Datum: 18.09.2009 - 20.09.2009
 


Článek z www.offroadmaraton.cz

516 kilometrů znamenalo absolutní vítězství

Siko OffROAD Maraton předčil očekávání všech, na nové trati ve Svatém Poli u Horažďovic se líbilo závodníkům i divákům.

Jako vždy je kvalita trati přímo úměrná počasí. Předpovědi byly všelijaké a realita divoká. Dva dny před závodem lilo a vypadlo to, že déšť snad nikdy neskončí. Profil trati nasákl maximum vody a tak v sobotu jela auta dvanáctihodinový závod po příjemném měkkém bahnu. Trať v Horažďovicích byla ale bezpečná bez zakuklených pastí. Poměrně malý areál, nový pro OffROAD Maraton, překvapivě bez problémů „ubytoval“ i všechny závodníky, takže od prvopočátku vládla spokojenost.

V sobotu ráno se na start aut postavilo 22 vozů. Počet aut rozšířila nová posádka zkušebně otevřené kategorie do 1000 ccm - EMU racing team (pod vedením Jirky Batovce). Ta se předvedla při své premiéře kvalitním výkonem a rovnou zvítězila se skvělými 104 koly. Nepřehlédnutelná zůstala i druhá posádka této kategorie Polaris tým (Tomáš Kočař a Pepa Hort). Poté, co Tomáš Kočař rozjel závod a zahřál stroj, vystřídal se s Pepou Hortem a ten okolním divákům i závodníkům ukázal, co se s vozem nejnižší kategorie dá provádět. Předvedl nejdelší skoky ze všech a zajel také nejrychlejší kolo. Dlouho přiváděl k šílenství posádku červenožlutého speciálu WUKA týmu, protože vedoucí vůz proháněl po trati a dokonce ho i předjel. Po dobu 43 kol se snoubily vysoký výkon s nízkou hmotností v excelentní podívanou pro diváky. Ta ale nakonec skončila předčasně kvůli rozlomené převodovce. Plynulou jízdou si tak následně vyjeli první místo EMU Offroad team se 104 koly, i když ani on nedojel až do konce. Po devíti hodinách ukončila jejich snažení závada, kdy přišel o obě těhlice. Oba týmy ale ukázaly životaschopnost svých strojů a oprávněnost nové kategorie.

I v dalších kategoriích nebyla nouze o souboje. Na startu se do první řady postavily podle průběžného pořadí vedle sebe týmy Wuka Offroad, KB System a Horský statek Cínovec. Za nimi do druhé řady šternberský Free Offroad Team Morava, Bouráci a samozřejmě Rafani s č. 199. Ohromná trakce vozů nad 2000 ccm se v táhlých stoupáních záludné motokrosové tratě ukázala jako nesporná výhoda. I přes slabší manévrovatelnost tak v prvním kole dominoval Wuka Offroad společně s KB Systémem. Za nimi kroužil na třetím místě Free offroad Morava z kategorie Auta do 2000 ccm. Dramatická linka závodu se začala odvíjet hned po prvním kole. Wuka Offroad zůstal stát před nájezdem do stoupání a než se jezdcům podařilo dostat motor znovu do otáček, elegantně kolem proplula většina posádek jedoucích za nimi. Zaváhání Wuka teamu využilo startovní pole a dopředu se poprvé dostal Free offroad team Morava, následovaný druhými D-perfect Draky a KB Systémem. Nenadálé přesuny v závodním poli se děly od začátku do konce.

Šanci ovlivnit dění hned v prvních kolech ztratil Patrol team Dobřany s číslem 213. V zaváděcím kole zlomil poloosu a musel servisovat. Ne naposledy – prasklý mezinápravový diferenciál a masivní ztráta oleje ho odsoudila k dalším opravám. Podobnou smůlu měl i tým ES Offroad Team s číslem 119, před startem zlomil kardan. Náhradní musel doputovat až z Kladna, proto tým ani neodstartoval a nabral několikahodinovou ztrátu. V kategorii Special do 2 litrů vedl neúprosný boj po celých 12 hodin a nakonec jen necelých 20 sekund rozhodlo o tom, že D-Perfekt Draci, posíleni mistrem Evropy v rallycrossu Tomášem Kotkem, skončili druzí za Free Offroad Team Morava, který tím zvýšili svůj náskok v průběžném pořadí seriálu OffROAD Maraton na 25 bodů. Třetí dojel tým Bouráků. I mezi čtvrtým až šestým místem se vedl lítý boj. Nakonec v AVM Svárov přišli o brzdy a museli jet s nejvyšší opatrností, což je poměrně zpomalilo. Odkroužili ale 86 kol a dostali se před Rafany. Ti měli velkou smůlu, protože jejich druhému autu s č. 199 se roztrhl rozvoďák a museli do depa. Rapi team se zase pral s motorem. Prasklé těsnění pod hlavou si na dvanáctihodinovku určitě nevysnili. Vzhledem k ohromnému přehřívání proto zvolili taktiku střídavého chlazení – ujeli tři kola, a chladili, ujeli další tři kola a opět chladili, a tak dále až do zblbnutí 100 kol. Odměnou za snahu jim bylo páté místo. Pět kol navíc zvládli nakonec ES Offroad Team, přičemž po devíti a půl hodinách jízdy odešla jejich legendární „samurajka“ do automobilového nebe. Celá zadní část auta povolila a kousek za sedačkami jezdců se odlomila. Čest její památce. I tak se tým dostal na průběžně sedmé místo celkového pořadí.

V Amatérech se sešla opět sestava sedmi statečných,mezi nimiž se skví dámská posádka Bouráci II – Lady team. Po minulé anabázi s kolostřešní kreací se dámy šetřily a ani v Horažďovicích se jejich vozu moc nedařilo. Po necelých pěti hodinách musely auto definitivně odstavit. Ani Offroad týmu Kladno se moc nedařilo. Po devíti hodinách se chladič jejich vozu změnil v „papiňák“ a voda se natlačila do oleje… To opěvované Jahody odkroužily 101 kol. Páté místo pro jejich Ladu Niva bylo jako vždy fascinující. Rafani II tentokrát smutnili. Jen o kousek se nedostali na bednu, 111 kol stačilo pouze na čtvrté místo. Radíkovičtí z DTV dovezli svůj Sang Yong na třetí příčce. Lepší v Amatérech byli pouze o dvě kola dobřanští v Patrol MAD Teamu s číslem 214. A vítězem se po malé odmlce stal tým Offroad Centrum JASE. Se svým Land Roverem se přesídlil z Vrchlabí do Nové Paky a po letošních dvou druhých místech se konečně dočkal nejvyšší příčky.

V kategorii nad dva litry Speciál se opět s jiným vozem představil Autolive team. Tentokrát ovšem se zcela novým, což se zákonitě projevilo a svou jízdu skončilo po 46 kolech. Tak jako každé jiné auto ho kluci musí zajet a vychytat všechny jeho mouchy a „dětské nemoci“. Smůla provázela i Horský statek Cínovec. Kolem sedmnácté hodiny se po několikáté za sebou zastavili na servis v depu, aby nakonec přiznali totálně vyteklé tlumiče na zadní nápravě. Zatímco přední se chovala spořádaně, zadní skákala jako koza. Po drobných úpravách se Cínováci ještě vrátili na trať, ale už pouze symbolicky na jedno kolo. Ve výsledku z toho bylo 97 kol a páté místo. Patrol team Dobřany s č. 213 měl sice prasklý mezinápravový diferenciál a v depu strávil spoustu času i s jinými opravami, na trati se ale vše snažil dohnat a od bedny ho nakonec dělilo jediné kolo - 133 kol znamenalo 4. místo. Třetí místo slavně vybojoval No Name Team s vozem „Barča“, který po téměř roce vyhrabali členové týmu z harampádí v garáži. Jeli se „jen tak lehce projet“ a vyzkoušet, jestli to ještě zvládnou.


Ovšem největší souboj se odehrával od samého začátku závodu mezi Wuka Teamem a KB Systémem, kterým zpočátku úspěšně sekundoval Horský statek Cínovec. Dramatičnost začala nabírat obrátky ve chvíli, kdy vedoucí Wuka team zajel do depa (16:27) se závadou motoru. Přeskočil zub, což mechanici rychle odhalili. Druhý KB System začal získávat náskok, ale jen do té doby, než musel také do depa. Příčinou v tomto případě byla prasklá benzinová nádrž a unikající palivo směrem k rozpálenému výfuku. A začal souboj mechaniků. Mechanici Wuka Teamu závadu relativně rychle odstranili, aby se včas vrátili na trať. Zprovoznit auto se KB systému podařilo až po hodině a čtvrt pouze díky obrovské improvizaci. Nestandardní použití nádrže ostřikovačů vypadalo elegantně a rychle proveditelné. Ovšem po vyčištění a přetahání hadiček se ukázalo, že ani ta netěsní. Pokus zabral přes dvacet minut a nevedl nikam. Náhradou se stal kanystr, připevněný k rámu kurtou a páskou. Ani toto operativní řešení nezafungovalo, protože i přes molitanové těsnění z něj stříkal benzín ven. Spása přišla pro KB Systém při další zastávce v depu ze sousedního týmu Horský statek Cínovec, který v té době již nejel. Mechanici sundali během dvou minut svoji plastovou nádrž a poskytli ji soupeři. V KB Systému ji připevnili nahoru nad sahary, přemontovali hadičky a vyrazili. Řešení výměny nádrže znamenalo pro tým značný propad a málem ho sesadilo až na třetí místo. Aby toho nebylo málo, v závěru se jejich vozu ještě odporoučela převodovka, takže druhé místo udrželi doslova s odřenýma ušima před No Name Teamem o pouhá dvě kola. Zatímco mechanikům Wuka Teamu se podařilo závadu na motoru opravit během několika málo minut a suverénní jízdou si dojeli pro vítězství s náskokem 37 kol. Výsledných 173 kol znamenalo také absolutní vítězství v celém horažďovickém závodu.

V neděli čekala trať nejdříve na odvážné čtyřkolkáře a pak na motorkáře. Na jejich čtyřhodinový závod se také přišla podívat řada fanoušků a diváků. Do závodu šli všichni s velkým nasazením. Na start například nastoupil Franta Novotný z kategorie čtyřkolky SP (st. č. 416), který si v Sedlčanech zlomil sedm kůstek v zápěstí a i když měl stále ještě bandáž na ruce, chtěl zdolat horaždovickou trať. Po hodině a čtvrt ho ale v zápětí trápila tak velká bolest, že odstoupil ze čtvrtého místa. Po krátkém odpočinku ale pokračoval dál a skončil 26. V kategorii TR musel Lubomír Vojkůvka z Emu team (st. č. 334) odstoupit po hezky rozjetém závodu po hodině a deseti minutách, protože po soupěření se sportkou skončil mimo trať. Vyjel si tak dvacátou příčku. Stejně dopadl i za starší juniory jezdící Jirka Batovec ml., ve své kategorii druhý. Po juniorské půlhodince pokračoval v závodu v kategorii SP a „vystoupil“ ze své čtyřkolky hlavou napřed. Na rozdíl od Vojkůvky se mladý Jirka po několika minutách zvedl a pokračoval v závodu. Nedařlo se ani Josefu Hortovi, kterému se na čtyřkolce rozletěl diferenciál a musel proto skončit. A podobných případů bylo mnoho.

Bodový rozdíl mezi vedoucím jezdcem Offroad maratonu Erikem Lesákem a průběžně druhým Markem Dobiášem byl před závodem SIKO OffROAD Maraton pouhých 5 bodů, když Erik Lesák vedl kategorii se 176 body. Marek Dobiáš byl v těsném závěsu druhý se 171 body. Případný dvojitý bodový zisk za čtyřhodinový maratón v Horažďovicích tak znamenal výzvu pro oba. Celou první hodinu jezdily obě zmiňované čtyřkolky v těsném závěsu s rozdílem pouhých několika vteřin. Pak ale po hodině a půl přejela Markovi přes trať závodnice, která zřejmě v té chvíli nezvládla svoji čtyřkolku, Marek ztratil kontrolu nad svým strojem a proletěl kolem přihlížejících diváků v kotrmelcích. Po ošklivě vypadajícím pádu se odplazil do zámezí dříve než přiběhli záchranáři. Když vzápětí vyskočil na vlastní nohy, všem přihlížejícím se hodně ulevilo. Hodinu a půl před koncem závodu se Marek zpět na trať vrátil, aby uhájil alespoň čestné body z Horažďovic. Erik Lesák mezitím bez hlavního soupeře výrazně zpomalil. V závěru s náskokem jednoho kola na druhého Zdeňka Muchu s přehledem kontroloval situaci a dojel si pro zlato a cenné body do celkového seriálu. Dvojitý bodový zisk za vítězství v kategorii SP ho katapultuje až na celkových 226 bodů(!), čímž si upevnil dva měsíce před koncem sezony svoji pozici.

Stejně zajímavý souboj probíhal v kategorii TR mezi Rudou Kolitschem a Martinem Malátem. Po čtyřech hodinách neúnavných bojů o každý coul trati byl výsledek neuvěřitelně těsný. Oba najeli 72 kol a oba měli nejrychlejší kolo ujeté za 3:09´. Po tom všem rozhodlo pouhopouhé oka mrknutí. Druhý Martin Malát projel cílovou páskou v čase 4:02:09,9 a vítězný Ruda Kolitsch 4:02:09,1!

Mezi ranním závodem čtyřkolek a odpoledním závodem motorek patřila závodní dráha dětem a mladším juniorům. Pořadatelům se povedlo připravit pro každou tuto skupinu jinou trať a pro obě to znamenalo doposud nejdelší okruh, na kterém se jezdci svezli. Ač se pustili do závodu s vervou sobě i svým rodičům vlastní a přihlížejícím tuhnul úsměv na rtech, všichni malí závodníci předvedli, jak mají své stroje zdatně v rukou. Nebýt jednoho „mínus“ tlumiče a jednoho upadnutého kola, dalo by se říct, že se nic zvláštního nedělo. Ale závod to byl ve všech kategoriích jak se patří pořádný. Neustálý boj Matěje Šrajera s Davidem Stejskalem o první místo či Lukáše Kolpeka s Tomášem Rigó na čtyřkolkách ml. juniorů bylo radost sledovat. Také v kategorii dětí rozhodovaly vteřinky. Jirka Polák si na své čtyřkolce udržel Honzu Páníka i Lukáše Kolpeka za sebou a zvítězil. První čtyři motorkáře v juniorech mladších dělilo sotva 15 vteřin. Smutná byla Kristýna Vítková, která sice nandala Romanu Bečkovi vteřinu, ale už nedosáhla na Martina Fabrika a brala stříbro. Stále ale vede svou kategorii o osm bodů. V dětech pak byl na motorce jasně nejlepší Michal Cibulka, který průběžně dohání Marka Straku, druhého v Horažďovicích.

I odpolední čtyřhodinový souboj motorek byl pro mnohé sáhnutím na dno svých sil. I tady stáli na startu naprostí blázni. Stejně jako ve čtyřkolkách ani motorkáři moc nehledí na stará zranění, a tak se vydával na trať i jeden nejmenovaný závodník s dlahou či patnácti stehy na prořízlé tepně! Trať neumožňovala po celém okruhu ani chvilku na odpočinek. Jezdci už ani nevnímali sedřené puchýře a mozoly na dlaních. Jeden ze závodníků okomentoval situaci svého předčasného odstoupení: “Ušla mi guma. Proč se to muselo stát tak pozdě?!“ Neudolatelný Rosťa Ondračka nastoupil do závodu vzápětí, co v Itálii v pátek dojel na desátém místě a v sobotu motorku rozsekal. Po rychlé opravě se přesunul do Horažďovic a na neodzkoušeném stroji vyhrál kategorii E2. Absolutním vítězem se poprvé stal Dan Galia z kategorie E1, který zvládl ujet o kolo více než jeho rival ze sousední kategorie.


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802