Datum: 21.06.2008
 


Best Aliance OffROAD Maraton v Sosnové u Opavy

(článek z www.offroadmaraton.cz)

Měsíc po dobřanské čtyřiadvacetihodinovce se znovu sešla offroadová elita, již bez šrámů z Dobřan a s patřičným nasazením. V Sosnové u Opavy nás uvítala krásná offroadová trať, i když tentokrát ochuzená o jízdu populárním rybníkem. Necelých 5 km trati ale bylo dost rychlých, protože stavitel okruhu Per Procházka využil několika luk a sadu k nádherným rovným přejezdům, kde si všichni mohli užít rychlosti do sytosti. Nechybělo ani kvalitní bahno v brodech a naopak některá místa se vyznačovala překonáváním zemské přitažlivosti.

Na ranním startu tříhodinovky motorek stálo opět ke stu závodníků. Startovací louka jim byla téměř malá, a až když se narovnali v trati, bylo se nač se koukat. Vyvoněné kaluže a blátivé pasti si vybíraly daně v každém kole - a diváci šíleli. Přes plánovaný déšť nás hřálo slunce a trať pomalu prosychala. Došlo i k divokým karambolům, z čehož dva skončily se zlomenou klíční kostí. I to k offroadům patří.

Nejlépe trať sedla v kategorii E1 Mário Rybářovi, který ujel 30 kol, druhý za ním se součtem o jedno kolo méně skončil Jan Fajstavr, který jen o 20 sekund ujel třetímu Pavlovi Divišovi. V E2 rovněž 30 kol znamenalo zlato pro Milana Kubíka. Druhému Romanovi Cihelkovi stačilo 28 kol a třetí Kamil Chocholouš na něj ztrácel opět jen 20 sekund. Ve veteránech přesvědčivě zvítězil Ivan Novotný s 29 koly před Daliborem Bočkem, jehož ztráta byla 3 kola, a třetím Miroslavem Kukrálem, jedoucím za druhým v těsném závěsu deseti vteřin.

Pauzu mezi dalšími starty vyplnila exhibice anglických buggy, které dokázaly létat až 15 m vzduchem. Mnohé tato neskutečná „žihadla“ zaujala natolik, že se nechali svézt testovacím pilotem.

Následné starty dětských a mladších juniorských kategorií byly dost vydařené. Speciálně vytyčená trať byla krásná a dlouhá a všichni zúčastnění si ji užili. I ti nejmladší závodníci, kterým je některým teprve čtyři a půl roku!

Mezi ty nejrychlejší rozhodně patří dva závodníci kategorie motorek dětí - první Matěj Kopecký a druhý Robin Nemajer. V menších juniorech už bylo startujících víc a nejlepšími se stali Šimon Adamec před Miroslavem Kurníkem a Lukášem Nemajerem. Dva starší junioři si tradičně změřili své síly na velké „dospělé“ trati a lepším byl Pavel Bohm před Filipem Vavrochem.

Nejlepším čtyřkolkářem v dětech se stal David Stejskal, za ním Alois Vrchlavský a Jan Páník. Mezi mladšími juniory vládl na čtyřkolce Lukáš Chytil před Markem Suchým a Michalem Fischerem.

Starší junioři jeli 30 minut s dospělými na velké trati. Nejlépe si vedl Lukáš Kobza před Michalem Fischerem a Vítem Chalupou. Hned za nimi stanula jediná slečna Michaela Šimůnková.

Odpolední závod čtyřkolek už byl za ostrého slunce a plný prachu. Přechody z blátivých úseků na suché dělaly mnoho potíží nejednomu startujícímu. Jinými slovy, řada závodníků vyletěla ze sedla, když se jejich stroj při smyku z bahna kousnul o tvrdý suchý podklad. I tady došlo na několik lehkých zranění. Nejvážněji vypadající havárie, která znamenala i dočasné zastavení závodu, naštěstí nepřinesla zranění žádné. Ale to potvrdil lékař až druhý den po všech možných vyšetřeních.

Na sportovních čtyřkolkách šlo o bitvu do poslední chvíle. Vítězného Marka Dobiáše dělilo od druhého Františka Novotného pouhých 10 sekund v 28. kole. Následně pak Mirek Stupka už jen 26 kol, ale stejně jako Ulman a Lesák, kteří se všichni tři vešli do 20 sekund. V kategorii TR to měl Martin Malát se svým Journeymanem jednodušší. 26 kol měl ve své kategorii jenom on. Druhý Martin Matějka 25 a třetí Petr Svoboda 24 kol.

Druhý den patřil jen autům. Po sobotním dovádění motorek a čtyřkolek bylo třeba trať trochu upravit. Především se jelo v opačném směru, některé trialové pasáže a neprůjezdný brod se vynechaly a přibyl objezd sadu, což trati ještě přidalo na kráse. V tomto místě mohli závodníci na chvíli zařadit i 5. rychlostní stupeň.

Plánované brodění u startu se zmenšilo a po zaváděcím kole bylo vše připraveno ke startu. Dvacítka vozů a jejich nažhavené posádky se hned po odmávnutí startu ponořily do prachového hávu. Chvíli nebylo vůbec nic vidět. Startovní pole se po chvíli protrhalo a větřík už pak stíhal odnášet nepříjemná mračna mimo trať. Nic než divnou šeď se skřípající příchutí viděly posádky vždy, když se dojížděly nebo předjížděly.

Brod u časomíry byl důvodem častých problémů – v bahně zůstala viset Meta Kladno 2 (277), sklouzla do bazénu, kterým se mělo původně jezdit (po zádech) a neměla se šanci dostat sama ven. OR PRO Team II (140) to neubrzdil a praštil Metě do pravého předního kola. Meta Kadno byla v bahně až do příjezdu posádky vozu 288, která ji vytáhla s pomocí kurty. O něco málo později zde skončili i Rafani (199), ale stačilo lano a tři chlapi na něm a do pěti minut pokračovali dále.

Dalším nebezpečným místem bylo řepkové pole, o které se závod rozšířil až v neděli ráno. V posádkách vozů vyvolalo skoro paniku, když auta začala lisovat z řepky olej, který klouzal až běda. První si pořádnou klouzačku užil Tomáš Lukasík s Patrolem (Wings), a když auto přestalo brzdit, pokračoval po přímé trajektorii až do keřů, kam se za nimi přijeli nedobrovolně podívat OR PRO I (110). Jimny Petra Procházky (jedno z nejzachovalejších aut vůbec) od té chvíle přišel o plechy na pravém předním blatníku.

Šestihodinový závod si doslova vychutnával Bernard team, kterému se ohromně dařilo oproti Dobřanům, odkud odjel s polámanými poloosami daleko před koncem. V Sosnové jel jako vítr a jeho souboje s Pořízkem neměly chybu. Téměř s jistotou a rezervou si jel po šesti hodinách pro vytoužené vítězství. Ale v posledním 46. kole měl v kaluži u časomíry defekt na levém předním kole a celý jeden okruh musel odjet takto oslaben. Toho využil Pořízek, stejně skvěle jedoucí, a předjel jej. Bernard měl potíže se dostat z brodu, což jej stálo cenné 4 minuty a znamenalo to stříbro. O jedno kolo méně zvládl tým SARA Hranice. Na bramborové pozic skončili Free Offroad Team Morava (112), následováni posádkami Rapi Team (180), D Perfekt – Draci (120), Rafani Offroad team Čistá (199), OR PRO Team II (140), Crazy Team Offroad Tachov (105), OR PRO Team I (110), Offroad Team Audi (155). Závod se vůbec nevydařil Wings teamu s Vitarou (144), který již v prvních minutách urazil kolo o kmen a nebýt stromu ve svahu, kutálel by se dolů. Auto bez posádky zůstalo viset a do konce závodu ho nebylo možné vyprostit.

V silnější kategorii letos kraluje ES OffROAD Team a ani v Sosnové nenechal nikoho na pochybách o své jedinečnosti – i když posádka měla od čtvrté hodiny jízdy problém se saharami. Musela přemostit elektroniku, napojit je přímo na baterku a do cíle dojet volným tempem (aby se neupekla) jen s jedním funkčním ventilátorem. Konečných 46 kol a o deset sekund rychlejší výsledek než vítěz nižší kategorie znamenalo znovu absolutní vítězství.

Pro skvělé druhé místo si dojel se 42 koly tým Meta Kladno 1 (28, kterému konečně téměř všechno fungovalo. Bronz patřil v Sosnové ostravskému Wings 2 (244), který určitě bude chtít v říjnu na domácí půdě ukázat nevídané… Patrolu se první kolo v Sosnové nevydařilo podle plánů, Tomáš Lukasík jel, co to dalo a ve stoupání blízko časomíry málem dostal hodiny při výjezdu z brodu. Pak se Wings prali s následujícími problémy: 2x panhardka, defekt, ukroucené řízení. Téměř infarktová záležitost je potkala ke konci závodu, kdy jim na třetí místo ve své kategorii chyběla dvě kola. Při průjezdu toho druhého jim přímo u časomíry v brodu auto chcíplo a nešlo nastartovat. Čidlo je ale zatím nezachytilo, průjezd nebyl zapsaný a trvalo dlouhé minuty, než se palivové čerpadlo chytlo a auto projelo kolem časomíry… Konec dobrý, všechno dobré. Meta Kladno 2 (277) necelé dvě hodiny před koncem závodu bezmocně stála na stanovišti 4, potkaly se ventily... Stejná závada jako na dvou autech minule (vlastně jednom, u druhého se problém v dílně podařilo opravit, ve druhém to odnesly dvě hlavy) a to i přesto, že mechanici v Metě zakrytovali motory a udělali další úpravy. Smůla na druhou. Nakonec skončili čtvrtí. Meta Kladno 4 (28 obsadila příčku za nimi, neboť je po poledni odtáhl traktor na laně. Poslední v silnější kategorii dojeli Opotion 4x4 (247), kteří měli hned v prvním kole problém na čepu na kole a vrátit auto na trať se jim podařilo až necelé dvě hodiny před koncem závodu.

Půlka sezóny je za námi a máme volné prázdniny. Takže pro všechny zájemce: další díl seriálu Journeyman OffROAD Maraton se jede v Trstěnicích u Mariánských Lázní 30. - 31. srpna. Všechny informace naleznete na www.offroadmaraton.cz.


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802