Datum: 31.08.2013 - 01.09.2013
 


článek z www.offroadmaraton.cz

Dvanáctihodinovka prověřila techniku vozů, KUBI je novým lídrem

Pátý díl OffROAD Maratonu pokračoval po prázdninové pauze v Milovicích na Nymbursku. Týmy přijely pěkně odpočaté a nažhavené. Dvanáctihodinovka aut, druhý nejdelší závod sezony, a čtyřhodinovka, nejdelší závod pro motorky a čtyřkolky, byly rozděleny do dvou dní.

Závodní a organizační kolotoč tak probíhal trochu klidněji. Ve spolupráci s Milovickým tankodromem se podařilo udělat osmikilometrovou trať, na níž se našlo mnoho rychlých úseků, tolik atraktivních spíše pro závodníky, než pro samotné diváky.

Jako první odstartovaly v sobotu v devět hodin ráno automobily. Hned v zaváděcím kole se do problémů dostal Opton 4x4 Offroad sport (st. č. 247), který na svém voze odmáčkl pneumatiku a do startu ji jen tak tak stihl dofouknout. Ostatní ještě naposledy očistili skla, dotáhli bezpečnostní pásy a kromě startujících posádek všichni opustili prostor startovního roštu. Hned po mávnutí vlajkou se nekompromisně drali dopředu favorité. Z první lajny čtyř průběžně nejlepších automobilů vystřelil Brouček WINGS teamu (244) a Range Rover KUBI teamu Geneve (220). Ostatní jeli natěsno za nimi, včetně těch ze zadních pozic, nikdo zbytečně neváhal a dral se kupředu. V první zatáčce se vozy poslušně poskládaly za sebe, takže tentokrát nedošlo na lámání plechů a všichni vyrazili do prvního slunného kola bez potíží.

Jirka Batovec starší z EMU Teamu CZ (st. č. 99) sledoval start s obavou o svého syna, jež rozjížděl závod vůbec poprvé. Ukázala se ale zbytečná. Jirka junior odstartoval s obrovskou chutí a na jedničku. Ze třetí řady se během prvních osmi kilometrů propracoval na třetí místo. Již v prvním kole udolal malé vozy WINGS teamu (144) a KB Systemu (177), startujících ze stejné lajny, a předjel soupeře své kategorie do 1000 ccm Dušana Randýska s KM Racing teamem (55), Jardu Chytila z VYPE Racing Teamu s.r.o. (14) a dokonce i z první řady startující RTR projects s Honzou Červenkou za volantem (40). Tomáš Miniberger tentokrát chyběl. Neušetřil ani velký vůz KB System offroad teamu (277). Ostatní posádky se trochu zasekly. Některým první kolo trvalo až dvacet minut. Do buginy Pepy Macháčka s Pepou Voříškem za volantem natekla voda kam neměla a stroj přestal jet. Elektrika se odporoučela. Při pokusech o oživení se rozsypal startér pak i cívka... A to celý stroj v noci před závodem téměř generálkovali. Tým chtěl odstoupit. Ale Dušan Randýsek jim půjčil své náhradní díly a vrátil ho do hry. I když vůz startoval jen zkratováním dvou drátků, jel. A to bylo nejdůležitější. Když se u časomíry objevil vůz Kamionservisu (227) a za ním další, bylo jasné, že zásek na trati nebyl tak fatální. Během průjezdů ostatních do druhého kola přišla rychlá zpráva, že se někde na trati zastavil malý vůz KB Systemu. Členové týmu byli v klidu s tím, že ho Přemek Rejdík když tak přitáhne velkým vozem. Záchranná akce ale nakonec nebyla třeba, malé auto se dokodrcalo do cíle první kola a zamířilo na opravu. Přemek měl tou dobou stejně jiné starosti, protože výměny na špici pelotonu byly hodně rychlé a on se v tu chvíli snažil co nejvíce zvýšit svůj náskok.

O co nejlepší pozici vepředu se rvalo hned několik týmů. Dušan Randýsek z KM racing, RTR projects, WINGS i KB System, všichni chtěli dopředu. Po druhém kole se Jirka Batovec ml. prodral do čela závodu a měl i malý náskok. Pronásledovatelé však byli ostražití a po první hodině už vedl RTR projects sledován KUBI teamem Geneve. EMU team CZ se držel zuby nehty na třetí příčce. Jarda Chytil z VYPE a Dušan Randýsek, startující z druhé řady, se zase až tak moc dopředu nehrnuli a ve svých litrových strojích vyčkávali na vhodnou příležitost. Ve druhé hodině závodu musel do depa i velký vůz KB Systemu a ze čtvrtého místa byl rázem sedmý. Vlasta Forejt vše jen smutně sledoval z pozice „nehrajícího kapitána“ kvůli utržené achilovce. Zato WOGO team (252), jehož motor ve voze zněl již startu jako těsně před kolapsem, se držel a zlepšoval a po dvou hodinách se propracoval na pátou příčku. Offroad-centrum JASE (260), které startovalo z úplného konce startovního pole, se stabilní a vyrovnanou jízdou posunulo na osmou pozici. To ale ještě netušilo, že k pěti defektům započítá i převrácení na boudu, ze kterého se nakonec vyprostí samo pomocí navijáku. Během krátké doby se v depu vystřídalo na drobných opravách několik týmů, ale všechny se vrátily na trať. Včetně Kamionservisu, který něco svařoval na převodovce. Tým Pepy Macháčka po trápení s elektřinou opravoval i ulomené kolo. Plné ruce práce měli u WINGS teamu. Na velkém voze praskla hydraulika a na malém se nějakým nárazem snad ještě v zaváděcím kole uvolnila karoserie tak nešťastně, že překousala brzdové trubičky. Šéf technik Tonda Lesák měl plné ruce práce. Oba vozy se potkaly v depu současně, ale tým je dokázal vrátit na trať. Tam se na špici stále odehrávaly tvrdé boje a docházelo k výměnám mezi prvními třemi až pěti. Nejstabilněji v tuto chvíli jel KUBI team Geneve, kterému velmi statečně asistoval EMU team. Jirka Batovec starší si v depu určitě říkal: „Nedupej na to tolik! Kluku, já se z tebe zblázním! Ale jedeš skvěle.“

O kus dál se ustálila druhá bojující dvojice, buginy Randýska a Červenky. Další skupinka WOGO team, JASE a KB System (277) jela vyrovnaně s dvoukolovou ztrátou na nejrychlejší. Malé auto KB Systemu se drželo za velkým o kolo zpět, pronásledované navrátivším se Kamionservisem. Zatímco si špička zapisovala desáté kolo, šestým projížděla další skupina: Options 4x4, Záchranáři a WINGS (144). Bugina Pepy Macháčka v rukou Pepy Voříška už zase hodinu stála v depu. A zdrželi se i pánové Pech a Chytil z VYPE.

Po čtyřech hodinách závodu, tedy v největším pařáku, se ulomilo kolo u malého vozu WINGS. A zrovna v nejvzdálenějším místě z depa, což znamenalo zásek přes hodinu. Tou dobou, v devatenáctém kole, vedl Mirek Kubiček z KUBI teamu o půl kola před Randýskem a EMU teamem. Ten si s odstupem jednoho kola hlídal velké auto KB Systemu. Za ním se prokousal tým JASE, který si zapisoval patnáctou čárku. O kolo méně měl WOGO team a malý vůz KB Systemu. Další kolo už ztráceli WINGS a Kamionservis, další pak Options 4x4 a RTR projects. WINGS s velkým vozem stáli v depu s osmi koly, na rozdíl od VYPE a Macháčka, kteří se vrátili na trať. Záchranáři uvízli zachyceni terénem za břicho a ještě zuli jednu gumu. Při objíždění uvízlého auta se očím diváků utajeně otočil na boudu Defender JASE. Týmu se podařilo vrátit ho zpět na kola a pokračovat.

Po pěti hodinách už byla znát únava techniky a stále výrazněji se objevovaly drobné nedostatky. V Artic Catu RTR projects zvlhlo zapalování, v Suzuki WINGS praskl olejový chladič a u Broučka se vysypalo ložisko a upadlo kolo, což tým odsunulo až na 14. místo. I JASE stálo v depu. KUBI team zvýšil náskok na celé kolo před Randýskem a Batovcem. O kolo zpět se držel Special K-2 KB Systemu. Artic Cat Macháčka se vrátil na trať, ale po třech okruzích mu také upadlo kolo. Dalším zastavujícím v depu byli Záchranáři, kteří přišli o alternátor a definitivně skončili. Prasklý chladič oleje se nepodařilo pořádně opravit WINGS na malém voze, takže se motor trochu přidřel a vůz zůstal stát v depu. Posádka sledovala další dění na trati a modlila se, aby největší konkurent KB System neujel víc než umožňují pravidla a oni zůstali ještě ve hře s plným počtem bodů, tedy měli výsledek vyšší než 35 % z celkového počtu kol vítěze kategorie. A byly to nakonec pěkné nervy.

Po šesté hodině musel zastavit i Randýsek, čehož využil EMU tým a dostal se na druhou příčku za stále skvěle a na pohodu jedoucí KUBI team. Rozdíl činil jedno kolo. Randýsek už ztrácel o kolo navíc a dotahoval se na něj velký vůz KB Systemu. RTR projects se propadl na páté místo a za ním se metr po metru prali WOGO s Kamionservisem. Voříšek se s buginou Pepy Macháčka ještě trápil v depu. Když velký speciál KB Systemu dostihl Randýska, Kubi jel s dvoukolovým náskokem před EMU teamem. KB System na této pozici ale dlouho nevydržel. Rozjel se příliš rychle, ve voze praskly nějaké hadice, motor se přehřál, ruplo těsnění pod hlavou... A verdikt zněl jasně: uvařeno, zavařeno a stopka.

V dalších dvou hodinách se toho mnoho zajímavého neudálo. Na rozhraní deváté a desáté hodiny opět upadlo kolo na stroji Pepy Macháčka. Na voze WOGO týmu se začalo všechno hřát, asi od ložiska na pravém předku. Mechanici museli neustále dolévat olej do diferenciálu, ale tým úspěšně atakoval průběžné šesté místo. Dušanu Randýskovi se v desáté hodině podařilo dojet a předjet EMU team, který musel zastavit. A začal stahovat tříkolový rozdíl na vedoucí vůz KUBI. Další upadlé kolo potrápilo Option 4x4. A VYPE se dotáhl na RTR projects.

Hodinu před koncem stáhl Randýsek s Petrem Fialou (po osmé hodině museli jet dvoučlenné posádky i ve vozech do litru) jedno kolo ztráty. EMU bezpečně držel celkovou třetí příčku a o čtvrté místo bojoval VYPE a WOGO tým. Řada aut už stála v depu. Z různých důvodů. Modlící se WINGS, aby KB System neujel nad daný limit, a KUBI team Geneve, který si vytvořil dostatečný náskok dvou kol. Ten ale KUBI málem prokaučoval, protože druhý Randýskův KM racing náskok smazal a ujel nakonec stejný počet 55 kol. Protože jich ale dosáhl v čase 12:01, oproti 11:32 u KUBI, skončil absolutně druhý a zlatý ve své kategorii do litru. KUBI team se vydařenou jízdou sice dostal do vedení absolutního pořadí sezony o 160 km, ale i u nich možná dojde na modlení, aby jim oněch 16 kilometrů, o které zastavili dříve, nechybělo v celkovém součtu na konci sezony.

Mirek Kubiček, Kubi team Geneve, st. č. 220:
„Trať byla velice tvrdá, protože mě bolí celé tělo, což se mi už dlouho nestalo. Ale měli jsme štěstí, auto mechanicky vydrželo. Za ta léta, co jezdíme, se hledá ta nejlepší stopa, která umožní, že se člověk neunaví a nerozbije auto. A právě tento typ závodu není sprint na jednu hodinu, ale musí se počítat se všemi možnostmi. Do konce sezony zbývají ještě tři závody, tak se snažíme dojet co nejlépe. Slavit budeme až na konci. Do posledního okamžiku se musí bojovat.“

Prosby WINGS na vyšší moc nakonec zabraly. Doslova „o vlásek“ si mohli za konečných 14 kol připsat plný počet bodů za druhé místo v kategorii Speciálu do dvou litrů. Vítězný KB System jich zvládl 41 a upevnil své místo v kategorii.

Mezi speciály do jednoho litru si největší pohár odnesl KM racing team s Dušanem Randýskem v čele. Zároveň si zapsal druhou pozici v celkovém pořadí a nejrychlejší kolo závodu. Třetí celkově a druhý v kategorii dojel EMU team CZ se čtyřkolovou ztrátou. Bronzový pohár bral VYPE racing team s.r.o. za 44 kol. O další příčky se rozdělili čtvrtý RTR projects a pátý Pepa Macháček.

Dušan Randýsek, Rally Cat by KM racing, st. č. 55:
„Myslím, že jsme si to dneska zasloužili. Hlavně přípravou. Nebylo to o rychlosti, ale hlavně o kvalitním servisu. Letošní závodní sezonu máme napjatou, protože se soustředíme hlavně na evropské soutěže a sem jezdíme testovat. Dnes jsme testovali chlazení a komponenty na nápravách, takže nám tento tankodrom vyhovoval. Já jsem si to pojal jako dakarský den, kdy auta startují v devět ráno a končí zhruba v deset v noci. Až na jednu hodinu, kdy mě střídal Petr Fiala, jsem jel 11 hodin. Prožil jsem si to, promazlil, splynul jsem s technikou. Parádní den.“

Závod se nakonec vydařil WOGO teamu, který stanul v kategorii Speciál nad dva litry hned za KUBI teamem se 44 koly. Bednu se podařilo uhájil WINGS teamu před čtvrtým KB System offroad teamem.

U Amatérů nejvíce slavil Kamionservis se 42 koly. Jen o tři kola méně nakonec zajel OffROAD-centrum JASE následovaný bronzovým Option 4x4 se 31 koly. Záchranáři odstupovali po 13 kolech a zůstala na ně jen bramborová pozice.

Milovické klání zamíchalo průběžným absolutním pořadím dle počtu ujetých kilometrů. Aktuálně vede KUBI team Geneve před KB System offroad teamem a třetím RTR projects. Na bednu ale stále mají šanci i čtvrtý Rally Cat by KM racing a pátý EMU team CZ. Přičemž není vyloučeno, že další závody promíchají pořadím a ke špici se proderou týmy i z dalších pozic. Jasno není ani v samotných kategoriích. Nejtěsněji je ve speciálech nad dva litry, kde se nyní o první příčku dělí KUBI team Geneve s KB System offroad teamem.

-med-, -lib-


Přihlásit se

Created by Bonfire - 2006. Powered by LDU 802