelné louže. Hned za nimi v mačkajícím se houfu nebyly některé vozy ušetřeny drobných ťukanců. Nejeden řidič se musel divit, kam že to jeho auto ujíždí... Krátce po startu se ve stoupání za časomírou zasekly vozy týmů Sára a Bouráci 2. Amatérský vůz Bouráků se nemohl vyhrabat nahoru a rázem hlídal poslední místo. Bouráci přijeli do Ostravy v plné sestavě. Dívčí auto bohužel odpadlo jako první, když spojka odmítkla poslušnost. Bourácký speciál v kategorii do 2000 ccm začal proraženým kolem, pokračoval benzínovým čerpadlem a nakonec skončil na zadním diferenciálu na šestém místě. Na příkrých muldách diváci viděli i efektní skoky a sami piloti měli občas pocit, že kopec prostě nelze vyjet anebo že otočení vozu na bok už nelze zabránit. Bohužel vůz Wuka team provázela smůla od začátku. Petr Borč přivedl své auto do první zatáčky na vedoucí pozici a zajistil si tak od prvního kola vedení. Po několika okruzích ale odešlo servo a začalo trápení v depu. Trvalo dlouhé dvě hodiny, než se podařilo vůz vrátit do závodu. V náročné a hodně točivé trati nebylo možné bez serva držet rovný boj s největším soupeřem KB Systémem. Piloti měli doslova orvané ruce od malého volantu a propad na soupeře se zvětšoval. Neodstranitelná závada nakonec Wuku zahnala do depa napořád. Autu KB Systému praskla po hodině kardanka a tak posádka musela předvádět své umění pouze se zadním náhonem. Na rozbahněné trati to bylo dost náročné, ale jejich Audi procházelo dál terénem bez zjevných potíží. Kardanka nakonec musela ven a pro tým to znamenalo dalších 50 minut zdržení. Závěrečný průjezd pod cílovou šachovnicí s prázdným pravým předním kolem byl už jen třešničkou na dortu pro fanoušky. KB Systém nakonec získal druhé místo před téměř stájovými kolegy z No Name Teamu. Ti svým starým vozem Barča zdatně sekundovali špičce startovního pole, až došlo na potíže s alternátorem. Barča nakonec jezdila jen z baterek, které se paralelně dobíjely v depu a musely se pravidelně střídat. Elektrika v autě byla ve Vřešině důležitá dvojnásob, protože kromě standardního provozu auta se nezastavily ani stěrače a ostřikovače. Absolutně skvělou jízdu předvedly posádky domácího vozu „Pepe“ týmu WINGS. Už skvělý start měl Tonda Lesák za volantem Patrolu, který startoval až ze třetí řady, ale podařilo se mu mistrně protáhnout kolem malých vozů a být záhy na třetím místě. Jejich vůz „Pepé“ je mimochodem kapitola sama pro sebe – auto, které už čtyřikrát skončilo jako nedostatečné a staré v kopřivách a bylo z nich znovu vytaženo, fakticky nemůže konkurovat „milionovým“ strojům, jako jsou Wuka a KB systém. Ve Vřesině ale zbouralo všechna pravidla a neomylně se hrabalo bahnem kupředu. Dokonce i šéf týmu Pavel Režný se v závěru závodu svezl a dal si tak krásný dárek k narozeninám. Vedle skvěle uspořádaného závodu i fantastické vítězství v kategorii nad dva litry, které je prvním vítězstvím jejich vozu vůbec. V kategorii Amater se vedl boj do poslední zatáčky a byla to krásná podívaná, kterou jen z povzdálí sledovala posádka Patrol MAD Team 2 Dobřany, končíčí třetí. Na špičce se bojovalo mezi DTV Radíkovice a JASE Teamem. Tým z Nové Paky Jase byl nakonec tím šťastnějším, zvítězil nepatrným rozdíl 11 sekund. Startovní pole už potřetí rozšířil Polaris Team se stojem kategorie do 1000 ccm. Tentokrát byl v kategorii sám, takže o jeho vítězství nebylo pochyb. Celkově se jejich buggyně podařilo odkroužit jen 45 kol, ale přesto zajeli jedno z nejrychlejších kol. V kategorii vozů do dvou litrů se nedařilo týmu SÁRA. Zhruba po dvou a půl hodinách dokonce vinou závady na manžetě levého předního kola dostalo kolo takovou vůli, až se jejich Suzuki vytřepaly brzdové destičky. Kategorie slabších vozů jinak trhala rychlostí rekordy. I zde probíhal velký souboj především o druhé místo. Žlutý speciál týmu Rafani proháněl průběžně vedoucí tým Free OffROAD Morava do poslední chvíle a nakonec je o dvě minuty předjel a skončil stříbrný. Šternberský Free OffROAD Team Morava dostal dokonce speciální cenu za artistický výkon. Ve stoupání za časomírou totiž nejdříve postavili svůj stroj na zadní, aby se v zápětí ladně sesunuli na pravý bok. Mustangové pod kapotou se tentokrát vzpínali víc, než bylo zdrávo. Pro Šternberské to znamenalo několikaminutovou ztrátu a po vyproštění pokračovali dál. Ovšem nejlepším týmem se stali Draci, kteří na těžké trati dokázali najet dokonce o deset kol více než vítěz kategorie silnějších vozů. Jejich vozu evidentně svědčí nový žlutý lak:-) A tentokrát i bez podpory Toma Kotka dokázali, že jsou skvělými závodníky. Velmi dobře připravili vůz a neodehnali od sebe ani nezbytné štěstí. Během šesti hodin závodu nemuseli nic opravovat a zaslouženě si z Ostravy odvezli zlatý píst. Správná oslava trvá déle než jeden večer a nejinak tomu bylo ve vřesinské rokli. Večer po závodech se oslavovala mnohá vítězství, mnohé narozeniny a dobře připravený a pořadatelsky zvládnutý závod. V neděli se počasí trochu umoudřilo a chvílemi i svítilo slunce, které což z pohledu závodníků velmi prospělo trati. Offroadový svátek v Ostravě zakončily ještě nedělní závody motorek a čtyřkolek. I tady si cenné poháry a krásné ceny odvezli favorité. Předposlední sady bodů do celkového pořadí seriálu byly rozdány a už jen jediný závod před námi rozhodne o letošních mistrech. Ondra Nachtigal |
Přihlásit se
Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802