Datum: 22.11.2008
 


Reportáž z www.offroadmaratonu.cz

     OffROAD Maraton Milovice 2008

     Připomeňme si pár střípkami poslední závod v Milovicích.

      Finálový závod letošního seriálu Offroad maraton byl připraven v Milovicích na tankodromu, kde kdysi cvičila sovětská vojska. Terén se od té doby moc nezměnil a když trochu zapršelo, stal se celý areál jedním velkým bahništěm. Poslední letošní závod byl tím pádem velmi očekávaný.

     V sobotu v šest ráno, kdy začínaly přejímky motorek do dvouhodinového závodu, padal sníh jako na hřebenech Alp a všude kolem bylo bílo. Sníh sice příjemně křupal pod nohama, ale mráz zalézal za nehty. Zaváté navigační cedule znepříjemnily příjezd nejednomu opozdilci. I přes veškeré nepřízně stálo v půl osmé na startu na osmdesát nažhavených závodníků a závod byl včas odstartován. Ještě v osm hodin teploměr ukazoval 2 stupně pod nulou a už tehdy vyrážela sanitka k prvnímu poplachu, naštěstí planému. Jen motorka neidentifikovatelného čísla byla mínus.

     Deseticentimetrová vrstva sněhu začala pomalinku povolovat a bahno postupně stoupalo po strojích i jezdcích. Po rozednění už nebylo poznat, kdo je kdo, po areálu se pohybovaly jen hromady bláta. Trať si ale všichni pochvalovali. Pořadatelé sice vynechali zrádné jámy a nečitelné kopečky, ale i tak bylo nač koukat a jezdci měli plné ruce práce. I když se ke konci první dvouhodinovky zdálo, že bude tepleji, další poryv vše znovu zahalil do bíla. A v té chvíli motorkáře vysvobodil šachovnicový prapor.

     Než dojeli poslední motorkáři do cíle, na startu už stáli čtyřkolkáři odhodláni poprat se stejně s milovickým tankodromem jako jejich předchůdci. Počasí jim ale přálo více - sněžení ustalo a přeci jen se trochu oteplilo (asi o půl stupně). A tak bahno zase létalo na všechny strany, své schytal i časoměřičský stánek.

     Pro nejmladší závodníky, tedy děti a mladší juniory, bylo nutné trať velmi zkrátit a udělat na ní pár estetických úprav. Ovšem bahno se matlalo a lepilo a nechtělo odpadnout od lopat. Traťoví komisaři téměř vlastními těly uválcovali nepříjemné rigoly do průjezdné podoby i pro malinké dětské motorky. Ty pak vyrážely spolu s dětskými čtyřkolkami, aby tatínkům předvedli, že i oni mají závodnické srdce. A maminky se chvílemi raději nekoukaly.

     Kolem 14. hodiny se na start postavily auta, tentokrát ke čtyřhodinovce. Po dlouhé době se zde objevil Pavel Jakušev se svým typickým Mercedesem, ale na rozjetou letošní špičku Meta a ES nestačil. Dále si zde první závod zkusil nový team v kategorii Amatér, který měl své plnohodnotné soupeře. Poslední letošní závod byl tedy tak trochu dobrou předzvěstí pro příští sezonu. Na obzoru je hned několik nových či staronových posádek.

           Pár střípků z automobilového klání:
     Hned v počátku závodu rozesmála přihlížející veselá historka se stěrači, kterou přispěli Draci. Hned po prvním kole přijíždí Pepa Dryje s problémem – nefunguje mu stěrač. Jeho drahá choť tuto situaci komentuje lakonicky: „Klidně jsi mohl jet podle navigátora.“ Situace se stěračem se opakuje ještě dvakrát. Po necelých třech hodinách Draci střídají, na trati zabloudí a když se konečně vrátí, původní navigátor naskakuje zpět do auta, aby závod mohli dojet. Po tmě a na sněhu se opravdu jezdí špatně.

     O Free Offroad Teamu Morava ze Šternberku zlé jazyky tvrdily, že se někde otočili na boudu. No budiž, auto ale vypadalo celkem v pořádku. Až na drobné problémy dojeli dobře, pochvalovali si vůz, které nijak nezazářil, ale dojel.

     Rapi Team měl smůlu v samotném závěru, ulomil kolo a zůstal po tmě stát na trati. Oprava se komplikovala a protáhla do pozdních večerních hodin.

     Nováčci v Amatérech – MBAutodoprava - jsou nadějní jezdci na leštěném Patrolovi. Hned na začátku se statečně prali se Ssang Yong Mercedesem DTV Radíkovic, po jedenácti kolech je ze hry dostalo až prasklé pero. Berou si z toho ale poučení pro příště – nasadí pružinu z náklaďáku. Motivaci do příští sezony mají více než dostatečnou – první závod a hned dva poháry (za závod i celou sezonu)!

     Wings team si po minulých závodech v Ostravě užíval maraton bez nutnosti organizovat cokoliv. A to dokonce do té míry, že Sašou Semenovem řízená Vitara zůstala stát v dolíku pod časomírou asi půl hodiny před koncem a vzduchem se neslo: „Benzín! Přineste benzín!“ Bohužel auto, které by jezdilo i s prázdnou nádrží, ještě nikdo nevymyslel.

     Druhá perla z úst Wing teamu: „Patrol jede přískoky vpřed.“ Problém s plynem způsoboval, že se vůz opravdu pohyboval přískoky, řidič nikdy pořádně nevěděl, kdy auto zabere a kdy ne a podle toho to vypadalo.

     Jak jsme již zmínili, měli jsme vzácného hosta. Pavel Jakušev odrezil mercedes a rozhodl se pro projížďku aspoň na posledním díle letošního maratonu. Uštěpačné poznámky o zákonné povinnosti mít zimní gumy od prvního prosince přecházel s lehkým pousmáním a překážející stromy kosil se zatnutými zuby. Nakonec obkroužil jedenáct kol a vrátil se zpět do Prahy.

     A to nejlepší na konec. Neuvěřitelný stíhací závod předvedl na koni tým Meta Kladno. Po problémech s defektem se hnali za Ekonomickými Stavbami s vidinou zlatého poháru. Zpočátku se jim dařilo a chvílemi to vypadalo, že takový styl nemůže vůz Meta Kladno vydržet. Vydržel vůz i posádka, ale na vítězství to nakonec stejně nestačilo. Meta Kladno zaostala za ES o pouhé tři minuty.

Výsledky:
ERIK - QUAD SP - nestartoval
RADIM - QUAD SP - 23. místo
HONZA - QUAD TR - 13. místo
VITARA - 3 místo
PEPE - 3. místo
ADAM - QUAD junior ST - 4. místo
LUKÁŠ - QUAD junior ML - 5. místo
ŠTĚPÁN - QUAD junior ML - nestartoval


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802